۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱
کد خبر: 81603942
T T
۰ نفر

سردشت دزفول با ظرفیت فراوان اما محروم از امكانات

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱
کد خبر: 81603942
سردشت دزفول با ظرفیت فراوان اما محروم از امكانات

دزفول - ایرنا - بخش سردشت دزفول در استان خوزستان با وجود ظرفیت های فراوان در زمینه های مختلف از جمله گردشگری طبیعی مورد بی توجهی قرار گرفته و از امكانات زیر بنایی از جمله جاده مناسب، آب، زیر ساخت های مخابراتی و امكانات مناسب بهداشتی و درمانی محروم است.

به گزارش ایرنا بخش كوهستانی سردشت با ‪ ۳۸۰۰‬كیلومتر مربع مساحت و افزون بر 24 هزار نفر جمعیت در ‪ ۳۵‬كیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع است.

این بخش با وجود جاذبه های گوناگون گردشگری از جمله دریاچه تمی به عنوان یكی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های كوهستانی ایران در شمال استان خوزستان و در ‪ ۱۴۷‬كیلومتری شمال شرق شهرستان دزفول دارای ظرفیت های گردشگری فوق العاده ای است كه با وجود صعب العبور بودن هر ساله میزبان گردشگران از مناطق مختلف كشور است.

مناطق بكر طبیعی، اراضی كشاورزی و چشم اندازهای طبیعی مناظر زیبایی را در این بخش كوهستانی برای دوستداران گردش و طبیعت فراهم كرده است.

تنوع آب و هوایی و نیز یخچال برفی طبیعی، كوه هفت تنان با چشم اندازهای شگرف طبیعی و نیز درختان بادام، بنك و بلوط همچنین پیر هفت تنان به عنوان یكی از زیارتگاههای شهرستان دزفول از دیگر ظرفیت های گردشگری سردشت است كه دسترسی به این مناطق به دلیل نبود جاده مناسب به سختی انجام می شود.

یكی از اهالی منطقه با اشاره به وجود منابع طبیعی زیبای این بخش گفت: با وجود ظرفیت های قابل توجه گردشگری در سردشت این بخش مورد كم توجهی قرار گرفته است به طوری كه اهالی منطقه از امكانات ابتدایی نیز محروم هستند.

سید علی محمد حسینی جاده سردشت را از جاده های حادثه خیز دزفول دانست و افزود: با وجود سفر گردشگران به سردشت دزفول در ایام سال به ویژه نوروز از سالهای گذشته تاكنون مشكل جاده این بخش حل نشده و همچنان شاهد بروز حوادث تلخ رانندگی در این مسیر هستیم.

وی اظهار كرد: در دولت نهم و دهم ایمن سازی جاده زاگرس در دستور كار قرار گرفت ولی با تغییر دولت و حاكم شدن نگاه سیاسی این طرح ها به ورطه فراموشی سپرده شد.

حسینی با اشاره به اینكه عملیات زیرسازی جاده احمد فداله تا سردشت و توت علیا تا روستای ابوالحسن در سالهای گذشته انجام شده است، گفت: ایمن سازی این جاده نیازمند توجه جدی مسوولان است تا این طرح در اولویت اصلی برنامه های اداره راه و شهرسازی دزفول قرار گیرد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی ها مقرر شد 100 كیلومتر جاده سردشت آسفالت شود كه هنوز این طرح عملیاتی نشده و اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

حسینی با اشاره به دیگر مشكلات بخش سردشت دزفول گفت: با وجود اینكه مشكلات خشكسالی دامن گیر كلیه بخش ها شده است اما منطقه احمد فداله در ارتفاعات كوهستانی شمال دزفول با بارندگی مناسب شاهد طغیان رودخانه هاست كه جا دارد با اجرای طرح های آبخیزداری و احداث سد علاوه بر جلوگیری از خسارت سیل، امكان توسعه بخش كشاورزی را در این منطقه فراهم كرد و با این اقدام مانع مهاجرت اهالی روستاها به شهر شد.

حسینی همچنین به اهمیت ویژه پل كول به عنوان پل ارتباطی استانهای خوزستان و لرستان و مسیر كوچ عشایر اشاره كرد و گفت: پل كول از دیرباز مسیر تردد عشایر است.

وی با اشاره به مشكلات بهداشتی و درمانی سردشت بیان كرد: تنها دو خانه بهداشت در این بخش وجود دارد كه به دلیل نبود افراد متخصص، این مراكز جوابگوی نیاز اهالی نبوده به طوری كه شاهد مرگ و میر افراد به دلیل كمبود امكانات درمانی در این بخش هستیم.

وی افزود: به دلیل نبود درمانگاه و پایگاه های اورژانس سیار در منطقه محروم سردشت كمك به افراد حادثه دیده و مادران باردار به سختی انجام می شود.

حسینی اظهار كرد: مسوولان به مشكلات اهالی دره كاید و احمد فداله بی توجه هستند.

وی در خصوص مشكلات برق بخش سردشت نیز گفت: در دولت دهم قرار بود مناطق دره كاید، دورك و احمد فداله از نعمت برق بهره مند شوند كه تاكنون این امر محقق نشده است.

حسینی افزود: بیش از 100 روستا در منطقه احمد فداله، دره كاید و دورك و مودو آرپنا وجود دارد كه تنها دو روستای آن دارای برق هستند ضمن اینكه فقدان زیر ساخت های مخابراتی مشكلات ساكنان این بخش محروم را دوچندان كرده است.

