۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81630992
T T
۰ نفر

با قوه قضاييه آشنا شويد

۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81630992
با قوه قضاييه آشنا شويد

تهران - ايرنا - سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اعلام كرد: كتاب آشنايي با قوه قضاييه نوشته سعيد كريمي از سوي اين پژوهشگاه منتشر شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، ساختار كتاب آشنايي با قوه قضاييه به گونه اي است تا خواننده بتواند قواعد جاري حقوقي بر ساختار قوه قضاييه را بشناسد و با سازمان تشكيلات قضايي كشور نيز آشنا شود.

بخش اول اين كتاب به ديرينه شناسي نظام قضايي ايران، جايگاه قوه قضائيه و اهداف و وظايف آن اختصاص يافته و بخش دوم مربوط به سازمان و تشكيلات اين قوه است و ضمن بيان اصول حاكم بر قوه قضاييه ايران، موضوع محاكم و دادسراها، دادگاه هاي عمومي و اختصاصي و ميزان وجاهت و صلاحيت قانوني آنها متناسب با تحولات اجتماعي ايران بررسي شده است.

بر اساس گزارش پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در مقدمه اين كتاب 120 صفحه اي آمده است: دستگاه قضايي هر كشور شاخصي دقيق براي سنجش ميزان كارآمدي، سلامت و فساد يك حاكميت است و آگاهي از چيستي و چگونگي عملكردهاي آن امري لازم و سودمند براي كساني است كه به اجراي عدالت مي انديشند.

در كتاب آشنايي با قوه قضاييه همچنين آمده است: در جمهوري اسلامي ايران، قوه قضاييه با هدف پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح و مجازات مجرمان، در پي اجراي عدالت و پشتيباني از حقوق فردي و اجتماعي افراد جامعه است.

نويسنده تاكيد دارد: قانون اساسي با رهيافتي خاص، انتظارات و اختيارات اين نهاد را به روشني به تصوير كشيده و وظايفي چون كشف جرم، تعقيب، مجازات، تعزيز مجرمين، اجراي حدود و مقررات مدون و نظارت بر حسن اجراي قوانين را براي اين قوه تعريف كرده است.

فراهنگ**1003**1027
۰ نفر