ترویج کتابخوانی تلاش و همکاری‌ تمامی دغدغه‌مندان این حوزه را می‌طلبد

مشهد- ایرنا- معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ترویج کتابخوانی کار یک دستگاه یا یک وزارتخانه نیست بلکه تلاش و همکاری‌ تمامی علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه را می‌طلبد.

مهدی رمضانی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در مشهد به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت و افزود: دستگاههای مرتبط در این زمینه باید فضا را برای این حوزه بازتر کنند و همکاری خود را با نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش دهند تا شاهد رشد کمی و کیفی در حوزه کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها و اعضای کتابخانه‌های عمومی باشیم.

وی ادامه داد: کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی ۲ رکن مهم‌ و اصلی در کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌روند که باید به این دو عنصر توجه جدی و اساسی داشت.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شاید از نظر زیرساخت‌ و سرمایه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ظرفیت استاندارد نرسیده باشیم اما همین ظرفیت موجود پاسخگوی نیاز ما در سراسر کشور است و مشتاقانه منتظر ورود و حضور مردم در کتابخانه‌ها هستیم.

ترویج کتابخوانی تلاش و همکاری‌ تمامی دغدغه‌مندان این حوزه را می‌طلبد

رسیدن به ایران کتابخوان با ایجاد خانواده‌های کتابخوان

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کتاب‌خوان انقلاب، نسبت‌ به حوزه کتاب دیدگاه برجسته دارند و آن رسیدن به ایران کتاب‌خوان است و ما برای رسیدن به این هدف از خانواده کتاب‌خوان شروع کردیم چرا که خانواده تراز گام دوم انقلاب باید خانواده‌ کتاب‌خوان باشد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: ما سه محور را بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب دنبال می‌کنیم که شامل آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی، امیدبخشی و رضایتمندی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این راستا بعد از هفته کتاب برای اولین بار در کشور با چند کار ویژه به سوی مناطق روستایی، محروم و عشایری می‌رویم تا در این مناطق زمینه را برای کتابخوانی فراهم کنیم و محله‌های کتابخانه در این مناطق راه‌اندازی نماییم. 

پنج هزار و ۸۰۰ رویداد کتابخانه‌ای در خراسان رضوی

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: در دوران شیوع کرونا پنج هزار و ۸۰۰ رویداد کتابخانه‌ای با محور کتاب در ۲۲۲ کتابخانه عمومی استان رخ داد که از این تعداد هزار و ۴۰۰ رویداد در هفته کتاب بود و کتاب صدرنشین اخبار رسانه‌های استان شد و مردم خراسان‌ رضوی در دوران شیوع کرونا کتاب‌خوان‌تر شدند که یک اتفاق بی‌نظیر است.

وی افزود: تلاش ما بر این است که کتاب وارد زندگی مردم شود و قصد داریم امسال ۱۴ هزار رویداد عمرانی، فرهنگی و ترویجی یعنی ساخت کتابخانه و توسعه بنا، رویدادهای کتاب محور و ترویجی در استان خلق کنیم.

حجت الاسلام سبزیان با قدردانی از خیران حوزه کتاب و کتاب خوانی ادامه داد: استان خراسان‌ رضوی پرچمدار استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای ساخت کتابخانه و توسعه و ترویج کتاب‌خوانی است و تنها استان کشور است که مجمع خیران کتابخانه‌ساز و توسعه کتابخانه‌ای در آن ثبت شده است.

ترویج کتابخوانی تلاش و همکاری‌ تمامی دغدغه‌مندان این حوزه را می‌طلبد

کتابداران هویت آفرینان جامعه هستند

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هویت یک ملت و کشور و یک جامعه جدا از کتاب و کتاب‌خوانی نیست لذا کتابداران جزو هویت آفرینان یک جامعه هستند که اندیشه و فکر را به نسل آینده منتقل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: اگر کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی رونق داشته باشد کشور ما یک کشور سربلند و مردم آن موفق و پیروز خواهند بود و همه این مزیت‌ها مدیون کتابداری است که با عشق و علاقه در پشت پیش‌خوان کتابخانه مستقر شده‌ و با عشق و محبت و دلسوزی و راهنمایی‌های خود کتابخانه را رونق می‌بخشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم شاخصی برای خانواده موفق، نهاد موفق و تشکل موفق مشخص کنیم باید کتاب و کتاب‌خوانی جزو شاخصه‌های اصلی باشد و باید به فکر نوآوری‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌های گسترده برای احیا و گسترش کتاب‌خوانی در جامعه باشیم.

در این مراسم از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha