۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۴۲
کد خبر: 81628731
T T
۰ نفر

جهت یادآوری آقای دیپلمات!

۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۴۲
کد خبر: 81628731

بغداد-ایرنا- رایان كروكر سفیر سابق آمریكا در عراق، دیپلمات كاركشته ای است كه می توان گفت كمتر كسی در آمریكا هست كه عراق را بهتر از او بشناسد.

او در یكی از مهمترین دوره های اشغال عراق توسط آمریكا در بغداد مقیم بود و در جریان بسیاری از پرونده های آمریكا ، از جمله توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن، سیستم تقسیم قدرت میان جریان های سیاسی ، پروژه انتخابات هر چهار سال یكبار، سهم هر گروه و جریان در قدرت و دلایل و چرایی زایش خشونت ، تروریسم و افراط گرایی در منطقه ، بویژه عراق و نیز چگونگی تشكیل شوراهای بیداری (صحوه) و مسلح كردن عشایر سنی قرار دارد.

رایان كروكر سفیر پیشین آمریكا در بغداد، كه همه جریان های سیاسی عراق و شخصیت ها و بازیگران و قدرت های سایه را در این كشور می شناسد، هفته گذشته در اظهاراتی درمصاحبه با فارین پالیسی، در خصوص عراق، تعجب بسیاری را برانگیخت. وی از خطر تجزیه عراق گفت و از 'اقداماتی كه دولت آمریكا در پنج سال گذشته در قبال این كشور نكرده است'، اما از اظهاراتش به نظر می رسد، عمدا یا سهوا سعی نكرده از آن همه تجربه هایش در عراق، بهره بگیرد.

برای فعال كردن حافظه مقامات و دیپلمات های آمریكایی به خصوص آقای كروكر لازم است مواردی یادآوری شود و ابتدا درباره اقداماتی كه آمریكایی ها فقط در یكسال گذشته باید انجام می دادند:

- حمایت از دولت قانونی عراق، براساس توافقنامه امضا شده امنیتی میان دو كشور، در مقابله با بحران هایی كه تمامیت ارضی این كشور را تهدید می كند كه مهمترین مورد آن هجوم داعش در خردادماه پارسال و سقوط موصل بود كه آمریكایی ها در آن به تعهد خود عمل نكردند.

- تحویل و ارسال به موقع تسلیحات خریداری شده كه دولت عراق پول آن را پرداخت كرده است. آمریكایی ها از تحویل جنگنده های اف 16، بالگردهای جنگی و جنگ افزارهای خریداری شده ، طی یك سال گذشته خودداری كردند، حال آنكه گروه تروریستی داعش همچنان از سوی متحدان آمریكا در منطقه تسلیح می شود.

- مهار متحدان منطقه ای واشنگتن كه طی سالهای اخیر به صورت جنون آمیزی در حال تخریب همه زیرساخت های روابط و مناسبات منطقه ای هستند و رفتارهای غیر قابل كنترل از خود بروز داده اند؛ از جمله تشویق گروههای تروریستی و حمایت های مالی و تسلیحاتی و نیز گشودن مسیرهای ارتباطی برای آنان !

- اقدام جدی در بستن گلوگاههای گروههای تروریستی ، به طوری كه گردش مالی آنان در بانك های كشورهای دوست و متحد امریكا بسته شود.

- جلوگیری از داد وستد كشورهای دوست آمریكا با داعش بویژه در امر خرید نفت از این گروه تروریستی.

- صداقت در جنگ علیه تروریسم؛ به طوری كه آمریكا یك ائتلاف بین المللی جعلی تشكیل داده كه هیچ كاركرد قابل اعتنایی نداشته است. ستون های داعش طی ماههای گذشته، 24 ساعته در جاده های عراق و سوریه تردد كرده اند و مورد هدف قرار نگرفته اند. این موضوع توسط خلبانان آمریكایی در روز پنجشنبه گذشته تایید شد كه گفتند ، فرماندهان اجازه هدف گرفتن ستون ها و مواضع داعش را نمی دادند.

