۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۱۶
کد خبر: 81590201
T T
۰ نفر

ابرقاره آماسيا تا 200 ميليون سال آينده شكل مي گيرد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۱۶
کد خبر: 81590201
ابرقاره آماسيا تا 200 ميليون سال آينده شكل مي گيرد

تهران- ايرنا- يك دانشمند استراليايي مي گويد: زمين لرزه نپال نشان مي دهد كه تا 200 ميليون سال آينده ابرقاره جديدي به نام آماسيا شكل مي گيرد.

به گزارش ايرنا از ساينس، دكتر ژنگ شيانگ لي از دانشگاه كورتين استراليا براي بررسي چگونگي حركت صفحات تكتونيكي هند و اوراسيا به كشور نپال سفر كرده است.

اين دانشمند در بررسي‌هاي خود در نپال دريافت كه هند، اوراسيا و ساير صفحات تكتونيكي به آهستگي به هم نزديك مي شوند. اين امر نشان مي دهد كه در 50 تا 200 ميليون سال آينده قاره آماسيا ايجاد خواهد شد.

نتايج يك تحقيق حاكي از آن است كه مركزيت قاره احتمالي آماسيا قطب شمال خواهد بود؛ آمريكاي شمالي و جنوبي و همچنين قاره آسيا به قاره آمريكا رسيده و درياي كارائيب و اقيانوس قطب شمال ناپديد خواهند شد.

دانشمندان با استفاده از روش‌هاي جديد توموگرافي لرزه‌اي وضوح بالا، سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي و قدرت محاسباتي فزاينده قادر هستند تا اين تغييرات را با جزئيات زياد پيگيري كنند.

سطح زمين از هفت صفحه بزرگ و چندين صفحه كوچك تكتونيكي تشكيل شده كه با سرعت‌هاي متفاوت از چند ميليمتر گرفته تا چند سانتيمتر در سال حركت مي‌كنند و اصطكاك بين اين صفحات باعث بروز زمين‌لرزه مي‌شود.

زمين‌لرزه نپال در هفته جاري رخ داد و بيش از 4800 كشته و 9200 زخمي برجاي گذاشت.

علمي(2)**9190**1599
۰ نفر