۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81609366
T T
۰ نفر

هشدار صریح پكن به آمریكا/ وارد حریم آبهای چین نشوید

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81609366
هشدار صریح پكن به آمریكا/ وارد حریم آبهای چین نشوید

پكن - ایرنا - در پی افزایش تنش میان چین و آمریكا در خصوص اعزام ناوهای جنگی و كشتی‌های جاسوسی این كشور به نزدیكی جزایر تحت اختیار چین، پكن به آمریكا هشدار داد با اجرای تصمیم خود به تنش‌ها در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام دامن نزند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) اخیرا اعلام كرد كه قصد دارد به منظور اثبات آزادی كشتیرانی؛ ناوها و جنگنده های خود را به حریم آبی 12 كیلومتری جزایری كه چین در آن در حال ساخت و ساز است، اعزام كند كه این موضوع خشم چین را برانگیخته است.

چین معتقد است حضور كشتی های جنگی آمریكا همراه با تجهیزات جاسوسی در دریای جنوبی كه تحت قلمرو پكن است، شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

همزمان با این واكنش، رسانه های گروهی چین نیز با انتشار مقالاتی یكپارچه، برنامه آمریكا برای اعزام قوای نظامی به منطقه دریای جنوبی را مورد انتقاد گسترده قرار داده و تهدید كردند كه این روند باعث رویارویی چین و آمریكا در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه ای هشدار داده است كه این منطقه تحت حاكمیت چین است و نباید آمریكایی ها به آبها و جزایر متعلق به چین نزدیك شوند.

از سوی دیگر استرالیا با پشتیبانی از آمریكا اعلام كرده است، ارتش این كشور باید از كشتیرانی آزاد در دریای جنوبی حمایت كند.

واشنگتن درصدد است تا به بهانه حراست از آزادی كشتیرانی در دریای جنوبی، ناو جنگی به منطقه اعزام نماید و این موضوع اخیرا از سوی وزارت دفاع این كشور نیز تایید شده است.

وزارت خارجه چین در بیانیه خود خاطرنشان كرده است، ما تمامی تحولات منطقه را از دریا و هوا زیر نظر داریم و نمی گذاریم كسی امنیت ملی چین را به خطر بیاندازد.

این بیانیه تاكید می كند، چین قاطعانه هر تدبیری را كه لازم باشد برای حراست از تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد كرد.

آمریكا اما مدعی شده است كه چین نمی تواند خود را حاكم بلامنازع این منطقه بداند.

این كشور افزوده است، به گشت زنی در اطراف مجمع الجزایر «اسپراتلی» كه مورد منازعه چندین كشور از جمله چین در دریای جنوبی است، ادامه می دهد.

«اسپراتلی» گذرگاه عبور كشتی ها در دریای جنوبی است و ارزش تجارت این منطقه به 5 هزار میلیارد دلار در سال می رسد.

واكنش چین در خصوص اقدام اخیر آمریكا در حالی صورت می‌گیرد كه «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا قرار است فردا (شنبه) وارد شهر پكن شود تا در نشست های اقتصادی و راهبردی مربوط به دو كشور شركت كند.

پیش‌بینی می شود مقام های چین اعتراض خود را به تصمیم اخیر آمریكا به وی ابلاغ كنند.

به باور بسیاری از كارشناسان، دریای جنوبی در روزهای آتی محل منازعات و بخصوص كانون رویارویی چین و آمریكا خواهد بود.

چین مدتها است نیروی دریایی خود را در اطراف جزایر مورد منازعه در این دریا مستقر كرده و تقریبا همه این منطقه را متعلق به خود می داند اما تضمین داده است كشتیرانی آزاد در آن انجام می شود.

واكنش آمریكا به چین از آنجا آغاز شد كه «چاك هیگل» وزیر دفاع آمریكا در كنفرانس امنیتی سنگاپور درباره «ستیزه گری» كه خرداد ماه سال گذشته برگزار شد، نسبت به آنچه كه فعالیت های احیای زمین در چندین منطقه از جزایر «اسپراتلی» توسط چین عنوان كرد، لب به انتقاد گشود.

منتقدان اقدام دولت چین می گویند كه این جزایر به این كشور اجازه نصب تكنولوژی های پیشرفته راداری و ایستگاه های حمایت كننده از كشتی های دولتی را می دهد.

برخی از كارشناسان می گویند ارتش چین بدنبال جایگاهی امن در مجمع الجزایر اسپراتلی به عنوان یك استراتژی بلندمدت تقویت قدرت در غرب اقیانوس آرام است.

شاید یكی دیگر از اهمیت های این جزایر جدید این است كه دولت چین می تواند ادعای محدوده انحصاری اقتصادی در 200 مایلی هریك از این جزایر را داشته باشد كه در كنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد بر آن تصریح شده است.

آساق*231*1597