۴ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۰۷
کد خبر: 81622269
T T
۰ نفر
2.5 درصد ایرانیان عضو نهاد كتابخانه‌های عمومی هستند

شیراز - ایرنا - معاون امور مجلس، استان ها و مشاركت‌های مردمی نهادكتابخانه‌های عمومی كشورگفت:براساس شاخص ‌های جهانی 35 درصد جمعیت كشور باید كتابخوان و عضو نهاد كتابخانه‌های عمومی باشند اما امروز تنها دو و نیم درصد جمعیت عضو این نهاد هستند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید محمدرضا واحدی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان فارس در شیراز بیان كرد: باید در سال 1404 از هر 100 نفر 35 نفر عضو كتابخانه‌ باشند و به ازای هر 100 نفر چهار مترمربع فضای كتابخانه ‌ای و 400 عنوان كتاب وجود داشته باشد.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسكن كه در سال 90 در كشور انجام شد جمعیت ایران 74 میلیون و 961 هزار و 702 نفر اعلام شد و مركز آمار ایران نیز در سال 93 اعلام كرد كه جمعیت كشور به 77 میلیون و 779 هزار نفر رسیده است.

وی اضافه كرد: سرانه مطالعه و فضای كتابخانه‌ ها با افق چشم‌انداز 1404 فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب در ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی نیاز به همت و عزم دوچندان مردم و مسوولان داریم.

معاون امور مجلس، استان ها و مشاركت‌های مردمی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور ، گفت : تشویق مردم به مطالعه كتاب و ترویج فرهنگ درست كتابخوانی در جامعه نیز مستلزم همراهی دستگاه های مختلف اجرایی است.

واحدی ادامه داد:هم اینك نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با سه هزار و 200 كتابخانه عمومی و بیش از شش هزار نیروی انسانی به اقشار جامعه خدمات فرهنگی ارائه می كند.

این مقام فرهنگی گفت: امروز سیاست نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، مبتنی بر كتابدار محوری است و هدف از این رویكرد تبیین شان و منزلت كتابدار در جامعه است.

وی در بخش دیگری از مطالب خود بیان كرد:متاسفانه استان فارس در چهار شاخص تعداد كتابخانه ها، فضا ، تعداد منابع و شمار اعضای كتابخانه ها در رتبه نوزدهم تا بیست و پنجم كشور قرار دارد و این آمار زیبنده این استان نیست.

در این آیین سید امین جعفری حسینی به عنوان مدیر كل كتابخانه های عمومی استان فارس معرفی شد.ك/2

3002 /6118 /1596
۰ نفر