فعاليت كميته روابط خارجي ،مشكلات حوزه بين الملل اصفهان را كاهش مي دهد

اصفهان -ايرنا- رييس دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه دراصفهان گفت: فعال شدن كميته هماهنگ كننده روابط خارجي استان مي تواند بسياري از مشكلات و تنگناهاي حوزه بين الملل اصفهان را برطرف كند.

محمدرضا كارشناس روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: كميته هماهنگ كننده روابط خارجي استان اصفهان بنا به ضرورت و دستور استاندار اين استان تشكيل شده اما فعال نيست.

وي افزود: فعال شدن اين كميته مي تواند افزون بر تسهيل برقراري ارتباط استان با كشورهاي جهان ، به صادرات صنايع دستي ، فرش و آثار هنري هنرمندان استان كه مورد توجه جهانيان است كمك كند.

رييس دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه در استان اصفهان با اشاره به اينكه دانشگاهها و پرديس هاي علمي اين استان به جذب دانشجوي خارجي نيازمندند، اظهاركرد: فعاليت كميته ياد شده مي تواند به جذب دانشجو از شهرهاي خواهرخوانده اصفهان كمك كند .

اين كارشناس با بيان اين مطلب كه وظيفه نمايندگي وزارت امورخارجه در استان با كار هيچ يك از دستگاههاي اجرايي و ارگانهاي اصفهان تداخل ندارد ؛ ادامه داد: ما آمده ايم تا در كنار ساير دستگاهها تسهيل كننده امور بين الملل استان و دستگاههاي اجريي اصفهان باشيم.



*** تورگردان هاي اصفهان نتوانسته اند از فرصت بوجود آمده استفاده كنند

رييس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اينكه بخشي از فعاليتهاي اين دفتر مربوط به امور كنسولي است ؛ گفت: اين نمايندگي با ايجاد يك دفتر مستقل در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان بصورت 24 ساعته امور مربوط به صدور رواديد براي گردشگران خارجي را در اين فرودگاه انجام مي دهد.

وي با اشاره به اينكه اين نمايندگي براي اتباع خارجي به غير از 11 كشور كه از سوي وزارت امورخارجه مشخص شده اند بدون هيچگونه تشريفات در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان رواديد صادر مي كند، تصريح كرد: اين فرصت خيلي خوبي براي فعالان صنعت گردشگري اصفهان است اما متاسفانه تورگردانان اصفهان تاكنون نتوانسته اند آنگونه كه انتظار است از اين فرصت استفاده كنند.

نماينده وزارت امورخارجه در اصفهان با اشاره به اينكه 20 آژانس گردشگري در اصفهان وجود دارد ، گفت: ما بصراحت اعلام كرده ايم اگر آژانس گردشگري توانايي انتقال گردشگران خارجي به اصفهان را بوسيله چارتر از هرنقطه دنيا داشته باشد در اسرع وقت براي آنها در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان رواديد صادر مي كنيم.

وي درعين حال به اين نكته اشاره كرد كه چنانچه تعداد توريست هاي يك آژانس گردشگري زياد باشد براي جلوگيري از معطل ماندن آنها در فرودگاه نياز است تا اين آژانس ها چند روز قبل اسامي گردشگران خارجي را به نمايندگي وزارت امورخارجه در اصفهان اعلام كنند.

رييس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اصفهان با بيان اينكه آمار گردشگران خارجي كه در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان رواديد براي آنها صادر شده است در مقايسه با شهرهاي شيراز و مشهد بسيار كم است، از دست اندركاران گردشگري اصفهان بويژه آژانسهاي تورگردان خواست تا از فرصت بوجود آمده ، استفاده كنند.

وي ارائه خدمات در امور دانشجويي و تحصيل در خارج از كشور، ثبت واقعه اربعه ( تولد، ازدواج، طلاق و فوت ) مربوط به هم استاني هاي خارج از كشور، تاييد اسناد حقوقي هم استاني ها و ارائه به سفارتخانه هاي خارج از كشور و صدور رواديد براي كارشناسان و متخصصان خارجي مورد نياز صنايع به مدت 15 روز را از ديگر فعاليت هاي حوزه كنسولي دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه در اصفهان بيان كرد.

وي با اشاره به اينكه اخذ رواديد براي ورود كارشناسان، متخصصان ، ورزشكاران و مربيان خارجي براي مراكز صنعتي، دستگاههاي اجرايي و ادارات و باشگاههاي ورزشي بسيار وقت گير است، گفت: خوشبختانه با ابتكار وزارت امورخارجه در راه اندازي نمايندگي هاي استاني، اين مشكل تا حد بسيار زيادي برطرف شده است.



