۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲
کد خبر: 81613551
T T
۰ نفر

بازهم بگذريم - محمود افشاري*

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲
کد خبر: 81613551
بازهم بگذريم - محمود افشاري*

حتي طلاق با نوع معماري خانه ها و ساختمان ها و گذرها ارتباط دارد.اين فقط بخشي از سخناني بود كه محمد حسين رياحي استاد تاريخ و تمدن دانشگاه اصفهان سر كلاس روي آن دست گذاشت و يكسره تا آخر كلاس درباره مسائل اجتماعي و فرهنگي مختلف بود.

اينكه ما سال هاي سال است فقط از مشكلات رد شده ايم و درست و درمان كاري را به سرانجام و سامان نرسانده ايم.

اينكه آنقدر خودرو و ماشين كوچك و بزرگ، بي حساب و كتاب ساختيم كه امروز مجبور شويم فقط در همين شهر اصفهان همه جا را كنده كاري كنيم و پل و زير گذر و روگذر بزنيم اما دست آخر از سه راه ملك شهر، كاوه، چمران يا از طرف تختي و شهدا كه به ميدان 25 آبان مي رسيم با چنان گره كور ترافيكي مواجه مي شويم كه بوق و كلافگي و اتلاف وقت مي شود كليد واژه تكراري.

تعدد ساخت و ساز دانشگاه و گرفتن دانشجو به هر طريق ممكن هم كه ديگر مساله اي است كه مصداق همان ردشدن از مساله و مشكلي است كه آوازدهل شنيدن از دورخوش است؛ چه اينكه زماني بدون كار كارشناسي و تفكر براي آينده فقط فكر توسعه بوده اند اما كمّي، ولي امروز كه كار از كار گذشته و بيكار و بيكاري مثل مور و ملخ زياد شده به فكر كيفي كردن افتاده اند كه ديگر گذشته و تا بخواهند اين را حل كنند معضل مهاجرت و افزايش بيكاري فارغ التحصيلان و بالارفتن آمار طلاق و اعتياد و فرار مغزها مي آيد وسط كه هر كدام به ديگري مستقيم يا غير مستقيم مرتبط است.

معماري را بگو! فقط فكر جيب و سودشان هستند و كاري به آسايش و آرامش روح و روان بشر ندارند. به قول استاد اتاقك هاي زنبور مي سازند و بدبخت آدمياني كه مجبورند در اين اتاقك هاي تنگ و بي روح زندگي كنند.

باز به نقل از محمد حسين رياحي استاد تاريخ و تمدن دانشگاه اصفهان و رييس سابق دانشگاه فرهنگ و هنر اين چه معماري با چه هويت نداشته اي است كه آشپزخانه اش كنار اتاق خواب و توالت آن هم درست وسط حال تعبيه و تعريف مي شود و تازه انتظار از مردم داشتن نشاط و شادابي و زندگي به سبك ايراني و اسلامي در اين چنين فضاهايي است.

تازه باز جاي شكرش باقي است با وجود تعدد مساجد و بقاع متبركه و اماكن مذهبي و تاريخي و بازارهاي كهن در اصفهان دست كم اين هويت اسلامي و ايراني شكل و اصالت اين وادي را تا حدود زيادي حفظ كرده اما آسمان خراش ها را چاره نكرده كه همه جا فراگيرند و با همه چيز زندگي و كار ما از جمله پرخاشگري، روابط اجتماعي و حتي افزايش آمار طلاق و خستگي و آفتاب نديدگي فرزندانمان و سرخم كردنشان روي تبلت و گوشي هاي پهن پيكر ارتباط دارند.

پدر و مادر بدبختي كه گمان مي برند بچه ساكت و خوبي دارند كه سرش پايين است و نق نمي زند و شيطنت ها و بازيگوشي هاي لازمه اين دوران را هم نمي كند و تازه تر اينكه اگر مادر و پدر خودش در لاين و واتس آپ و وايبر درگير تبادل اطلاعات با ديگري نباشد.

اين فصل جاي شكرش باقي است هوا روبه بهبودي گذاشته و شلوغي و ترافيك پنجشنبه هاي مردم اصفهان به سمت جنوب و غرب استان را شاهديم كه از دست سروصدا و گرما و ازدحام شهر به سمت آب و سبزي و كوه مي گريزند تا روح و رواني تازه از طبيعت سميرم و فريدن و چادگان و فريدونشهر برگيرند اما اندكي بعد باز بايد برگردند و در اندروني همان اتاقك هاي بي هويت پناه بگيرند.

از تغيير سيستم هاي آموزشي نظام تعليم و تربيت و تغيير مديران در دولت ها و تعبير سليقگي انجام كارها تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب اختلاس ها ودامن زدن به بداخلاقي ها و رشد قارچ گونه بانك ها هم نه تدبير كامل شد و نه تغيير حاصل شد.

بگذريم كه اصل و اساس، مديريت درست كارها و برنامه هاست.

اينها و صدها مشكل و معضل ديگري كه فقط رد شده اند اما حل نشده اند. بازهم بگذريم.

* خبرنگار ايرنا مركز اصفهان