۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۰:۳۶
کد خبر: 81616168
T T
۰ نفر
توسعه توريسم عشايري رويكرد جديد سازمان ميراث فرهنگي كشور است

ياسوج -ايرنا- معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تاكيد كرد: زندگي و زيبايي هاي كوچ جامعه عشايري ايران به عنوان يك برنامه راهبردي و هدف گذاري جدي در دستور كار اين سازمان و بخشي مهمي از نظام گردشگري كشور قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، مرتضي رحماني موحد عصرچهارشنبه درسومين جشنواره فرهنگ و اقوام ايران زمين(كوچ عشاير) در ياسوج افزود: استان كهگيلويه وبويراحمد با داشتن بيشترين تعداد جمعيت عشايري و ظرفيت هاي متنوع در اين راستا به عنوان پايلوت و استان هدف توريسم عشايري انتخاب شده است.

وي تصريح كرد: البته علاوه بر معرفي جاذبه هاي زيبا و ناشناخته زندگي و كوچ عشايري زنده نگه داشتن ساير ابعاد و ويژگي هاي اين جامعه نيز مدنظر خواهد بود.

وي زيبايي كوچ و زندگي عشاير در ايران را تجلي عيني غيرت،مردانگي و استقامت در برابر سختي ها و رنج هاي زندگي در شرايط مختلف دانست و تصريح كرد: پاسداشت اين فضيلت هاي ناب بايد به عنوان يك اولويت مهم در دستور كار متوليان امور قرار گيرد.

وي از انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري بين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با امور عشاير كشور خبر داد و گفت: در همين راستا نيز كارگروه ويژه اي براي استفاده مطلوب از ظرفيت هاي متنوع عشاير تشكيل شده است.

رحماني موحد اظهار كرد: يكي از اهداف مهم اين كارگروه معرفي و ايجاد فرصت هاي مناسب در توسعه توريسم عشاير و تدوين و تنظيم يك برنامه جامع در راستاي كوچ و زندگي عشايري است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: بر اساس آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن جمعيت عشاير ايران هم اكنون يك ميليون و 200 هزار نفر در قالب 220 هزار خانوار عشايري است.

وي با بيان اينكه 35 درصد صنايع دستي و 25درصد توليد گوشت ايران از سوي جامعه عشاير تامين مي شود، گفت: 59 درصد وسعت كشور را نيز اين قشر فعال و موثر از جامعه تشكيل داده است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: جامعه عشايري يكي از موثرترين و كارامدترين اقشارجامعه در زمينه تحقق سياست هاي راهبردي اقتصاد مقاومتي بشمار مي روند.

جشنواره كوچ عشاير با حضور 9 استان عشايري كشور به مدت سه روز در ياسوج مركز كهگيلويه وبويراحمد ادامه دارد.

برپايي نمايشگاه با بيش از 50 غرفه در بخش هاي مختلف از جمله صنايع و دست بافته هاي جامعه عشايري ، اجراي موسيقي هاي بومي و محلي همراه با ساز و نقاره از استان هاي مختلف ، شاهنامه خواني و شب نشيني هاي عشايري از برنامه هاي ويژه برگزاري اين جشنواره سه روزه است.

ياسوج با جمعيتي حدود 100 هزار نفر مركز استان 700 هزار نفري كهگيلويه وبويراحمد در جنوب غربي ايرن واقع است.

3016/6162 / 1539
۰ نفر