۶ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۰۶
کد خبر: 81625245
T T
۰ نفر
تاكید معاون استاندار خراسان رضوی بر رویكرد پیشگیرانه در مبارزه با مواد مخدر

مشهد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بر لزوم اتخاذ رویكرد پیشگیرانه برای مبارزه با مواد مخدر و كاهش انگیزه گرایش به سمت اعتیاد تاكید كرد.

استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه به نقل از سیدمحسن صادقی در نشست كمیته تخصصی توسعه مشاركتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد حوزه اعتیاد اگزارش داد: پیشگیری از اعتیاد یك فرآیند است كه گام نخست آن كاهش تقاضا، سبب شناسی، انگیزه و میل به اعتیاد می باشد.

وی افزود: این نوع پیشگیری ماهیت فرهنگی و اجتماعی داشته لذا همه نهادها، سازمانهای دولتی و حاكمیتی كه از بودجه فرهنگی استفاده می كنند در این حوزه مسوولیت دارند.

معاون استاندار خراسان رضوی در مورد نوع نخست پیشگیری بر نقش ویژه دستگاههای اجرایی تاكید و بیان كرد: با افزایش هم افزایی دستگاهها، اتخاذ رویكرد مدیریت راهبردی و شناخت ابعاد گوناگون بلای اعتیاد به عنوان یك آسیب اجتماعی امكان تحقق ابعاد فرهنگی، اجتماعی پیشگیری فراهم می شود.

وی نقش سازمانهای مردم نهاد و رسانه های گروهی را نیز در نهادینه كردن این نوع از پیشگیری به ویژه بهبودیافتگان بسیار موثر دانست.

صادقی گفت: گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و پرخطر در بین جوانان به ویژه زنان جایگزین مواد مخدر سنتی شده و بعضا نرخ افزایشی لذا باید با اتخاذ رویكردهای عالمانه و دقیق، نگاه فرآیندی و بهره گیری از تجربه موفق بشری در راستای مبارزه با این بلای اجتماعی تلاش شود.

وی افزود: در دنیای امروز با فناوریهای نوین شاهد تغییر سبك زندگی مردم هستیم لذا باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی در این خصوص با دقت و جدیت در اولویت پیگیریهای مسوولان و متولیان فرهنگی قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در كنار رویكرد فرهنگی اجتماعی باید به پیشگیری وضعی نیز توجه كرد، این نوع پیشگیری مجموعه تدابیری است كه فرصت ارتكاب جرم و ابزار ارتكاب آن را از افرادی كه انگیزه ارتكاب دارند سلب می كند.

وی پیشگیری شایسته را نیز به عنوان یك راه حل اساسی برای جلوگیری از بازگشت مجدد افراد بهبود یافته به اعتیاد در روند مقابله با این پدیده مزموم اجتماعی مهم ارزیابی كرد.

صادقی همچنین تعداد سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد را 48 سمن استانی و هفت سمن ملی ذكر كرد كه شش درصد از سمنهای خراسان رضوی را به خود اختصاص می دهند.

وی تاكید كرد: افزایش این سمنها از شش به 10 درصد از جمله هدف گذاریهای امسال در استان خراسان رضوی است.

7498/1858