- جلوگیری از سقوط الرمادی توسط داعش در هفته گذشته ، با استفاده از پوشش هوایی مناسب. به اعتقاد اكثر كارشناسان نظامی و امنیتی، آمریكایی ها نمی توانند مدعی شوند كه با جنگ افزارهای پیشرفته خود نتوانسته اند حركت ستون های داعش را كه خود آمریكایی ها اذعان كرده اند از سوریه وارد الانبار شده، رصد كنند.

- تصحیح اشتباهات؛ به طوری كه طی ماههای اخیر 22 مورد مواضع نیروهای عراقی ونیروهای مردمی ( الحشد الشعبی) را بمباران كردند و گفتند كه اشتباهی بوده است. همچنین روشن نشدن پرونده پرتاب های متعدد كمك های نظامی برای داعش در مناطق عملیاتی!

- نگاه منصفانه به روند سیاسی عراق و نیز احزاب و گروههای سیاسی این كشور

آقای كروكر در ادامه مطالبش در خصوص بحران عراق ، به خطر تجزیه منطقه اشاره كرده كه به گفته وی 'خطرناكتر از یك جنگ تمام عیار' است، بحثی كه فعلا در منطقه ، بویژه در عراق، متهم اصلی خود آمریكاست.

طرح هایی مانند تشكیل یك دولت سنی در منطقه و یا ارائه نقشه های جدیدی از خاورمیانه در قالب طرح خاورمیانه جدید، از كجا ریشه می گیرد؟ همچنین كمك به نیروهای واگرا و خشونت طلب در مقابل دولت های قانونی از جمله سوریه و عراق، از سوی چه كشوری سازماندهی می شود و متحدان كدام كشور آن را اجرایی می كنند؟

آمریكایی ها ، درطول بحران یك سال اخیر داعش در عراق، معمولا هر ماهه پذیرایی شخصیت ها و هیات هایی از عراق بوده اند كه اولا پروژه تجزیه و تقسیم را دنبال می كنند و دوم اینكه سفرهایشان به واشنگتن بدون اجازه دولت عراق و كاملا غیر قانونی صورت می گیرد.

دیگر سندی كه ثابت می كند آمریكایی ها بیش از هر نیرویی در جهان تلاش دارد عراق را تجزیه كند، طرحی است كه دو سه هفته پیش به كنگره برده شد. این طرح متضمن تجزیه عراق است و هیچ معنای دیگری ندارد و اگرچه دولت اوباما این طرح را رد كرد، اما این موضوع را كه در آمریكا چنین طرحی دنبال نمی شود، منتفی كرده است.

سفیر سابق آمریكا همچنین درباره رابطه خصمانه عربستان با دولت عراق از سال 2003 ، زمان سقوط صدام ، اشاره دارد مبنی بر اینكه عربستان نخواست مشروعیت دولت شیعه را بپذیرد.

جهت یادآوری آقای سفیر، عربستان مشروعیت هیچ كشور مستقلی را در منطقه كه براساس انتخابات به قدرت برسد و در عین حال مخالف سیاست های ریاض باشد، نمی پذیرد. مگر شیعه ها بالاترین آرا را در سه انتخابات گذشته كسب نكردند؟ خب عربستان چه می خواهد، غیر از اینكه جریان اقلیت وفادار به خود را در عراق بر سر كار بیاورد؟!

سعودی ها ، اساسا به دلیل آنكه خود تاكنون تجربه حتی یك انتخابات یك نفره و یك پارلمان خالی از نماینده را نداشته اند، با دولت هایی كه با آرای مردمی روی كار می آیند، مخالفند، نمونه دیگر این سیاست در یمن در حال اجراست.

سعودی ها ، در سوریه و عراق و لبنان ، با حمایت از داعش و گروههای تروریستی دیگر مانند بعثی ها و در یمن با قدرت نظامی این سیاست خود را دنبال می كنند و حتی در بحرین به كمك دولتی رفته اند كه درحال سركوب اكثریت تحول خواه است.

