۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81608613
T T
۰ نفر

كشورهای عضو بالتیك خواستار اعزام نیروهای ناتو هستند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81608613
كشورهای عضو بالتیك خواستار اعزام نیروهای ناتو هستند

تهران-ایرنا- سخنگوی ارتش لیتوانی اعلام كرد كشورهای حوزه بالتیك شامل ( لتونی، لیتوانی و استونی) قصد دارند به طور رسمی از سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) برای اعزام هزاران سرباز به این منطقه درخواست كنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در خواست در بحبوحه تنش ها با روسیه درباره درگیری های شرق اوكراین مطرح شده است.

'مینداگس نیمونتاس' سخنگوی ارتش لیتوانی گفت: ما به دنبال واحدهای نظامی به اندازه یك تیپ هستیم تا هر یك از كشورهای این حوزه یك گردان از این نیروها را داشته باشند.

وی افزود: كشورهای لیتوانی، لتونی و استونی بزودی درخواست مشتركی را برای 'فیلیپ بریدلاو' فرمانده ارشد ناتو ارسال خواهند كرد. این كشورها خواستار 'نیروهای چرخشی ناتو' به عنوان 'اقدامی بازدارنده' با توجه به اوضاع امنیتی منطقه هستند.

وی از اعلام دقیق نیروهای درخواستی این كشورها خودداری كرد اما یك گردان به طور معمول حدود سه هزار نیرو را شامل می شود.

از سال گذشته، آمریكا حدود 600 نیرو به كشورهای حوزه بالتیك و لهستان به صورت چرخشی اعزام كرده است اما برخی از كشورهای اروپایی همپیمان ناتو از جمله آلمان درباره استقرار دائمی نیروها مظنون هستند و آن را نقض توافق سال 1997 بین ناتو و روسیه قلمداد می كنند.

برخی از دیپلمات های ناتو نیز گفته اند كه این ائتلاف بر روی تشكیل نیروهای جدیدی به 'نیروی پیشتاز' متمركز است كه به جای اعزام نیروهای دائمی، می تواند بسرعت برای مقابله با بحران ها در شمال و جنوب اعزام شود.

اروپام**9158**1549
۰ نفر