۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۰
کد خبر: 81613202
T T
۰ نفر

همايش ارديبهشت مفاخر همدان برگزار شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۰
کد خبر: 81613202
همايش ارديبهشت مفاخر همدان برگزار شد

همدان- ايرنا- همايش ارديبهشت مفاخر همدان با تجليل از دو محقق و مولف برجسته كشور استاد پرويز اذكايي و عليرضا ذكاوتي قراگزلو با حضور مسوولان استاني برگزار شد.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان شامگاه دوشنبه در اين آيين گفت: تاريخ و تمدن ايران سرشار از ستارگان درخشان علم و ادبي است كه هر يك روشنايي بخش راه و مسير گذر از پيچ و خمهاي سخت از هزاره هاي گذشته تاكنون بوده اند.

فاضل عبادي اظهار كرد: بزرگاني كه با رنج و مشقت و كوشش بي نظير خود و حتي با پذيرش بي مهري و بي توجهي سنگ سنگ بناي رفيعي را پايه گذاري كرده كه شكوه و سربلندي آن در اعصار گذشته و ميراث ماندگارش براي زمانه ما مولد تمدن ايراني اسلامي شده است.

وي اضافه كرد: شهر و استان همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن و فرهنگ ايرانيان از سه هزار سال پيش تاكنون همواره مامن و زادگاه علم و دانش و گاهواره رشد و نوآوري بوده كه سراسر فلات ايران از اين علم بهره مند شده اند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان تصريح كرد: تاريخ و تمدن ايران با نام همدان و همدانيان آميخته و همراه است و همدان در طول دوران تاريخي خود همواره فرهنگ و تمدن خود را در بسياري از صحنه هاي سخت و هجوم مهاجمان حفظ كرده است.

عبادي گفت: امروز در آيين بزرگداشت دو استاد بزرگ شهر همدان استاد پرويز اذكايي و استاد عليرضا ذكاوتي قراگزلو تلاش مي كنيم تا يادآور ميراث گهربار گذشتگان باشيم چرا كه از اگر از خود گذشتگي و ايثار اين چنين اساتيد و بزرگاني نبود در بسياري از تونل هاي جهل و خرافه دچار شده و بشريت از دانش و روشنفكري و كارنامه درخشان آنان محروم بود.

عليرضا ذكاوتي قراگزلو از پژوهشگران و نويسندگان معاصر همداني است كه در سه دهه گذشته بيش از 50 كتاب در زمينه هاي ادبيات فارسي و عرفان تاليف و منتشر كرده است.

وي همچنين در 20 كنگره و همايش علمي ملي بيش از يكصد عنوان مقاله ارايه كرده است.

استاد پرويز اذكايي نيز از محققان و مولفان همداني است كه تاكنون 450 عنوان كتاب، مقاله و رساله چاپ و منتشر كرده است.

7529/6993