۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81612594
T T
۰ نفر
مسوولان ميراث فرهنگي به آثار ارزشمند تاريخي توجه كنند

اردبيل - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: وظيفه ميراث فرهنگي اصلاح تصورهاي غلط و توجه به ارزشمندي آثار تاريخي و همچنين تبيين صحيح اين آثار بي نظير است.

آيت الله سيد حسن عاملي روز دوشنبه در نشستي با مسوولان اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: اصلي ترين وظيفه ميراث فرهنگي در جامعه به درستي درك نشده و برخي ها وظيفه ميراث فرهنگي را در حد چاپ يك كتاب يا ارائه چند اثر تاريخي و باستاني مي دانند و اين بايد اصلاح شود.

وي آثار تاريخي را مظهر نبوغ يك ملت و كشور دانست و گفت: مجموعه ها و بناهاي تاريخي و باستاني سخن از تاريخ و فرهنگ و آداب و رسوم كشورها دارد.

او با انتقاد از برخي كشورها كه مفاخر ارزشي و آثار و ابنيه‌ تاريخي ملت‌ ها را به نام خود مصادره كرده و حتي به فكر تاريخ ‌سازي براي خودشان هستند ، بيان كرد: بايد جلوي اين خيانت‌ هاي تاريخي با يكپارچه ‌سازي هويت‌ ها و آثار و ابنيه و ميراث فرهنگي و تاريخي گرفته شود.

وي افزود: بايد به سمتي حركت كنيم تا تجلي معماري ، هويتي و ساخت بناها و ابنيه‌ فرهنگي ، هنري و ديني ما زبانزد عام و خاص بوده و هويت جديدي از انقلاب اسلامي در آن متجلي باشد.

آيت الله عاملي يكي از اين آثار ارزشمند و مكان ‌هاي تاريخي را منطقه شهريري در مشگين‌ شهر ذكر كرد و بر لزوم معرفي آثار و ابنيه تاريخي استان با برگزاري نمايشگاه‌ ها و جلوه‌ هايي از هنر هنرمندان خلاق اين استان تاكيد كرد.

وي بيان كرد: كشور تركيه نمايشگاه هاي هنري از جمله خط و نقاشي را در كنار يكي از آثار تاريخي اين كشور برگزار مي كند كه اين خود مي‌ تواند نمودي از معرفي اين آثار تاريخي ارزشمند باشد.

نماينده ولي فقيه در استان اردبيل همچنين به حضور علويان تركيه در اردبيل و تمايل آنها براي ساخت خانه جمعي براي آنها اشاره كرد و افزود: ما براي اين گردشگران و مسافران خارجي مي‌ توانيم آثار ارزشمند تاريخي خود را به بهترين شكل معرفي كنيم.

به گزارش روابط عمومي ميراث فرهنگي اردبيل ، مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان نيز در اين نشست با اشاره به شكل گيري سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با ادغام سه سازمان مستقل در گذشته گفت: پس از اين ادغام سازمان مذكور ماموريتي متفاوت در سه حوزه‌ تخصصي ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع ‌دستي پيدا كرد اما نيروي انساني متخصص در اين سه حوزه به طور شايسته تقويت نشده است.

كريم حاجي زاده با بيان اين كه تاكنون 50 درصد پست ‌ها و چارت سازماني اين مجموعه در استان بلاتصدي باقي مانده افزود: هر يك از همكاران اين اداره كل مسووليت و كار دو برابر افراد را برعهده دارند.

وي گفت: اين اداره كل پارسال موفق به كسب رتبه اول در گروه واحدهاي ستادي و اجرايي وازتخانه هاي استان شد.

او بيان كرد: ميراث فرهنگي به عنوان يك مجموعه فني مهندسي و گردشگري در بخش خدمات و صنايع دستي در بخش توليدي و صنعتي هر يك به طور مجزا خروجي و خدمات وسيعي را ارائه مي دهد و انجام اين ماموريت ها در قالب يك ساختار كوچك ، نيازمند تقويت منابع مالي و نيروي انساني كارآمد است.

حاجي ‌زاده بر ضرورت نهادينه شدن اقتصاد گردشگري به دليل تاثير گذاري آن در توليد ثروت ملي و افزايش ظرفيت‌ ها و توانمندي‌ هاي اقتصادي تاكيد كرد.

6018