۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۵۴
کد خبر: 81585845
T T
۰ نفر
سيماي فعلي شهرهاي كهگيلويه و بويراحمد مطلوب شهروندان نيست

ياسوج - ايرنا - معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد تاكيد كرد: سيماي شهرهاي اين استان به لحاظ نداشتن ويژگي ها و اصول شهرسازي به هيچ وجه در خور شان مردم نيست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، پژمان نيك اقبالي روز يكشنبه در همايش شوراهاي كهگيلويه و بويراحمد از نوپا بودن شهرهاي اين استان خبر داد و افزود: بر اساس بررسي هاي انجام شده بيش از 80درصد جمعيت فعلي شهرهاي استان ساكن روستاها بوده اند.

وي افزود: هنوز بسياري از قوانين زندگي شهري بين مردم كهگيلويه و بويراحمد مغفول مانده و مصداق بارز آن نيز ساخت و سازهاي غيرمجاز بدون توجه به كوچكترين مسايل فني و قانوني در نظام مهندسي ساختمان است.

نيك اقبالي بيان كرد: رشد روزافزون و بي رويه حاشيه نشيني از ديگر معضلات اساسي و دامن گير در شهرهاي كهگيلويه و بويراحمد است كه اين امر مهم نيز نيازمند يك عزم راسخ و طرح جامع مديريت واحد براي ساماندهي وضع موجود خواهد بود.

وي اظهار كرد: بايد پذيرفت كه چنانچه در گذشته با يك سياه چادر و در هر جايي مي توانست گذران زندگي كرد اما اكنون اينگونه نيست و زندگي شهرنشيني تابع نظم، مقررات و قوانين خاص خود است.

نيك اقبالي عنوان كرد: يكي از راهكارهاي اساسي در پيشبرد و توسعه شهري كهگيلويه و بويراحمد آن است كه بايد فرهنگ شهرنشيني بيش از پيش بين مردم اين استان نهادينه شود.

وي ابراز داشت: امروزه بسياري از مردم و شهروندان نسبت به قانون شهرنشيني اطلاع كافي ندارند.

معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به برخي نقاط ضعف ها و آفت هاي جدي در كاركرد شوراهاي اسلامي شهر و روستا و وظايف شهرداران، افزود: وظيفه شوراها تنها نبايد به انتخاب شهردار و حتي در برخي مواقع دخالت در وظايف آنها خلاصه شود.

وي گفت: شوراهاي اسلامي حتي در برخي مواقع به اصل رسالت و كاركرد اساسي خود نيز بي اعتنا هستند و از آنجا كه با كسب راي حداكثري انتخاب شدند اما اكنون بارها مشاهده شده در موضوع هاي مختلف به اين امر واقف نيستند.

نيك اقبالي با اشاره به آمار خيره كننده نيروهاي مازاد در شهرداري هاي مختلف كهگيلويه و بويراحمد، بيان كرد: ورود اين نيروهاي غيرمتخصص به شهرداري هاي استان تا حد زيادي كاركرد اصلي شهرداري ها را با چالش مواجه كرده است.

وي اظهار كرد: يك شهرداري كهگيلويه و بويراحمد كه بايد حداكثر 150 تا 200 نيرو داشته باشد اكنون يك هزار و 500 نيرو وجود دارد.

نيك اقبالي عنوان كرد: همين امر موجب شده تا نسبت درآمدهاي شهرداري هاي كهگيلويه و بويراحمد با اعتبارات هزينه اي آنها برابر و گاهي افزايش بودجه جاري آنها را به دنبال داشته باشد.

وي ابراز داشت: هم اكنون نسبت هزينه كرد اعتبارات عمراني و هزينه اي در شهرداري هاي كهگيلويه و بويراحمد 80 به 40 است.

نيك اقبالي افزود: نقش شوراهاي اسلامي شهر و روستا در اين زمينه آن است كه بايد به شهرداري ها كمك كنند تا نيروهاي مازاد تعديل شوند نه اينكه با دخالت در وظايف شهرداران حتي به دنبال جذب نيروهاي خودي باشند.

وي از كمك 710 ميليارد ريالي دولت يازدهم به شهرداري هاي كهگيلويه و بويراحمد در سال 93 خبر داد و گفت: يكي از سياست هاي جدي حوزه امور شهري استانداري استان نيز افزايش اين ميزان اعتبارات و كمك هاي عمراني به آنها است.

نيك اقبالي بيان كرد: در سال هاي 90 و 91 بسياري از شهرداري هاي كهگيلويه و بويراحمد به دليل كم توجهي برخي از مسوولان اجرايي و متوليان امر تا حد ورشكستگي پيش رفته بودند.

شهردار ياسوج نيز در اين همايش، گفت: مقايسه كردن برخي شهرهاي محروم كهگيلويه و بويراحمد با اين ميزان اعتبارات و فرهنگ شهرنشيني با ساير شهرهاي استان هاي كشور كار شايسته و توجيه پذيري نيست.

محمدعلي جاويد به بودجه جاري سال گذشته شهرداري شيراز اشاره كرد و افزود: بر اساس محاسبات انجام شده بودجه جاري هر يك از مناطق اين شهر پنج برابر بودجه سالانه شهرداري ياسوج بوده است.

وي با اشاره به برخي دخالت ها و انتقادهاي نابجا از سوي اعضاي شوراي اسلامي شهر ياسوج، بيان كرد: وظايف شورا آنگونه كه در قانون مشخص شده قانون گذاري و نظارت بر اجراي قانون است.

جاويد قانون گريزي و آشنا نبودن به قوانين را از چالش هاي اساسي شهرداري هاي كهگيلويه و بويراحمد در اجراي قوانين و ارايه خدمات به مردم دانست و اظهار كرد: در برخي موارد حتي با سنگ اندازي و مقاومت هاي شديد مواجه هستيم.

وي عنوان كرد: تلاش ها و اقدامات دولت يازدهم، استاندار كهگيلويه و بويراحمد و مسوولان معاونت عمراني استانداري اين استان در زمينه توجه به حوزه عمران شهري مركز استان ستودني و قابل تقدير است.

شوراهاي اسلامي شهري و روستايي كهگيلويه و بويراحمد دو هزار و 104 عضو دارند كه از اين تعداد دو هزار و پنج نفر عضو شوراهاي روستا و 99 نفر عضو شوراهاي شهر هستند.

كهگيلويه و بويراحمد داراي 17 شهر و يك هزار و 676 روستا است.

ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد بيش از 100 هزار نفر جمعيت دارد.

7535/6162