۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۱۱
کد خبر: 81622096
T T
۰ نفر

دزفول و 2800 روز مقاومت

۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۱۱
کد خبر: 81622096
دزفول و 2800 روز مقاومت

دزفول-ايرنا-شهر دزفول در دوران هشت سال دفاع مقدس مورد اصابت 176 موشك دور برد و دو هزار و 500 گلوله توپ و 331 راكت هواپيما قرا گرفت ولي دو هزار و 800 روز مقاومت كرد و به عنوان پايتخت مقاومت ايران اسلامي در تاريخ ماندگار شد.

به گزارش ايرنا مقاومت و ايستادگي مردم دزفول در دوران هشت سال دفاع مقدس به گونه اي بود كه با وجود موشك باران و تخريب صورت گرفته مردم شهر را ترك نكرده و موجب تعجب جهانيان شدند كه شهر دزفول به پاس اين مقاومت مثال زدني در تاريخ چهارم خرداد 1366 بنام شهر نمونه مقاومت معرفي شد.

مردم دزفول در دوران جنگ به هشدارهاي موشكباران راديويي عراق كه به الف دزفول مشهور بود اعتنايي نكرده و خونين ترين مقاومت ها را از خود به نمايش گذاشته و هرگز تسليم نشدند.

حماسه آفريني مردم بي دفاع دزفول در جنگي نابرابر با موشك باران و كشته شدن شبانه صدها زن و مرد و كودك رقم خورد و اين ايثارگري ها در ذهن تاريخ به زيبايي واژه ايثار نقش بست.

با وجود موشك باران و حملات بعثي و ويراني هاي فراوان ،مردم دزفول همت كرده و عزم خود را براي ساختن دوباره شهر جزم كردند به گونه اي كه بعد از هر ويراني ساخت و ساز در شهر شروع مي شد و حيات همچنان در شهر جاري مي شد.

حضور جوانان پر انرژي در كنار ديگر افراد فداكار، روح اميد را در دل رزمندگان زنده كرد ولي آنچه بر مردم دزفول در دوران دفاع مقدس گذشت نه در كلمات مي گنجد و نه در قالب روايت .

درك حال زنان و مردان غيوري كه عزيزان خود را در خون غلتيده ديدند ، كودكاني كه بي گناه كشته شدند ،جسم جواناني كه تكه تكه شد،بدن هايي كه نقص عضو شد و مشكلات جانبازان شيميايي و قطع نخاعي سخت است.

تصوير بانوي دزفولي كه فرزند چند ماهه كشته شده خود را در مقابل دوربين خبرنگار گرفت و آن را تقديم به ميهن كرد و تصوير بانوي ديگري كه با وجود از دست دادن اعضاي خانواده اش باز هم قاطعانه ايستاد هنوز هم در نقش ها مانده است.

اين ايثار و مقاومت ها در قالب كتاب ،تصوير و فيلم بسيار آمده است اما اين آثار هر چقدر واضح باشد نمي تواند بيانگر احساس تنهايي مادر ، همسر و فرزند شهيد و درد جانباز باشد.

زيبايي اين حوادث در يكرنگي ،وحدت و يكپارچگي مردمي به اوج رسيد كه حاضر نشدند يك وجب از خاك باارزش شهر و كشور خود را به بيگانه بدهند و در مقابل خواسته نابجاي دشمن بعثي كوتاه نيامدند و مانند كوه ايستادند و افتخار شكوهمندي كسب كردند.

شهرستان دزفول در دوران دفاع مقدس 250 هزار نفر جمعيت داشت و 331 بار مورد حمله هوايي دشمن قرار گرفت و دو هزار و 600 شهيد تقديم كرد.

در چهارم خرداد 1366 وزير كشور وقت از سوي دولت جمهوري اسلامي با تقديم لوح زريني دزفول را، شهر نمونه مقاومت معرفي كرد.

7278/6068/6064