*** دستگاههاي اجرايي استان براي ارتباط با اتباع خارجي بايد با وزارت امور خارجه هماهنگي كنند

رئيس دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه در استان اصفهان با اشاره به اينكه براساس قانون اساسي و دستورالعملهاي متعدد مسئولان عالي رتبه دولت، كليه رفت و آمدهاي اتباع خارجي به كشور و برقراري ارتباط با آنها بايد با هماهنگي يا حضور نماينده وزارت امورخارجه انجام شود، گفت: در آغاز دولت يازدهم معاون اول رئيس جمهور در تاريخ 12 بهمن 92 بخشنامه اي را به استانداران براي ابلاغ به دستگاههاي اجرايي صادر كرد كه براساس آن دستگاههاي اجرايي موظفند جهت تنظيم مناسبات و هرنوع ارتباط با اتباع بيگانه ، هماهنگي لازم را با وزارت امورخارجه يا نمايندگي هاي آنها در داخل كشور انجام دهند.

وي با اشاره به اينكه اين دستورالعمل توسط استاندار اصفهان به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده است، تصريح كرد: متاسفانه همچنان شاهد هستيم برخي دستگاههاي اجرايي استان بدون هماهنگي با وزارت امورخارجه يا دفتر نمايندگي اين وزارتخانه در اصفهان مذاكراتي را با هيات هاي خارجي يا شخصيت هاي خارجي انجام مي دهند.

كارشناس تصريح كرد: دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اصفهان متاسفانه در برخي از شهرستان هاي استان نيز با چنين مشكلي مواجه است.

وي با بيان اينكه نمايندگي وزارت امورخارجه در استان ها بخشي از سيستم اداري استان به شمار مي آيند توضيح داد: ادارات سياسي وزارت امورخارجه براي هر كشور، كارشناسان مجرب و گروه كارشناسي مشخصي را در نظر گرفته است كه آنها از آخرين وضعيت اقتصادي، سياسي ، فرهنگي و اجتماعي كشور مورد نظر اطلاع دارند.

رئيس دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه در اصفهان افزود: از اينرو اين دفتر مي تواند با برقراري ارتباط دستگاههاي اجرايي استان با كارشناسان مورد نياز در وزارت امور خارجه به پيشبرد امور بين الملل دستگاههاي اجرايي و نهادهاي استان كمك كند.

وي با اشاره به اينكه ورود بسياري از هيات هاي خارجي به اصفهان و نشست با مسئولان ذيربط گفت: استفاده از تجربيات وزارت امورخارجه مي تواند در نتيجه دادن رفت و آمد هيات هاي خارجي و مذاكره آنها با مراكز صنعتي ، دانشگاهي و فرهنگي كمك كند.



*** درحوزه سرمايه گذاري استان به ارتباطات بين الملل نيازمنديم

كارشناس با اشاره به اينكه افق توسعه مناسبات و ارتباط كشورمان با كشورهاي خارجي رو به بهبود است، گفت: در حوزه سرمايه گذاري استان به ارتباطات بين الملل نياز داريم و بايد بتوانيم از هم اكنون براي دوره پسا تحريم ، برنامه ريزي كنيم زيرا استان اصفهان از ظرفيت هاي وسيعي در حوزه هاي مختلف برخوردار است.



*** اصفهان از قراردادهاي خواهرخوانده با شهرهاي جهان به خوبي استفاده نكرده است

نماينده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اينكه قراردادهاي خواهرخواندگي شهرهاي جهان ابزاري براي ارتباط اين شهرها در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، علمي و ورزشي است، گفت: اصفهان با 14 شهرجهان خواهرخوانده است و بايد افتخاركنيم كه خواهرخوانده هايش بيش از شهرهاي ديگر ايران مي باشد اما متاسفانه اقدامات مناسبي براي بهره برداري اصفهان از اين توافقات انجام نشده است.

وي با بيان اينكه نشست هايي نيز در اين ارتباط انجام شده است ، تصريح كرد: با برگزاري اين نشست ها آنگونه كه انتظار است به اهداف دست نيافته ايم .

كارشناس با اشاره به اينكه بانك اطلاعاتي ارتباطات، موافقت نامه ها و پيمان نامه هاي اصفهان با شهرهاي خواهرخوانده و دانشگاههاي اصفهان با دانشگاههاي جهان در دفتر نمايندگي وزارت امورخارجه در استان وجود دارد، اظهاركرد: ما درصدديم تا با فعال كردن كميته هماهنگ كننده روابط خارجي استان ، زمينه استفاده اصفهان از اين قراردادها را فراهم كنيم.

2093/1352 / 1339
۰ نفر