وی همچنین گفت: دكل مخابراتی در ارتفاعات سالن كوه بخش سردشت نصب شده كه به دلیل نبود نگهبان ترانس برق دكل مخابرات توسط سارقان به سرقت رفت و ارتباط تلفنی این بخش نیز قطع شد.

حسینی همچنین از بقعه پیر احمد فداله و فداله عمران در منطقه احمد فداله به عنوان مكان های زیارتی این بخش نام برد كه بین اهالی منطقه از مقام و منزلت ویژه ای برخوردار هستند و گفته می شود نسب آنها به امام زین العابدین(ع) می رسد.

غلامحسین حسنپور رییس هیات كوهنوردی شهرستان دزفول نیز گفت: كوهستان هفت تنان سردشت با ارتفاع دو هزار متر دارای دره، دیواره، ستون و سوزنی ویژه كوهنوردی است كه در مجموع كوهستانی به نام هفت تنان را ایجاد كرده است كه كوهنوردان از نقاط مختلف كشور برای صعود به این كوهستان سفر می كنند.

وی افزود: هفت تنان از جمله كوهستان های زیبایی است كه با داشتن جاذبه های فراوان از جمله آبشارهای فراوان در كنار دژ محمدعلی خان واقع شده و به دلیل دارا بودن گونه های جانواری از جمله خرس، كل و میش توسط محیط زیست به منطقه شكار ممنوع تبدیل شده است.

حسنپور با اشاره به اینكه مشكلی برای كوهنوردی در كوهستان هفت تنان وجود ندارد به گردشگران توصیه كرد برای صعود به قله هفت تنان، زیارتگاه هفت تنان و دژ محمدعلی خان از راهنمایان محلی كمك گیرند و اهالی را در جریان حضور خود قرار دهند تا دچار حادثه ای كه هفته گذشته اتفاق افتاد و یك خانواده در مسیر گم شدند، نشوند.

نداشتن بخشدار و بلاتكلیف بودن وضعیت بخشداری از دیگر محرومیت های بخش سردشت دزفول در كنار سایر مشكلات و محرومیت ها خودنمایی می كند.

بخش سردشت چند ماهی است كه از داشتن بخشدار محروم است و این مشكل نیز پیگیری محرومیت های این منطقه دور افتاده را نیز سخت كرده است.

بخشدار سابق سردشت دزفول نیز چندی پیش در گفت و گو با ایرنا با بحرانی توصیف كردن وضعیت آب آشامیدنی در این بخش محروم گفت: مشكل كمبود آب در مناطق روستایی بخش سردشت جدی و نیازمند اقدام فوری است.

حسنعلی علیدوست افزود: علاوه بر شهر سردشت بسیاری از روستاهای این بخش نیز با بحران كم آبی مواجه شده و به دلیل كمبود اعتبار اقدامی برای حل مشكل آب این بخش محروم نشده است.

وی با تاكید بر ضرورت احداث تاسیسات آبرسانی در بخش سردشت از تخصیص نیافتن اعتبارات آب و فاضلاب روستایی انتقاد كرد و گفت: به دلیل كمبود اعتبار، اداره آب و فاضلاب روستایی حتی برای آبرسانی با تانكر به روستاهای منطقه با مشكل مواجه است.

علیدوست وضعیت آب روستاهای گاومیر، بنه قیصر، خیبره و آب بید را نسبت به سایر روستاها بحرانی تر عنوان كرد و گفت: اهالی روستای میدان از دهستان ماهور برنجی حتی از آب تانكر آبرسانی نیز محروم شده اند.

بخشدار سردشت وضعیت مدارس عشایری این بخش را نیز بحرانی توصیف كرد.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول نیز با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد این شهرستان گفت: اگر منابع نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر و سایر منابع اقتصادی استان خوزستان حذف شود تنها با ظرفیت های بی شمار شهرستان دزفول می توان كلیه نیازهای این استان را تامین كرد.

حبیب اله آصفی افزود: نبود درك واقعیت در استان خوزستان باعث شده در برخی شاخص های توسعه، استان خوزستان از سیستان و بلوچستان نیز عقب افتاده تر باشد و دزفول با این ظرفیت های عظیم خدادادی از بشاگرد هرمزگان نیز عقب تر باشد.

وی به وجود منابع طبیعی سرشار در شهرستان دزفول اشاره كرد و افزود: به دلیل مدیریت غلط گذشته اكنون روستاهای بخش های سردشت و شهیون دزفول بویی از تمدن نبرده اند و از حداقل امكانات از جمله تلفن، برق و آب آشامیدنی محروم هستند.

در آخرین حادثه یك خانواده 9 نفره كه صبح جمعه پیاده از مسیر روستای بوالحسن عازم پیر هفت تنان در بخش سردشت دزفول بودند به دلیل نا آشنایی به مسیر ساعاتی در منطقه سرگردان شدند.

به دنبال این حادثه یك گروه از نیروهای هلال احمر عازم منطقه شد كه با كمك اهالی و نیروهای بسیج افراد سرگردان در منطقه كوهستانی سردشت دزفول این خانواده پیدا شده و به روستا منتقل شدند.

2077/7278/6068
۰ نفر