به گزارش ایرنا از Independent technology در سه ماه نخست سال جاری میلادی اپل موفق به فروش 74.5 میلیون آیفون در جهان شد؛ یعنی هر ساعت 34000 دستگاه! در همین بازه زمانی مجموع درآمد این كمپانی به 74.6 میلیارد دلار رسید. در صورت تداوم همین روند، درآمد این شركت تا پایان سال به حدود 298.4 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم از تولید ناخالص داخلی كشوری اقتصادی چون هنگ كنگ هم بیشتر است. با این اوصاف سود فصلی اپل به 18 میلیارد دلار میرسد. یعنی معادل 25 درصد مجموع ثروت تخمینی پولدارترین شخصیت دنیا: موسس و رئیس سابق مایكروسافت، بیل گیتس.
اما رمز این موفقیت روزافزون و توقف ناپذیر apple چیست؟ چگونه یك شركت كه بنیانگذاران آن را تعدادی مهندس جوان و بی تجربه تشكیل می دادند، به چنین موفقیت شگرفی نایل آمد؟
**علل موفقیت شركت
واقعیت این است كه گرچه اپل در برخی حوزه ها پیشگام بوده، اپلی ها در واقع تا به حال هیچ چیز خاصی ابداع نكرده اند! سه پدیده بزرگ آنها در یكی دو دهه گذشته آیپاد، آیفون و آیپد بوده. كه اگر دقیق باشیم، می بینیم همه آنها در حقیقت نسخه به روز شده محصولاتی بوده اند كه پیشتر وجود داشته اند اما از پتانسیل آنها به طور كامل استفاده نشده بود.
حتی در خصوص موفقترین محصول اخیر ، اقدام اپل به هیچ وجه نو و ابداعی نبود. فقط آنها تصمیم گرفتند گوشی خود را بزرگتر كنند؛ كاری كه سالهاست رقبایشان انجام دادهاند. اما به گزارش نویسنده مجله Independent technology در آیفون 6 و آیفون 6 پلاس، اپل كار را به كمال رساند و عالی ترین طراحی ممكن را با قدرتمندترین فناوری موجود تلفیق و تركیب كرد. اپل معمولا اولین نیست؛ ولی غالبا به بهترین شكل كار را به سرانجام می رساند.
بخشی از این امر بازمی گردد به شم قوی كه اپلی ها معمولا درخصوص زیبایی شناسی و كاربرد آسان ابزارها نسبت به رقبایشان داشته اند و اهمیتی كه بدان می داده اند. مسلما پیش از سه ابزاری فوق ،اسمارت فون ها، تبلتها و ام پی تری پلیرهای بسیاری عرضه شده بودند؛ اما در عمده آنها توجه چندانی به تجربه مطبوع كاربران و زیبایی ابزار نشده بود.
كیفیت و سطح فناوری محصولات اپل معمولا در همان حد رقبایش است. اما كاری كه اپل می كند، این است كه به جای مانور روی سختافزارهای قوی و قویتر و بالاتر بردن سرعت و قدرت، سعی می كند آنها را سادهتر و با تمركز بر راحتی كاربر در استفاده از گجت بسازد و عرضه كند.
یكی از ترفندهای موفق و پولساز اپل این است كه وقتی شما یكی از محصولاتش را خریدید، خواه ناخواه به سمت خرید محصول دیگر ترغیب می شوید و... هرچه كه اپل می سازد، با هم مربوط می شود و با هم كار می كند (یا حداقل این طور تظاهر می شود) .
مثلا پیام های رسیده روی یك ابزار را می توان روی ابزار اپلی دیگر چك كرد. یا حتی یك ابزار را می توان با محصول دیگر اپل كنترل كرد. امروزه اپل بسیار روی این موضوع مانور می كند و راه های متفاوت و جدیدتری برای به اصطلاح گفتگوی ابزارهای اپلی با یكدیگر پیشنهاد می دهد. مخالفان اپل هم همواره بر همین نكته به عنوان یكی از دلایل حیلهگری سردمداران اپل و مخالفت خود با سیاستهای این كمپانی امریكایی انگشت گذاشته اند. دنیای اپل مانند یك تار عنكبوت گسترده كاربران را به دام می اندازد و دیگر خلاصی از آن دشوار است! ولی با وجود همه این مخالفت ها و روشنگری ها باز هم هر ساله مصرف كنندگان جدیدی به دام آن می افتند.
به هر حال،اغلب آگاهان امر و كارشناسان معتقدند اپل نه تنها موفق ترین شركت حوزه فناوری و موفق ترین شركت دنیا، بلكه موفق ترین شركت تمام ادوار تاریخ است. گرچه این تعریف تاحدی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما برای آن دلایل و براهینی نیز می توان ذكر كرد كه برخی از آنها شامل موارد ذیل است:
1- اپل از نظر اقتصادی ارزشمندترین كمپانی دنیاست
طبق آخرین آمار ، ارزش سهام اپل 728.35 میلیارد دلار حدود دوبرابر ارزش بازار دومین شركت فناوری دنیا؛ یعنی اكسون موبیل است.
2- اپل در صدر برند های فناوری
رده بندی های مختلفی بر اساس معیارهای گوناگون برای برندهای جهانی وجود دارد كه در اغلب آنها اپل حایز مقام اول است. مثلا در فهرست مشهور و معتبر فوربس، ارزش اپل دوبرابر مایكروسافت (دومین برند جهان، از لحاظ ارزش اقتصادی) برآورد شده و با مقامدار رتبه سوم، گوگل، فاصله زیادی دارد.
