اجرای بیش از 40 كنوانسیون بین‌المللی در بخش حمل و نقل دریایی الزامی است

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران گفت: اجرای بیش از 40 كنوانسیون بین‌المللی در بخش حمل و نقل دریایی كشور الزامی است در غیر این صورت هیچیك از كشتی‌های ما نمی‌توانند در بنادر خارجی پهلو بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی‌اكبر صفایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: حوزه دریا و بنادر كشور محل اجرای كنوانسیون‌های بین‌المللی است و هیچ بخشی در كشور با اجرای این همه كنوانسیون‌های بین‌المللی مواجه نیست.

وی با اشاره به برگزاری بیست‌وسومین همایش ارگان‌های دریایی كشور در محمودآباد، افزود: در این همایش كه هر ساله به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در بین نهادها و ارگان‌های دریایی برگزار می‌شود، چالش‌های پیش‌ روی بخش حمل و نقل دریایی كشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا راهكارهای متخصصان و كارشناسان در حوزه بخش های دولتی و خصوصی برای رفع آنها ارائه شود.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران، اظهار داشت: این همایش در چهار محور ایمنی و محیط زیست دریایی و الزامات ناوگان تجاری صیادی و مسافری در بستر توسعه اقتصاد مقاومتی روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی نقش بنادر، پشتبانی بندری و زنجیره تامین در توسعه دریا محور را از دیگر محورهای این همایش عنوان كرد و افزود: بررسی وضعیت سرمایه های انسانی در صعنت حمل و نقل دریایی از دیگر محورهای این همایش است.

وی تصریح كرد: همزمان با برگزاری این همایش كارشناسان و متخصصان صعنت حمل ونقل دریایی در چهار میزگرد تخصصی راهكارهای توسعه اقتصاد ملی در حوزه دریا را مورد بررسی قرار می دهند تا براساس سیاست كلان اقتصادی كشور طرح های دریایی مختلفی در این حوزه اجرایی شود.

وی اظهار داشت: تاكنون برگزاری 22 همایش دستاوردهای خوبی برای حوزه دریا و دریانوردی داشته و حضور بخش‌های دولتی و خصوصی تاكنون دستاوردهای بزرگی را در این حوزه به ‌وجود آورده است به طوری كه ظرفیت ناوگان دریایی كشور از 5 تا 6 میلیون تن در سال هم اكنون به بیش از 20 میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت بنادر كشور نیز از دیگر دستاوردهای برگزاری این همایش است كه ظرفیت 50 تا 60 میلیون تنی آن هم اكنون به بیش از 150 میلیون تن در سال رسیده است.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران تصریح كرد: تا چند سال پیش حضور بخش خصوصی در حوزه دریا و بندر كشور بسیار كمتر بود اما هم اكنون بخش خصوصی كشور در بخش‌های مختلف حوزه دریایی سرمایه‌گذاری كرده و باعث توسعه دریایی كشور در این بخش شده است.

وی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه دریایی نیز از دیگر دستاوردهای این همایش بوده به طوری كه هم اكنون جوانان متخصص ایرانی بر روی كشتی‌ها و بنادر كشور حضوری موفق دارند.

صفایی در ادامه خواستار حذف مالیات از دستمزد دریانوردان و احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه مبنی بر معافیت سربازی دریانوردان شد و گفت: بدون تردید با رفع تحریم های ناعادلانه هدف شركت ملی نفتكش ایران حضور در بازارهای جهانی خواهد بود كه زمینه را برای گسترش فعالیت های این شركت در بنادر جهان فراهم می كند.

به گفته این مقام مسئول، شركت ملی نفتكش ایران همواره به دنبال خرید شناورهای مورد نیاز خود از سازندگان داخلی است و هم اكنون سفارش دو فروند كشتی فرآورده ور در بندرعباس در حال ساخت است و ساخت 3 كشتی 60 هزار تنی دیگر به شركت صدرا سفارش شده كه تاكنون این شركت به تعهدات خود در این زمینه عمل نكرده است.

وی با بیان آنكه بیش از 93 درصد تجارت خارجی كشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، گفت: هیچ بخشی همانند صنعت حمل و نقل دریایی در تجارت جهانی كشور تاثیرگذار نبوده و این نشان می دهد بخش دریا و دریانوردی در ارایه خدمات مناسب همواره پیشرو بوده است.

یادآور می شود، بیست و سومین همایش ارگان های دریایی با شعار توسعه كشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا با حضور ارگان ها، نهادها، سازمانها و دستگاه های اجرایی به میزبانی شركت ملی نفتكش ایران در محمودآباد برگزار می شود.

اقتصام**د.الف/1108**1558