۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۴۸
کد خبر: 81587350
T T
۰ نفر

ثبت مسجد جامع روستاي سويناس مهاباد در فهرست آثار ملي

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۴۸
کد خبر: 81587350
ثبت مسجد جامع روستاي سويناس مهاباد در فهرست آثار ملي

مهاباد - ايرنا - مسوول ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد گفت: مسجد جامع روستاي سويناس پس از طي تشريفات قانوني به عنوان هشتاد و هشتمين اثر تاريخي فرهنگي اين شهرستان در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

آرش شهابي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پرونده اين اثر تاريخي سال گذشته به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال شده بود كه بعد از بررسي هاي لازم راي به ثبت آن با شماره 31195 داده شد.

وي گفت: پيش از اين 87 اثر اين شهرستان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده بود كه با ثبت اين اثر شمار آثار اين شهرستان به 88 اثر رسيد.

شهابي اضافه كرد: تعداد 20 اثر ديگر نيز براي انجام تشريفات قانوني به اداره كل ميراث فرهنگي استان ارسال شده تا براي بررسي به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال شود.

روستاي سويناس از توابع بخش خليفان شهرستان مهاباد است.

اين روستا در محدوده دهستان كاني بازار قرار دارد و بر اساس سرشماري مركز آمار ايران در سال 1390، جمعيت آن 394 نفر است.

پلان قبلي اين مسجد از خشت بوده كه بعد از تخريب و از روي نقشه قبلي و بدون تغيير و با مصالح سنگي ساخته مي شود.

مسجد سويناس داراي پلاني تقريباً مربع شكل به مساحت 319 مترمربع با يك در ورودي است كه با توجه به نوع اقليم منطقه و به تبعيت از آن در جبهه جنوبي تعبيه شده است.

اين بناي يكپارچه سنگي داراي فضاي ايوان ستوندار، شبستان، شبستان زنانه و انبار سوخت با فرمي شبيه به خانه هاي روستا و با فضايي ستون دار و ارتفاعي بيشتر ساخته شده است.

در جبهه جنوبي مسجد ايواني ستوندار با شش ستون چوبي و دو ستون سنگي قرار دارد كه اين دو ستون ابتدا به صورت سنگي بوده اند كه يكي از آنها كه تخريب مي شود از آجر جهت مرمت آن استفاده مي كنند.

شبستان اين مسجد داراي سه پنجره، پنج طاقچه، دو كمد، يك ورودي و چهار ستون مي باشد.

از زيباترين بخش هاي مسجد وجود ستون ها و سرستون هاي چوبي به شكل ايونيك و متشكل از بالشتك، طوماري و پايه است كه تقليدي از شيوۀ ايونيايي واقع در آسياي صغير ( تركيه ) مي باشد.

پوشش فضاي داخلي شبستان با كاه گل اندود شده و سقف مسجد نيز به صورت تير چوبي و قرنيز سنگي است.

شبستان زنانه نيز در شرق مسجد قرار دارد و احتمال دارد كه بعدا الحاق شده باشد كه عرض پنجره هاي اين اين قسمت دو متر با اندود گچي است كه بر روي كاه گل كشيده شده ؛كف مسجد قبلاً سنگ چين بوده كه اخيراً به صورت سيماني درآمده است.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي واقع شده و از شهرهاي تاريخي استان به شمار مي رود.

6185/6008 **1917
۰ نفر