۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81615918
T T
۰ نفر

تنوع ذخائر ژنتیكی ایران معادل 75 درصد ذخائر اروپا است

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81615918
تنوع ذخائر ژنتیكی ایران معادل 75 درصد ذخائر اروپا است

مشهد - ایرنا - رییس انجمن ژنتیك ایران گفت: تنوع ذخائر ژنتیكی در ایران به تنهایی معادل 75 درصد ذخائر ژنتیكی كل قاره اروپا است.

دكتر مختار جلالی روز چهارشنبه در حاشیه كنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشكی بازساختی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی دارای ذخائر ژنتیكی زیادی اعم از گیاهی و جانوری است.

وی گفت: هر بوته گیاه در مراتع و كویرهای ایران همانند گنجی است كه ژنهای مقاوم به خشكی و شوری را دارا است و می تواند شناسایی و جداسازی شده و به گیاهان و موجودات دیگر انتقال داده شود.

رییس انجمن ژنتیك افزود: بر این اساس ایران یكی از متنوع ترین كشورها به لحاظ ذخائیر ژنتیكی در جهان شناخته شده لذا حفاظت، نگهداری و بهره برداری از این ذخائر یك ضرورت ملی به شمار می رود.

وی ادامه داد: كشورهایی مانند سوئد و اسپانیا از ذخائر ژنتیكی خود به خوبی استفاده كرده و آنها را در جایی امن نگهداری می كنند تا برای نسلهای آینده حفظ شود.

دكتر جلالی ذخائر ژنتیكی را سرمایه ملی و با ارزش اقتصادی بالا توصیف و بیان كرد: ذخائر ژنتیكی نعمتهای خدادادی و گنجهای ذی قیمتی برای توسعه كشور به شمار می روند.

وی گفت: ارزش اقتصادی ذخائر ژنتیكی بیشتر از نفت و گاز كشف شده در كشور می باشد اما چون آنها را نشناخته ایم تاكنون نتوانسته ایم از این ثروت ملی استفاده كنیم.

رییس انجمن ژنتیك ایران فرسایش ذخائر ژنتیكی و از بین رفتن ثروت ملی از این طریق را مهمترین چالش عنوان و بیان كرد: ذخائر ژنتیكی در ایران اكنون رها شده اند لذا حراست و حفاظت از آنها نیازمند برنامه ریزی اساسی است.

وی همچنین شمار اعضا انجمن ژنتیك ایران را هزار و 200 اعلام كرد و افزود: این انجمن با نیم قرن سابقه فعالیت هم اكنون قدیمی ترین انجمن علمی است.

جلالی ادامه داد: سلولهای بنیادی یكی از شاخه های انجمن ژنتیك در كنار شاخه هایی مانند ژنتیك پزشكی، ژنتیك انسانی، ژنتیك گیاهی و ذخایر ژنتیكی است.

وی با اشاره به 'طرح مدیریت ذخایر ژنتیكی دامی، گیاهی و آبزی' در كشور گفت: این طرح هم اكنون با همكاری نهادهای ذیربط با هدف مدیریت و حفظ ذخایر ژنتیكی در حال انجام است.

كنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشكی بازساختی به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگاه رویان با همكاری 30 نهاد دولتی و خصوصی طی روزهای 30 اردیبهشت تا یكم خرداد در مشهد ادامه دارد.

در این كنگره تازه ترین یافته های علم سلولهای بنیادی با حضور 800 متخصص داخلی و میهمانان خارجی از كشورهای فرانسه، آلمان، استرالیا و هلند بررسی می شود.

3027/1858
۰ نفر