3- پولسازترین شركت تاریخ
اپل در آخرین گزارش مالی خود از درآمد 74.6 میلیارد دلاری و سود باورنكردنی 18 میلیارد دلاری اش خبر داده؛ آن هم فقط برای سه ماه. كه در نوع خود یك ركورد برای درآمد فصلی یك شركت محسوب می شود.
4- نقدینگی
به گزارش اپل، این شركت 178 میلیارد دلار نقدینگی انباشته دارد. در عمل با این مبلغ هر كمپانی خودرویی را در جهان به طور كامل میتوان تملك كرد و باز هم مبلغ قابل توجهی باقی می ماند. بخش عمده این پول در خارج از مرزهای آمریكا متمركز شده است (عمدتا ایرلند). سرمایه گذاری یا بازگرداندن این پول به سرمایه گذاران اپل، مستلزم پرداخت مالیات هنگفتی است كه بی شك سران این شركت مایل بدان نیستند.
5- همكاری یا شكست رقبا
رقابت طلبی اپل زبانزد است. در سال 1984، در زمان مدیریت استیو جابز، اپل در جریان یك مسابقه ورزشی یك میلیون دلار صرفا برای بدنام كردن رقیبش IBM خرج كرد.
از دشمنی و رقابت دیرینه اپل و مایكروسافت نیز كه همگان آگاهند. همین طور اعلام جنگ جابز علیه گوگل بر سر تصاحب و عرضه اندروید كه خودش عنوان «جنگ هستهای» بر آن گذاشته بود. اخیرا نیز كه اپل مجادلات و دعواهای فراوانی بر سر حق ثبت، طراحی و سهم بازار با سامسونگ داشت.
اما جالب است كه تقریبا همه این دعواهای حقوقی و معارضهها با پیروزی اپل به پایان رسیده است . اپل كه زمانی به قدر كسری از سهم مایكروسافت را از بازار پی سی و رایانههای شخصی داشت، اكنون سهم بازارش بیش از مجموع مایكروسافت و گوگل است. در حوزه موبایل و تبلت، مایكروسافت نهایتا در حد پیرو و دنباله رو اپل محسوب می شود؛ تا حدی كه اخیرا پذیرفته آفیس و دیگر محصولات اختصاصی اش را برای سیستم عامل اپلی iOS عرضه كند. كمپانی معتبر IBM كه در سراشیبی سقوط بود، به لطف مشاركت در برنامه MobileFirst اپل ویژه iOS توانست جان تازه ای بگیرد و امتیاز سامسونگ از بازار جهانی گوشی های هوشمند در برابر اپل، 9 در مقابل 93 است!
**بازنمایی آینده
همواره یكی از شعارهای تبلیغاتی اپل «بازنمایی آینده» است. 30 سال پیش، استیو جابز با به بازار آوردن متهورانه كامپیوترهای مكینتاش چنین كاری كرد. اینك جانشین خلف وی، تیم كوك، با عرضه محصولاتی چون گجت های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند قصد تداوم همین شعار را دارد.
برنامه های مشابه دیگری كه اخیرا اپل در نشست های مطبوعاتی اش اعلام كرده، حاكی از آن است كه دوره جدید این شركت دیگر چندان سخت افزارمحور نخواهد بود و بیشتر حول «اكوسیستم» كاربران خواهد بود؛ یعنی تركیبی از: نرمافزار، خدمات، داده ها و محصولات جانبی عرضه شده توسط شركا. متولیان این شركت به خوبی آگاهند كه با وجود رقبای جدی چون سامسونگ و شیائومی كه امتیاز ساخت ابزارهای ارزان تر را دارند، در كنار گوگل كه از مزیت بزرگ سیستم عامل خود، اندروید، بهره میبرد و هم اكنون كنترل 71 درصد اسمارت فون های جهان را در اختیار دارد، اگر می خواهد جایگاه برتر خود را حفظ كند، دیگر نمی تواند صرفا بر بازار سخت افزار تكیه كند.
طبق گزارش موسسه تحقیقاتی IDC اكنون قیمت متوسط هر وسیله اپل 609 دلار است. در حالی كه میزان متوسط جهانی 249 دلار است. بی شك این امر منجر به سودآوری بیشتر اپل می شود ولی در درازمدت موجب ریزش مشتریان آن در اقصی نقاط جهان خواهد شد.
به نظر، ساعت اپل گام نخست این شركت برای ورود به عصر نوین فعالیت هایش است. نمونه دیگر طرح كیف پول موبایلی اپل است. هدف این طرح جایگزین كردن امكان پرداخت با ساعت یا آیفون به جای كارت های اعتباری است. اپل در جدیدترین نسخه سیستم عامل خود بر كاركرد موازی ابزارهایش تمركز خاصی كرده است. مثلا نگارش ایمیل خود را روی دستگاه آیفون گذاشته و روی دستگاه آیمك به اتمام رسانده است.
یكی دیگر از تغییر سیاست های اخیر اپل، تمایل بیشتر به همكاری با شركای بیشتر در مقایسه با دوران گذشته است كه استیو جابز معتقد بود محصولات اپل در حد كمال هستند و اصلا نیازی به همكاری با شركت های دیگر در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری وجود ندارد. وجود نرم افزارهای متفرقه روی ساعت اپل، موید این تغییر رویكرد است.
علمی ** ح.ر**1599
تهران- ایرنا- یك گزارش حاكی است درآمد اپل در سه ماه اول 2015 به رقم 74.6 میلیارد دلار رسیده است . در صورت تداوم این روند، درآمد این شركت تا پایان سال به حدود 298.4 میلیارد دلار خواهد رسید. رمز موفقیت روزافزون و توقف ناپذیر apple چیست؟