۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84442336
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات بازسازی مسجد تاریخی سویناس مهاباد اجرایی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: عملیات ساماندهی و بازسازی بخشی از بنای تاریخی مسجد سویناس واقع در یکی از روستاهای این شهرستان آغاز شد.

ایوب حاجی زاده روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین راستا سقف حسینیه مسجد تاریخی سویناس در روستای سویناس با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال مسقف خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این بازسازی پلان مسجد سویناس که از خشت بود و مورد تخریب قرار گرفته و حالت قبلی خود را ازدست داده که کارشناسان دوباره از روی نقشه قبلی بدون تغییر با مصالح سنگی آن را بازسازی کردند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد اظهار داشت: مسجد سویناس دارای پلانی تقریباً مربع‌شکل به مساحت ۳۱۹ مترمربع با یک در ورودی است که با توجه به نوع اقلیم منطقه و به تبعیت از آن در ضلع جنوبی تعبیه شده است.

حاجی زاده بیان کرد: در سال های گذشته نیز عملیات بازسازی این مسجد شامل بخش بانوان نیز با مساحت ۱۵۰ مترمربع و اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال انجام شده بود.

وی اظهار داشت: از زیباترین بخش‌های مسجد وجود ستون‌ها و سرستون‌های چوبی به شکل ایونیک و متشکل از بالشتک، طوماری و پایه است و پوشش فضای داخلی شبستان با کاه گل تعبیه شده و سقف مسجد نیز به‌صورت تیر چوبی و قرنیز سنگی است.

به گزارش ایرنا، مسجد سویناس در ۲۵ اسفند ماه پارسال و به شماره ۳۱۱۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته، سد مهاباد و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha