۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81601110
T T
۰ نفر
مركز اسناد، اعتماد عمومي براي حفظ هويت ملي را جلب كند

شيراز- ايرنا- رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه كشور گفت: هم اينك گنجينه اسناد غير دولتي در بين مردم مناطق مختلف وجود دارد كه محور فعاليت ها در مركز اسناد و كتابخانه ملي بايد جلب اعتماد عمومي براي جمع آوري اين اسناد و حفاظت از هويت ملي باشد.

به گزارش ايرنا سيد ميراحمد محيط طباطبايي، شنبه در آيين افتتاح نمايشگاه بزرگان فرهنگ ايران زمين در آيينه اسناد در شيراز بيان كرد: هم اينك بسياري از اسناد تاريخي و آثار هنري و موزه اي در خانه هاي مردم است و چه بسا شمار اين آثار نزد مردم ده ها برابر آثار موجود در موزه ها باشد.

وي افزود: مردم ايران همواره حافظان فرهنگ، تاريخ و اسناد كشور ما بوده و هستند و بايد با جلب اعتماد عمومي اين اسناد تاريخي را به مركز اسناد و كتابخانه ملي هدايت كرد تا از آنها به روش هاي اصولي محافظت شود.

محيط طباطبايي اظهارداشت: امروزه اطلاعات يك سند تاريخي بسيار ارزشمندتر از خود سند است زيرا نسخه اي از آن سند به صورت ديجيتال به عنوان يك منبع در اختيار محققان، پژوهشگران و مخاطبان قرار مي گيرد.

وي اضافه كرد: استان فارس از ديرباز به عنوان يك مركز فرهنگي با قلمرو گسترده و پوشش استان هاي جنوبي كشور در اسناد تاريخي آورده شده است كه اسناد زيادي در بين مردم اين استان و منطقه وجود دارد.

او بابيان اينكه بايد فعاليت هاي موثري براي هدايت اسناد در اختيار مردم به مركز اسناد فارس انجام شود ادامه داد: مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس در عملكرد و فعاليت ها بايد حامي و پوشش دهنده استان هاي جنوبي و همجوار تحت قلمرو تاريخي خود مانند بوشهر را تحت پوشش داشته باشد.

محيط طباطبايي عنوان داشت: عملكرد مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران يك عملكرد موزه اي است زيرا بخش مهمي از حافظه و مستندات تاريخي را در خود نگهداري و معرفي مي كند.

وي افزود: سند در مركز اسناد و كتابخانه ملي تعريف مشخصي دارد اما معتقديم سند تاريخي صرفا اسناد و مستندات دولتي و شخصي نيست بلكه هر آنچه روابط سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مردم را بيان كند به عنوان سند شناخته مي شود و بايد در آرشيوها نگهداري شود.

اين استاد دانشگاه گفت: عملكرد امروز آرشيوها نسبت به گذشته متفاوت است زيرا امروز آرشيوها به غير از اسناد اداري و شخصي، ساير مستندات تاريخي از جمله اسناد مالي، اقتصادي و پولي را در اختيار دارند.

محيط طباطبايي بيان كرد:مركز اسناد مي تواند با بهره گيري از حافظه الكترونيكي امروز، اسناد، كتاب ها، مهرهاي قديمي و سكه ها در ادوار مختلف تاريخ؛ مجموعه اسنادي و منبع معتبري را براي افراد فراهم كند.

وي اضافه كرد:فارس استاني شاخص در بخش تاريخ و فرهنگ كشور است كه اميدواريم مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس در دوره مديريت جديد خود بتواند با جلب اعتماد و گسترش قلمرو فعاليت خود، در بخش حفاظت از اسناد تاريخي به مفهوم كامل و نه تنها سندهاي دولتي و يكصد سال اخير فراتر عمل كند.

نمايشگاه بزرگان فرهنگ ايران زمين در آيينه اسناد با ارائه 50 سند تاريخي مربوط به سال هاي 1240 شمسي تا 1393 برپا شده است.

در اين نمايشگاه اسناد مراحل تصويب آرشيو ملي، نمونه اسناد قديمي و اسناد دولتي براي عموم به نمايش گذاشته شده است.

اين نمايشگاه از امروز شنبه 19 ارديبهشت ماه جاري به مدت يك هفته در مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس براي بازديد عموم دائر است. ك/2

3002/ 1876