۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81606850
T T
۰ نفر

سرخاب: خط آهن تبريز - ميانه در شيبلي ماند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81606850
سرخاب: خط آهن تبريز - ميانه در شيبلي ماند

روزنامه سرخاب چاپ تبريز در شماره 2171 روز چهارشنبه خود با انتخاب تيتري با عنوان ' خط آهن تبريز - ميانه در شيبلي ماند ' به بررسي روند احداث اين پروژه پرداخته و نوشته است اين طرح با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران در تبريز مورد بررسي قرار مي گيرد.

اين روزنامه مي نويسد: اين پروژه از سال 79 آغاز شده و بار‌ها مسوولان از اتمام ان در آينده نزديك خبر داده‌اند، آينده‌اي كه هنوز هم فرا نرسيده.

در سفر قريب ‌الوقوع رييس جمهوري به استان آذربايجان شرقي مشكلات و موانع اين پروژه مورد بررسي ويژه قرار مي‌ گيرد.

با گذشت 15 سال از آغازعمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - تبريز كه ريل ترانزيتي كشور به شمار مي‌رود و راه‌ آهن ايران را به آذربايجان و تركيه وصل مي‌كند، زمان افتتاح هنوز در هاله ‌اي از ابهام قرار دارد.

خط آهن تبريز - ميانه از جمله پروژه‌هاي بزرگ و راهبردي استان است كه در 10 قطعه به هم پيوسته و در مجموع به طول 200 كيلومتر توسط مهندسان و پيمانكاران استان ساخته مي‌شود و تاكنون بيش از 89 درصد از عمليات زيرساخت‌هاي آن به پايان رسيده است.

در مسير اين پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و 10 گالري در مجموع به طول 14 .34 كيلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت‌ كيلومتر و نيز افزون بر 515 آب رو با طول حدود ده كيلومتر ساخته مي‌شود.

با احداث راه‌آهن ميانه - بستان‌آباد -تبريز علاوه بر كاهش مسير قطارهاي مسافربري، مسافت قطارهاي باري-ترانزيتي كشورهاي آسياي ميانه و حاشيه خليج فارس به اروپا و بالعكس نيز به همين ميزان كاهش مي‌يابد و اين امر به خوبي اهميت فرامنطقه‌اي اين پروژه را نشان مي‌دهد.

با توجه به اينكه اين خط راه‌آهن از تبريز ادامه يافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوري آذربايجان و در ايستگاه رازي به راه‌آهن تركيه متصل مي‌شود از منظر ترانزيت كالا و مسافر بسيار مهم است.

مسير فعلي عمدتا از مناطق كوهستاني عبور مي‌كند و سرعت قطار‌ها در اين خط به لحاظ مشخصات هندسي فوق‌العاده كم است و در نتيجه با احداث خط آهن ميانه - بستان‌آباد -تبريز زمان سفر نسبت به خط ريلي موجود براي قطارهاي مسافري از ميانه تا تبريز از هفت ساعت و نيم به كمتر از سه ساعت و براي قطار هاي باري در حدود پنج ساعت كاهش خواهد يافت.

احداث اين خط آهن باعث صرفه‌جويي در سوخت، كاهش توقف‌هاي مكرر قطار به دليل دو خطه بودن مسير، كاهش تصادفات و افزايش ايمني و كاهش آلاينده‌هاي محيطي مي‌شود.

*** به كارگيري فاينانس براي تكميل پروژه ضروري است ***

استاندار آذربايجان شرقي در اين رابطه گفت: تكميل اين پروژه 10هزار ميليارد ريال اعتبار مي‌خواهد كه با توجه به وضع اقتصادي دولت نمي‌توان شاهد تحقق اين مبلغ بود و به همين دليل به دنبال فاينانس براي تكميل پروژه هستيم.

اسماعيل جبارزاده ادامه داد: مشكلات اقتصادي سبب شده بود كه اين پروژه در طول چندين سال گذشته به حال خود‌‌‌ رها شود هرچند در طول سال 93، دو هزار ميليارد ريال براي تكميل آن در نظر گرفته شده بود كه رقم بالايي از آن تخصيص يافت.

وي افزود: استفاده از فاينانس براي تكميل هر چه سريع‌تر اين طرح مي‌تواند گره‌گشا باشد زيرا با توجه به اهميت بالاي اين پروژه، بكارگيري تمام توان دولت و مسئولان براي تكميل آن ضروري به نظر مي‌رسد.

*** اعتبارات عمراني پاسخگوي هزينه بالاي پروژه نخواهد بود ***

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز گفت: پروژه خط‌ آهن تبريز- ميانه ازجمله پروژه‌هاي اولويت‌دار

و استراتژيك استان است كه از زمان به روي كار آمدن دولت توجه ويژه‌اي براي اتمام هر چه سريع‌تر آن شده است.

محمدصادق پورمهدي ادامه داد: اين پروژه از سمت ميانه تا بستان‌آباد بالاي 90 درصد پيشرفت كار دارد اما از سوي بستان‌آباد به تبريز موانعي در سر راه اين پروژه قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه تكميل اين پروژه بالاي 10 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، گفت: در سال 94 براي اين پروژه دو هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده است اما بديهي است كه اين ميزان پاسخگوي هزينه بالاي اين طرح نخواهد بود.

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: تاكنون براي ساخت و تكميل زيرساخت‌هاي اين پروژه تا گردنه شيبلي (بستان آباد) افزون بر سه هزار و 200 ميليارد ريال هزينه شده و براي تكميل بقيه عمليات همراه با روسازي‌ها و تا گام بهره ‌برداري 10هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.

پورمهدي افزود: به همين دليل استانداري در كنار اعتبارات تخصيص يافته به دنبال فاينانس و مشاركت بخش خصوصي نيز است.

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به بررسي اين مشكل توسط رييس جمهوري گفت: در سفر قريب‌الوقوع دكتر روحاني به استان مشكلات و موانع اين پروژه مورد بررسي ويژه قرار مي‌گيرد.

*** راه‌آهن تبريز – ميانه از باصرفه‌ترين مسيرهاي ريلي كشور ***

مديركل راه و شهرسازي استان نيزبا اشاره به وضعيت راه‌آهن تبريز- ميانه گفت: بخش اعظم اين پروژه مربوط به عمليات روسازي آن است كه 52 كيلومتر ريل‌ها از هندوستان خريداري شده است.

توحيد اخلاقي ادامه داد: پيشرفت‌هاي خوبي در مسير ميانه - بستان‌ آباد مشاهده مي‌شود اما در مسير بستان ‌آباد به تبريز به علت ناهمواري‌هاي مسير داراي مشكلاتي هستيم.

وي افزود: در افق بلند مدت اين خط راه آهن، مسيري دو خطه با راه‌آهن برقي در نظر گرفته شده كه در ترانزيت كشوري نقش مهمي خواهد داشت و به طور يقين يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي كشور محسوب خواهد شد.

اخلاقي با بيان اينكه با اجراي اين طرح مسير بين كلانشهر تهران و تبريز بسيار كوتاه‌تر مي‌شود، گفت: راه‌آهن تبريز- ميانه يكي از اقتصادي‌ترين و با صرفه‌ترين مسيرهاي ريلي كشور است كه با افتتاح آن شاهد تحولي عظيم در حمل و نقل كشور خواهيم بود.

7233/1756