با این تفاصیل ، آیا عربستان كه خود مشروعیت از سوی مردمش را ندارد، می تواند درباره مشروعیت دولت های برآمده از آرای مردم حرف داشته باشد؟

آقای كروكر كه مفاهیمی مانند تروریسم، داعش و الحشد الشعبی را خوب می شناسد، به گونه ای غیر مستقیم از گروههای شیعی ابراز نگرانی كرده است. بی شك وی نمی تواند بگوید تفاوت دو جریان الحشد الشعبی و گروههای تروریستی را نمی داند. آنها كه از محل كار و زندگی برای دفاع از یكپارچگی كشور سلاح به دست گرفتند و برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی لباس رزم پوشیدند ، در برابر آنانی كه حتی ابتدایی ترین اصول انسانی را نمی شناسند.

نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) امروز نه تنها برای تمامیت ارضی عراق و حفظ یكپارچگی آن بهترین جوانانش را از دانشگاهها، كارخانه ها و حتی از پشت میزهای مدیریتی به جبهه های جنگ با تروریسم فراخوانده، بلكه به نیابت از همه ملت های جهان از جمله غربی ها و امریكایی ها در حال جنگ با تروریسم است.

نیروهای الحشد الشعبی، با پرچم های عراق به میدان های جنگ می روند و جنازه هایشان را در

در پرچم های ملی عراق می پیچند و هر روز تعدادی از آنان را به طواف یكی از ائمه اطهار در عتبات مانند كربلا، نجف و كاظمین می برند، حال آنكه داعش پرچمی غیر عراقی ، غیر سوری و اساسا، پرچمی دارد كه انسان را به یاد كوكلوس كلان هایی می اندازد كه نماد خودشان را داشتند و جالب است كه در كشوری حتی كشورهای اروپایی وقتی این پرچم به نمایش در می آید موجی از رعب و وحشت آن جامعه را فرا می گیرد و سرو صدای رسانه ای به راه می اندازد.

جغرافیای جنگ علیه تروریسم، نقشه پیچیده ای ندارد. قطع كمك های مالی و تسلیحاتی به تروریست ها در عراق و سوریه، بستن راههای ارتباطی آنان با جهان خارج، قطع گلوگاههای اقتصادی و مالی آنان، كمك به دولت هایی كه در میدان اصلی نبرد با تروریست ها قرار دارند و دست آخر دست برداشتن از حمایت های بی دریغ از ریاض در تجاوز نظامی به یمن كه حاصل آن چیزی جز قدرت گرفتن القاعده و داعش در این كشور فقیر و بدبخت نخواهد بود.

همچنین درباره عراق، آمریكایی ها بهتر است از لابی های مستقل با جریان های سیاسی ، خارج از چارچوب و اطلاع دولت مركزی خودداری كنند. واشنگتن در ماههای گذشته دستكم دوبار میزبان شیوخی بود كه برای دریافت اسلحه بار سفر به امریكا بستند ، بدون اجازه دولت مركزی و هفته گذشته رسانه های عراقی تصاویری را منتشر كردند كه در آن نشان داده می شد كه این عشایر تسلیحات زیادی داشته و آن را بدون بكار بردن در برابر هجوم داعش در الرمادی ، دراختیار این گروه تروریستی قرار دادند.

آمریكایی ها در برابر ولع برخی شیوخ برای دریافت اسلحه نباید لحظه ای تردید می كردند؟ آیا نمی توانستند از آنها سوال كنند كه سلاح های تحویلی در سالهای 2006 تا 2009 تحت عنوان شوراهای بیداری كجا مورد استفاده قرار گرفت و الان در اختیار كیست؟

خلاصه كلام اینكه، آقای كروكر بهتر از خیلی از آمریكایی ها عراق را می شناسد و مباحث مطرح شده فوق را می فهمد و در برابر اظهارات اخیر وی تنها می توان گفت كه آقای دیپلمات یا به دلیل دوری چندساله از عراق و بالا رفتن سن، خیلی چیزها را فراموش كرده و یا درچارچوب بخشی از بازی بد آمریكایی این حرف ها را بر زبان رانده است!!!

خاورم*2*1770*1586