۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۰۴
کد خبر: 81631598
T T
۰ نفر
آغاز رزمایش بزرگ دریایی آمریكا و كره جنوبی با هدف مقابله با كره شمالی

پكن - ایرنا - كره جنوبی و آمریكا بزرگترین رزمایش دریایی خود را به منظور مقابله با آنچه كه تهدیدات كره شمالی نام بردند، آغاز كردند.

به گزارش ایرنا، در این رزمایش كه به مدت سه روز در آبهای شرقی جزیره «ججو» واقع در جنوب كره جنوبی برگزار می شود، بیش از 10 كشتی جنگی از جمله ناوشكن سئونگ ریونگ، دو زیردریایی نظامی و یك فروند هواپیمای پی - 8 ارتش ایالات متحده مجهز به موشك های هوا به زمین مشاركت دارند.

این تمرین نظامی مشترك شامگاه روز گذشته - سه شنبه - به وقت محلی در آبهای نزدیك مورد مناقشه با كره شمالی آغاز شده است.

«كیم مین سئوك» سخنگوی وزارت دفاع كره جنوبی، انجام این رزمایش را پیشگیری از تهدیدات كره شمالی در حوزه دریایی، زیردریایی و نیز ارتقای ظرفیت نیروی دریایی كشور برای حفاظت از مسیر دریای جنوب عنوان كرد.

انجام این رزمایش پس از آن صورت می گیرد كه پیونگ یانگ روز شنبه - 19 اردیبهشت - اقدام به پرتاب یك موشك بالستیك زیردریایی و متعاقب آن اقدام به شلیك سه موشك از نوع كروز كشتی به كشتی كرده است.

كره جنوبی همچنین 29 اردیبهشت ماه سالجاری نیز اقدام به برگزاری رزمایش موشكی دریایی در سواحل شرقی و در نزدیكی مرزهای خود با پیونگ یانگ كرده بود.

سخنگوی وزارت دفاع كره جنوبی همچنین، این تمرین نظامی مشترك را بزرگترین رزمایش ضدزیردریایی مشترك آمریكا و كره جنوبی عنوان كرد كه تاكنون به لحاظ ابعاد، وسعت و تعداد كشتی‌های شركت كننده، میان دو كشور همپیمان برگزار می شود.

وی خاطرنشان كرد كه در این رزمایش بیش از 10 كشتی از جمله یك ناوشكن «آگیس» نیروی دریایی كره جنوبی و چندین زیردریایی، هواپیمای تجسسی و بالگردهای نظامی شركت دارند.

وزارت دفاع كره جنوبی نیز اعلام كرد كه واحدهای توپخانه ارتش كره جنوبی و كشتی‌های نیروی دریایی و همچنین جنگنده‌های این كشور نیز اوایل صبح امروز اقدام به انجام یك رزمایش با گلوله‌های جنگی در ساحل شرقی منطقه «گوسئونگ» در جنوب مرز با كره شمالی كرده اند.

كره جنوبی انجام رزمایش مشترك با آمریكا را همواره در دستور كار دارد و سالانه اقدام به انجام چندین رزمایش مشترك با این كشور می كند.

جوجه عقاب (فوئل ایگل) و عزم راسخ (كی ریزالو)، از معروف ترین رزمایش مشترك میان دو كشور به حساب می آید كه معمولا از اسفند تا اردیبهشت ماه هر سال (2 مارس تا 24 آوریل) در سطحی گسترده انجام می شود.

مانور نظامی «عزم راسخ» نمونه شبیه سازی شده رایانه ای است كه به منظور بهبود عملیات نظامی و توانمندی‌های رزمی نیروهای مشترك برای مقابله با تهدیدات كره شمالی برگزار می شود.

در رزمایش «جوجه عقاب» نیز كه شامل تمرینات هوایی و زمینی و دریایی نیروهای مشترك را در بر می‌گیرد معمولا حدود 200 هزار نیروی كره ای و سه هزار و 700 نیروی آمریكایی در آن شركت می كنند.

رزمایش های نظامی آمریكا با كره جنوبی در شبه جزیره كره همواره با اعتراض های شدید كره شمالی مواجه است و این كشور برگزاری این رزمایش ها را تهدیدی علیه ثبات و امنیت این منطقه می داند.

آمریكا علاوه بر انجام رزمایش مشترك با كره جنوبی به عنوان یكی از هم پیمانان اصلی خود در قاره آسیا، بالغ بر 28 هزار نیروی نظامی نیز در خاك این كشور مستقر كرده است.

اقدام آمریكا به اعزام نیرو و تجهیزات مرگبار به كشورهای مختلف و دخالت در مسایل و چالش های منطقه ای در چارچوب نقش ژاندارمی است كه برای خود قائل بوده و در سایه همین تصورات؛ به جنگ افروزی، ایجاد و كانون های بحران و تنش در مناطق ژئوپلتیك و ژئواستراتژیك تحت لوای كمك به برقراری امنیت یا همكاری با كشورهای واقع در این مناطق، مشغول است.

آساق*231*1597