۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81583921
T T
۰ نفر

توزیع تخم نوغان در استان گیلان

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81583921
توزیع تخم نوغان در استان گیلان

رشت - ایرنا - رییس مركز توسعه نوغانداری گفت: توزیع 14 هزار و 500 جعبه تخم نوغان در پایگاه های استان گیلان از روز شنبه آغاز شده است.

علی اصغر داداش پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع تخم نوغان در استان گیلان از امروز در شعبه های مركز توسعه نوغانداری در شهرستان های لنگرود (شلمان و لنگرود) ، لاهیجان ، آستانه اشرفیه ، بندرانزلی ، شفت ، فومن و صومعه سرا (طاهرگوراب و كسما) آغاز شده است.

وی یادآور شد: تخم نوغان از پنجم فروردین ماه در استان های خراسان شمالی و رضوی، ششم فروردین ماه در اصفهان و فارس، بیست و یكم فروردین در استان گلستان و 27 فروردین ماه نیز در استان های مازندران و آذربایجان شرقی توزیع شده است.

داداش پور اظهار داشت: سال گذشته در كل كشور 32 هزار جعبه تخم نوغان تولید و توزیع شد كه امسال این رقم به 36 هزار جعبه تخم نوغان افزایش یافته است.

رییس مركز توسعه نوغانداری كشور ادامه داد: تخم نوغان با قیمت یارانه ای هر جعبه 75 هزار ریال به نوغانداران عرضه می شود.

وی اضافه كرد: تولید و فروش تخم نوغان و پیله ابریشم از سال 91 تا سال جاری، هر سال در كشور حدود 25درصد روند افزایشی داشته است.

پرورش كرم ابریشم در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود.

هم اكنون 11 هزار هكتار مساحت توتستان های كشور است كه هشت هزار هكتار آن در گیلان وجود دارد و 30 هزار نوغاندار در این عرصه فعالیت می كنند.

پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یك هزار و 200 كارگاه سنتی ابریشم كشی تربت حیدریه و چهار كارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.

قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم پیله تر ابریشم در سال جاری نیز 151 هزار ریال تعیین شده و به استان های تولیدكننده كرم ابریشم ابلاغ شده است.

امسال 200 هزار اصله نهال توت اصلاح شده هم بصورت یارانه ای تولید و در 15 استان توت خیز كشور توزیع شده است.

پرورش كرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می شود و پس از طی یك دوره حدود دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.

سال گذشته، یك هزار تن پیله تر ابریشم در كشور تولید شد.ك/3

6029/2007
۰ نفر