۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81634562
T T
۰ نفر
لاریجانی: مذاكرات هسته ای در چارچوب مشخص شده ازسوی رهبری انجام می شود

تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز كشورهای 1+ 5 باید بدانند كه در بحث انرژی هسته ای و مذاكره، چارچوب همان چیزی است كه رهبر معظم انقلاب معلوم كرده اند و بطور قطع مذاكره كنندگان نیز در این چارچوب می توانند مذاكره كنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا علی لاریجانی در همایش بزرگداشت قیام 15 خرداد سال 42 در صحن مطهر امامزاده جعفر پیشوا افزود: در مسئله هسته ای، چارچوب نظام روشن است، ملت ایران برای به دست آوردن دانش هسته ای زحمت كشیده و آن را كسی به ملت ما نداده است، غربی ها اگر امروز با قلدری حرف می زنند باید جواب این سوال را بدهند كه مگر این دانش را شما به ما داده اید كه امروز آن را از ما مطالبه می كنید، جوانان ما برای به دست آوردن این دانش زحمت كشیده اند و آن را با تلاش خود كسب كرده و به موفقیت رسیده اند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: البته امروز آنان نیز این حقیقت را درك كرده اند تا جایی كه رییس جمهوری آمریكا در مصاحبه خود اذعان كرده كه اگر با ایران به خاطر مسئله هسته ای نیز بجنگیم، نمی توانیم دانش هسته ای را از آنان بگیریم، دانش بومی با جنگ از بین نمی رود و آنان باید در برابر اراده ملت ایران تسلیم شوند.

وی افزود: زمانی آنان تلاش می كردند تا با وارد كردن فشار بر ایران، كشور را از دستیابی به این دانش بومی منصرف كنند و گاهی عده ای نیز در داخل كشور حرف های آنان را تكرار می كردند، ولی درایت مقام معظم رهبری این دانش را در كشور شكل داد و باعث شد تا امروز ایران اسلامی صاحب دانش هسته ای شود و دیگر هیچ كس نمی تواند ایران را وادار به تمكین كند.

وی با اشاره به روند مذاكرات هسته ای هم گفت: در دو سال آخر دولت قبل آنان تقاضای مذاكره با ایران را كردند، در آن زمان شرایط ایران تغییر كرده بود، ایران به اندازه كافی مواد را تولید كرده بود و در این شرایط ایران مذاكره را پذیرفت ولی ما اعلام كردیم كه حد و حدود مذاكره در این است كه ایران حق غنی سازی را داشته باشد.

لاریجانی افزود: در آن زمان چیزی هم نوشته شد ولی به امضا نرسید و مورد قبول واقع نشد، ما اعلام كردیم كه شما اول دانش غنی سازی ما را باید بپذیرید تا ما مذاكرات را ادامه دهیم و چون آنان چاره ای غیر از این نداشتند این حق را پذیرفتند و قرار شد تا بعد راجع به میزان غنی سازی مذاكره صورت گیرد.

وی گفت: مهمترین موضوع این است كه این دانش باید برای كشور به عنوان میراثی گرانقدر باقی بماند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی آنان حرف اضافه زده و خارج از چارچوب سخن به میان می آورند، معلوم است كه به دنبال مختل كردن مذاكرات هستند، ما مذاكره را در چارچوب نظرات رهبری قبول داریم، راه ما روشن است ولی اگر آنان زیاده خواهی بكنند، معلوم می شود كه در صدد برهم زدن مذاكره هستند.

وی گفت: آنان در ماجراجویی هسته ای می گویند كه ما به ایران اعتماد نداریم كه باید به آنان گفت كه این ما هستیم كه به شما اعتماند نداریم، چرا كه شما در صحنه های متعدد نشان داده اید كه قابل اعتماد نیستید، آنان با پررویی می گویند اگر اسرائیل بمب اتم داشته باشد، اشكال ندارد، ولی ایران كه خودشان نیز اعتراف می كنند نیازی به بمب اتم ندارد، نباید از دانش هسته ای برخوردار باشد.

* همه باید در اطاعت از مقام معظم رهبری صادق و در حمایت از ایشان یكدل باشند

لاریجانی همچنین گفت: اگر ما در حمایت از رهبری یكدل باشیم بطور قطع می توانیم از شرایط حساس فعلی عبور كنیم و این امر مهم، كلید راه ماست.

وی با اشاره به اینكه همه باید در مصالح كشور همفكر باشند، تصریح كرد: به هم گمان بد نداشته باشیم، مسائل حاشیه ای نباید ما را از هم دور كند، بلكه باید در مصاف دشمن پشت سر رهبری با همدلی و همراهی حركت كنیم.

