۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81613470
T T
۰ نفر
تپه باستاني و قلعه بمپور سيستان و بلوچستان در معرض نابودي

تهران - ايرنا - يك باستان شناس با اشاره به شروع عمليات تعيين عرصه و حريم تپه باستاني و قلعه بمپور با هدف حفاظت و حراست از اين ميراث گرانبهاي فرهنگي نسبت به نابودي اين محوطه تاريخي هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا ، مجتبي سعادتيان سرپرست هيأت تعيين عرصه و حريم تپه و قلعه بمپور با اعلام اين خبر گفت: اين محوطه ارزشمند توسط عواملي همچون پيشروي زمين هاي كشاورزي و ساخت و ساز منازل مسكوني در عرصه حريم در معرض تهديد و نابودي قرار گرفته است.

او با بيان اينكه اين محوطه تاريخي جلوه گر استقرارهاي يكجا نشين بلوچستان است تصريح كردكه در بررسي هاي باستان شناختي كمتر نمونه اي قابل مقايسه با اين محوطه تاكنون به دست آمده است.

براساس گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، سعادتيان اظهار داشت: با توجه به اهميت اين محوطه و عوامل مخربي كه آن را تهديد مي كند تهيه و تكميل طرح پژوهشي تعيين حريم آن در دستور كار قرار گرفت تا با استفاده بهينه از استعدادهاي موجود، گامي در حفاظت و حراست از ميراث گران بهاي فرهنگي اين مرز و بوم برداشته شود.

او افزود: در نخستين گام با تكميل نقشه توپوگرافي اين محوطه و جانمايي اوليه گمانه هاي تعيين حريم، اين فعاليت باستان شناختي آغاز شد .

به گفته اين باستان شناس، در گام هاي بعدي با توجه به تجزيه و تحليل گمانه هاي پيش بيني شده، خط عرصه، حريم درجه 1 و درجه 2 آن ترسيم مي شود تا هرگونه فعاليت انساني در پيرامون اين مجموعه در چهار چوب قانوني به انجام برسد.

سرپرست هيأت تعيين عرصه و حريم تپه و قلعه بمپور افزود: اين محوطه تاريخي مشتمل بر تپه هاي هزاره سوم پيش از ميلاد، قلعه و محوطه باستاني متعلق به اواخر ساساني تادوران متاخر اسلامي و باغ معروف به باغ خالصه قاجاري در كنار يكديگر است.

سعادتيان خاطر نشان ساخت كه فعاليت هاي باستان شناختي با ارزشي در اين محوطه تاريخي توسط اورل اشتاين، بئاتريس دكاردي، مهدي مرتضوي و سيد منصور سيد سجادي انجام گرفته است كه بر طبق آنها مي توان گفت اين مجموعه از عصر مفرغ تا دوران اسلامي متاخراستقرار داشته است.

او اظهار داشت: در اين بررسي ها مشخص شد سفالينه هاي اين محوطه به دو قسمت سفال هاي پيش از تاريخ و سفال هاي لعابدار سده هاي اسلامي متاخر قابل تفكيك است.

قلعه باستاني بمپور در سال 1354 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و در كنار اين قلعه تپه بمپور در سال 1381 ثبت ملي شد.

فراهنگ **7537**1601**
۰ نفر