۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۱۹
کد خبر: 81614696
T T
۰ نفر
دو برابر ظرفیت مجاز دام وارد مراتع زنجان می شود

زنجان - ایرنا - معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سالانه دو برابر ظرفیت مجاز دام ، وارد مراتع ییلاقی این استان می شود.

بهروز گنج خانلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه مراتع ییلاقی استان زنجان در شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان قرار دارد، افزود: 661 خانوار وابسته به مراتع ییلاقی شهرستان ماهنشان با 16 هزار هكتار وسعت هستند.

وی تعداد دام مجاز وابسته به مراتع این شهرستان را 20 هزار و 67 راس دام برشمرد و یادآورشد: شمار ییلاقات شهرستان ماهنشان 29 سامانه عرفی است.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مساحت مراتع ییلاقی شهرستان طارم را 47 هزارو 758 هكتار بیان كرد و گفت: تعداد دام مجاز وابسته به مراتع این شهرستان 33 هزار و 374 راس است و 924 خانوار بهره بردار این مراتع هستند.

گنج خانلو تعداد سامانه های عرفی مراتع ییلاقی شهرستان طارم را 44 مورد بیان كرد و ادامه داد: شهرستان زنجان با داشتن 45 هزار هكتار مراتع ییلاقی 974 خانوار بهره بردار دارد.

وی تاكید كرد: 50 هزارو 889 راس دام به صورت مجاز وابسته به این مراتع هستند.

گنج خانلو اظهاركرد: شهرستان زنجان دارای 20 سامانه عرفی مراتع ییلاقی است.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 2559 دامدار با 104هزارو 330 هزار راس دام از 15 خرداد امسال وارد 93 مرتع ییلاقی این استان خواهند شد.

گنج خانلو، زمان خروج دامداران بهره بردار از مراتع استان زنجان را 15 شهریور ذكر كرد.

به گفته وی، ورود زود هنگام دام به مراتع ییلاقی، خروج دیرهنگام و وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع از عمده مشكلاتی است كه آسیب جدی به این ثروت ملی وارد می كند.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طی سال‌های اخیر شغل دامداری توجیه اقتصادی ضعیفی داشته است و دامداران برای تامین و امرار معاش خود نیاز به دام بیشتری دارند.

گنج خانلو اظهاركرد: ثابت بودن ظرفیت مراتع ییلاقی و افزایش تعداد دام‌ها باعث فشار به مراتع شده است.

وی ادامه داد: سالانه نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی با همكاری بخش خصوصی در خصوص مدیریت چرای دقیق و منظم فعال هستند.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برخی از دامدارانی كه دارای مجوز چرای دام هستند، پروانه بهره برداری خود را به سایر دامداران فاقد مجوز اجاره می دهند كه این نیز قابل اثبات نیست، چرا كه شماره سند، كد و پلاك آن بر روی دام وجود ندارد.

گنج خانلو خشكسالی را یكی از عوامل كاهش علوفه در مراتع ییلاقی این استان دانست و از دامداران خواست، زمان ورود و خروج به مراتع را رعایت كنند و تا جایی كه امكان دارد در حد ظرفیت ییلاق دام وارد كنند.

وی خاطرنشان كرد: رعایت مقررات از سوی دامداران موجب كاهش خسارت به مراتع می شود.

گنج خانلو یادآورشد: وارد شدن هرگونه خسارت از طرف دامداران بهره بردار به مراتع ییلاقی غیرقابل جبران بوده و فقر مراتع را تشدید می كند.

7325/6085