وی ادامه داد: امسال كشور مسائل اقتصادی، منطقه ای و بین المللی مهمی پیش رو دارد و عقل حكم می كند كه بر روی مسائل مهم كشور همه با یكدیگر هماهنگ باشند.

وی گفت: همه باید حرف مقام معظم رهبری را مبنای خود قرا دهند و این مهم می تواند اقتدار ایران را حفظ كند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز منطقه گرفتار ماجراهای سهمگینی است كه ایران در حل آنها نقش آفرینی می كند و بخشی از این امر به قدرت اقتصادی ما بر می گردد، اگر ما می خواهیم كشوری الهام بخش برای جهان باشیم، تنها نباید در مسائل سیاسی این الهام بخشی را داشته باشیم، بلكه باید از نظر مسائل اقتصادی نیز الهام بخش دیگران باشیم.

*افتخار بزرگ مردم پیشوا

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد قیام 15خرداد 42اشاره كرد و یادآور شد: این افتخار بزرگی برای مردم پیشوا محسوب می شود كه در جریان انقلاب اسلامی پیشرو بوده اند، مردم پیشوا در شرایط بسیار سخت و تاریكی كه رژیم سفاك دیكتاتوری شاه با كمك آمریكا در ایران ایجاد كرده بودند و خفقانی كه در آن آزادیخواهان را به زندان می انداختند كار بزرگی كردند و سكوت و غربت اسلام را شكستند.

وی گفت: مردم این دیار حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند و حركت این مردم باعث ایجاد حركات دیگر در ایران شد و حركت انقلاب را زنده كرد.

رییس مجلس اظهار داشت: هرچند كه رژیم شاه جلوی مردم پیشوا را با گلوله گرفت ولی این حركت نمادین باعث شد تا زندگی جدیدی برای مردم ایران در انقلاب ترسیم شود.

وی تصریح كرد: حركت انقلابی مردم پیشوا دو اثر مهم را برجای گذاشت، اول این كه مردم این دیار انقلاب و حركت امام را با تعریفی كه امام از انقلاب اسلامی داشتند، زودتر از دیگران فهمیده و درك كردند و دوم آن كه مردم این دیار با جان خود به صحنه آمدند و نشان دادند كه از این انقلاب با تمام هستی دفاع می كنند و این امر باعث زنده ماندن انقلاب شد.

لاریجانی خطاب به مردم پیشوا گفت: خوشا به سعادت شما كه این پیشینه عظیم و ارزشمند را دارید و حركتی را ایجاد كردید كه فرزندانتان به وجود پدرانشان افتخار كنند.

وی تصریح كرد: شناخت شما از حركت امام واقعی بود، نكته مهم این است كه مردم پیشوا در آن روزگار درك كردند كه حركت واقعی باید با رهبری روحانیت بیدار و آگاه باشد، كما این كه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در آیین سالگرد ارتحال حضرت امام به این مهم تأكید داشتند.

* تفاوت اسلام واقعی با اسلام سكولاریستی

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در سخنرانی خود در خصوص اسلام ناب محمدی، اسلام واقعی را از اسلام سكولاریستی و متحجرانه جدا كردند كه باید به دقت این سخنان را درك كرد.

لاریجانی افزود: اسلام سكولاریسم می گوید كه دین باید از ساحت اجتماع جدا باشد و به جای آن چیزهایی دیگر وجود داشته باشد، كشورهای غربی در دو قرن اخیر تلاش كردند كه این فكر سكولار را در جامعه اسلامی جا بیندازند تا مردم كاری به دین نداشته باشند و دین موضوعی شخصی باشد و تنها این امر در حوزه مسائل فردی افراد وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی آنها دم از اسلام سكولاریستی می زنند به این مفهوم است كه دین در متن زندگی اجتماعی نباشد ولی این تفكر با آئین اسلام سازگاری ندارد، وقتی كه پیامبر اسلام (ص) می فرماید همه مسلمانان مانند دانه های شانه هم سرنوشت هستند، وقتی از معصوم نقل است زمانی كه یك مسلمان كمك خواست بر دیگر مسلمان واجب است كه آن ندا را پاسخ دهد این تفكر با اسلام سكولاریستی منافات دارد.

