۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81584022
T T
۰ نفر

خراسان رضوي جايگاه سوم شترداري را در كشور دارد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81584022
خراسان رضوي جايگاه سوم شترداري را در كشور دارد

مشهد - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي گفت: اين استان جايگاه سوم را در زمينه ميزان شتر و شترداري در كشور دارد.

هادي باقري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: رتبه نخست كشور به لحاظ بالاترين آمار شتر مربوط به استانهاي سيستان و بلوچستان و كرمان است.

وي گفت: در خراسان رضوي هم اينك شش هزار و 200 نفر شتر در سطح 70 هزار هكتار از زمينهاي بياباني و مراتع استان وجود دارد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي همچنين گفت: شير، گوشت، پوست و حتي ادرار شتر خواص دارويي دارد و با توجه به ارزش و خواص بالاي اين حيوان ظرفيت قابل توجهي در استان براي شترداري شناسايي شده و طرحي هم بدين منظور طراحي گرديده است.

وي افزود: اين طرح ويژه مديريت پرورش شتر به صورت آزمايشي در دو شهرستان سبزوار و خواف اجرا مي شود.

باقري با اشاره به اينكه تاكنون مديريت و پرورش شتر با توجه به ظرفيتهاي خوب آن در خراسان مغفول مانده است ادامه داد: شهرستانهاي سبزوار، خواف، بردسكن، بجستان، كاشمر، خليل آباد و نيشابور در اين استان ظرفيت اجراي پروژه مديريت فرآيند پرورش تا مصرف اين دام را دارند.

وي گفت: در نخستين گام اين طرح پنج ساله در دو شهرستان سبزوار و خواف اجرا مي شود و به مرور بر تعداد شهرستانهاي تحت پوشش افزوده خواهد شد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي افزود: در اين چارچوب از مرحله توليد نيمه صنعتي و صنعتي با حمايت بخشهاي مربوطه از كشتار مناسب، فرآوري و توليد ارزش افزوده تا بسته بندي و نيز فرهنگ سازي مصرف ساماندهي مي شود.

وي گفت: عمده مشكلات بخش شترداري در خراسان رضوي حمايتي و به نوعي مديريت اين موضوع است كه محور اصلي پيگيري آن نيز سازمان جهاد كشاورزي مي باشد اما با توجه به اينكه اين حيوان وابسته به مرتع است طرح به صورت مشاركتي اجرا مي شود تا هم از ظرفيتهاي استان در اين زمينه استفاده و بخش اقتصاد از آن منتفع شود هم با نيمه صنعتي شدن و افزايش توليد، مراتع نيز حفاظت شوند.

باقري افزود: در اين طرح علاوه بر سازمان جهاد كشاورزي و اداره كل منابع طبيعي، سازمانهاي دامپزشكي، محيط زيست و امور عشايري نيز مشاركت دارند.

وي گفت: تلاش شده در اين طرح از مرحله توليد تا فرآوري، مصرف و درآمدزايي در قالب چرخه اي كامل ديده و مديريت شود.

هم اينك 760 خانوار داراي مجوز در خراسان رضوي به حرفه شترداري اشتغال دارند.

1906/1858