۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۲
کد خبر: 81628826
T T
۰ نفر
درخواست عجیب روسیه از اعضای اوپك در آستانه اجلاس 167

تهران - ایرنا - روسیه كه در ماه های اخیر بدون توجه به سقوط بی سابقه قیمت نفت، تولید نفت خود را به طور بی سابقه ای افزایش داده و حتی ركورد بالاترین میزان تولید در دوران بعد از فروپاشی شوروی سابق به ثبت رسانده، به سایر تولیدكنندگان توصیه كرد كه تولید نفت خود را افزایش ندهند.

به گزارش ایرنا، روسیه به عنوان بزرگترین تولیدكننده نفت غیراوپكی، در پی سقوط قیمت نفت در سال گذشته خواستار همكاری نزدیكتر با اعضای اوپك شده، اما اعلام كرده كه تمایل ندارد تولید و صادرات خود را كاهش دهد.

روسیه كه یكی از بزرگترین تولید كنندگان نفت جهان به شمار می رود و در اوپك عضویت ندارد، با تولید روزانه 10.58 میلیون بشكه نفت خام سهم قابل توجهی از عرضه نفت مازاد در بازارجهانی را به خود اختصاص داده است.

براین اساس، چندی پیش پایگاه خبری ایندیا تایمز گزارش داد، آلكساندر نواك اظهار داشته: روسیه از سایر تولیدكنندگان نفت می‌خواهد تا از افزایش حجم تولید نفت خود، بپرهیزند.

نواك البته تاكید كرد كه مسكو به دنبال امضای توافقنامه‌ای با سازمان كشورهای صادر كننده نفت برای تعیین سطح خاصی از تولید نیست.

قرار است وزیر انرژی روسیه، ماه آینده میلادی با برخی مقامهای سازمان كشورهای صادركننده نفت، اوپك، دیدار و گفتگو كند. این دیدارها تنها دو روز قبل از برگزاری نشست آتی اوپك در وین در ٥ ژوئن (١٥ خردادماه ٩٤)، انجام خواهند شد.

درخواست روسیه از دیگر تولیدكنندگان نفت برای حفظ سطح تولید خود در حالی است كه مسكو پیش از این تاكید كرده بود كه با اوپك در خصوص سیاست های نفتی خود همكاری نمی‌كند.

همچنین مدیرعامل لوك اویل (دومین تولیدكننده بزرگ نفت در روسیه) چند هفته پیش از این گفت كه روسیه سیاستهای نفتی خود را با اوپك هماهنگ نمی كند.

روسیه در سال های گذشته، در اغلب موارد ساز ناسازگاری با اوپك زده و با صادرات گسترده تلاش می كرد كه به درآمد حداكثری نفتی دست پیدا كند. این كشور در طی سال های گذشته با افزایش صادرات نفت در صدد تقویت جایگاه خود در بازار جهانی نفت و كسب سهمیه بیشتر در بازار داشته است.

حتی در ماه های پایانی سال 2014 كه سقوط قیمت جهانی نفت باعث كاهش قابل توجه درآمدهای ارزی مسكو شد، این كشور برای حفظ جایگاه خود در بازار حاضر به كاهش تولید و صادرات نفت نشد.

تخمین زده می شود كه سقوط قیمت نفت و تحریم ها، ١٦٠ میلیارد دلار به اقتصاد روسیه ضرر زده است به طوری كه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این خصوص می گوید: اگرچه تحریم های همزمان با سقوط قیمت نفت برای روسیه ١٦٠ میلیارد دلار هزینه داشت، اما اقتصاد كشور همچنان قدرتمند است و در حالی كه برخی منتظر فروپاشی اقتصادی روسیه بودند، چنین اتفاقی رخ نداد و اقتصاد این كشور به خوبی از این موانع ساختگی عبور كرد.

پوتین اظهار داشته بود: سقوط بی مهابای نفت در دو سال گذشته به این معناست كه ١٦٠ میلیارد دلار از ٥٠٠ میلیارد دلار پیش بینی شده، وارد اقتصاد روسیه نشد و 'شبه شركای' اروپایی ما نیز با محدود كردن دسترسی بانك های روسیه به بازارهای سرمایه ای اروپا، شرایط را بدتر می كنند.

اقتصام(5)2022**1558
۰ نفر