۸ خرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۴۳
کد خبر: 81627206
T T
۰ نفر
آمریكا نام كوبا را از لیست حامیان تروریسم خارج كرد

نیویورك- ایرنا، وزارت امور خارجه آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد، پیرو مكاتبات انجام شده با كاخ سفید و كنگره آمریكا، نام كوبا از لیست كشورهای حامی تروریسم خارج شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه آمریكا در این بیانیه افزود: در اواخر سال گذشته میلادی اوباما در نامه ای به وزیر امورخارجه آمریكا خواستار تحقیق درباره كوبا به عنوان كشور حامی تروریسم و ارسال نتیجه آن در شش ماه آینده شده بود.

با گذشت شش ماه، این وزارتخانه اعلام كرده است كه تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد كوبا به عنوان كشور حامی تروریسم شناخته نمی شود.

رییس جمهوری آمریكا نیز با ارسال نتیجه این تحقیقات مبنی براین كه كوبا در شش ماه گذشته از هیچ گروه ترورستی حمایت نكرده و اطمینان لازم از حمایت نكردن این كشور از تروریسم در آینده نیز حاصل شده است، خواستار خارج شدن نام كوبا از فهرست كشورهای حامی تروریسم شد.

پس از گذشت بازبینی 45 روزه مجلس سنا، جان كری وزیر امور خارجه آمریكا نیز روزجمعه حذف نام كوبا از لیست كشورهای حامی تروریسم را رسما اعلام كرد.

كری با اشاره به این كه آمریكا همچنان نگرانی های گسترده ای در رابطه با سیاست های كوبا به ویژه در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر در این كشور دارد، گفته است كه این نگرانی ها خارج از محدوده مربوط به موضوع قرارگرفتن كوبا در فهرست كشورهای حامی تروریسم است.

این اقدام واشنگتن درحالی صورت می گیرد كه مقامات دو كشور در ماه های اخیر سرگرم از میان برداشتن موانع موجود برای عادی سازی روابط سیاسی دو جانبه هستند.

در همین حال مسوولان هاوانا و واشنگتن همچنان معتقدند كه بازگشایی سفارت خانه های دو كشور نخستین و مهمترین قدم در جهت عادی سازی روابط سیاسی كوبا و آمریكا خواهد بود.

از طرفی مقامات هاوانا به مخالفت خود با سفر دیپلمات های آمریكایی به كوبا ادامه داده و همچنان نگران دخالت های این كشور در امور داخلی خود هستند.

این مقامات لغو تحریم های 50 ساله آمریكا علیه كشورشان را نشانه ای از حسن نیت واشنگتن و عامل بهبود روابط میان دو طرف می دانند.

اروپام ح.ك.-4-541**1613