لاریجان اظهار داشت: تفكر سكولاریستی می گوید كه ما به مردم فلسطین چه كار داریم و اوضاع عراق به ما ارتباطی ندارد ولی تفكر اسلام ناب با این نگاه سازگاری ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: مشكل اصلی تفكر سكولاریستی با اسلام است و این تفكر تلاش دارد تا اسلام را نابود كند، تفكر اسلام بر این امر استوار است كه همه مسلمانان دارای سرنوشت مشترك هستند، اگر یك مسلمان دچار مشكل شده بر دیگر مسلمانان واجب است تا به او یاری رسانند.

وی گفت: این تفكر بویژه پس از جنگ جهانی دوم شكل گرفت، زمانی كه كشورهای غرب بلاد اسلامی را بین خود تقسیم كرده و در این بلاد حكامی را گمارده و به امت اسلامی تحمیل كردند كه زمینه غارت منابع این كشورها توسط غربی ها را فراهم كنند و با ایجاد خفقان، مردم مسلمان این كشورها را در عقب ماندگی نگاه دارند.

رییس قوه مقننه افزود: برخی از این كشورها نیز به بلوك شرق تكیه كردند كه وضع آنها نیز بهتر از سایر كشورها نیست، كشورهای كمونیستی بهتر از غرب نبودند، فقط تفاوت در این بود كه كشورهای غربی با زیركی كار خود را انجام می دادند، ولی كمونیست ها با خشونت به این امر مبادرت می ورزیدند و با اسلام مقابله می كردند.

وی تصریح كرد: امام راحل با انقلاب خود این تفكر را عوض و دین را از حاشیه به متن زندگی مردم وارد كرد، روحانیت شیعه و مراجع نیز همواره این تفكر را دنبال می كردند از این رو امام همواره به نقش روحانیت تأكید داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اسلام صحنه اسلام سكولاریستی را عوض و فكری جدید ایجاد كرد، در اصل كار امام در جریان انقلاب اسلامی بزرگترین حادثه قرن بود و باعث شد تا پرده ای كه روی تفكر اسلامی كشیده شده بود، دریده و حقیقت اسلام ناب محمدی روشن شود.

* ارزش حركت امام خمینی (ره)

وی افزود: این امر باعث شد تا غرب و شرق و ایادی آنان در منطقه در برابر این تفكر صف آرایی كنند ، حركت امام كار باارزشی بود كه به برخی از نتایج آن امروز دست یافته ایم و در آینده نتایج بیشتری نصیب مسلمانان خواهد شد، بخصوص امروز كه در شرایط متفاوتی قرار گرفته ایم، تأثیر انقلاب بیشتر خود را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در گذشته شاید سلطه آمریكا و رژیم صهیونیستی در منطقه بیشتر بود ولی با این بیداری مسلمانان و برادری میان آنان، شرایط تغییر كرده و امروز كسی از سكولاریسم حرفی نمی زند، حتی كشورهایی كه نوكر آمریكا بودند نیز امروز حرف از حاكمیت اسلام می زنند و با تغییر ادبیات از اسلام سیاسی سخن به میان می آورند.

وی با اشاره به توطئه های متعدد استكبار علیه اسلام ناب محمدی گفت: امروز دشمنان اسلام به شگردهای دیگری متوسل شده اند، آنان امروز اسلام سیاسی بدلی مانند جریان تروریستی را عرضه كرده اند تا این گونه تظاهر كنند كه ما هم اسلام سیاسی را دنبال می كنیم، ولی آنان در این اسلام بدلی به جای وحدت، تفرقه را دنبال می كنند.

لاریجانی افزود: وقتی تفكر غرب گرا و شرق گرا از اسلام رخت بر بست و به جای آن اسلام بدلی جایگزین شد، بطور دقیق همان اثر اسلام سكولاریستی دنبال شد كه در آن تلاش شد مسلمانان از هم جدا باشند تا انرژی آنان متمركز نشده و اقتصاد متمركز آنان نتواند به كمكشان بیاید.

وی اظهار داشت: اسلام بدلی، تفكر تفرقه برانگیز را به جای ندای وحدت امت اسلامی دنبال می كند، این تفكر به جای جهاد فی سبیل الله، ترور و به جای امنیت، وحشت و به جای آبادانی و توسعه برای مسلمانان، نابودی و آوارگی را به همراه می آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: جریان اسلام بدلی به جای آن كه همه فرقه های مسلمان را با یكدیگر برابر بداند، همه را كافر دانسته و اعلام می كند كه باید همه را كشت و این تنها به شیعیان محدود نمی شود.

وی گفت: اگر یك روز تفكر سكولار باعث تضعیف اسلام شده بود، امروز این حركت بدلی پر از تحجر باعث سرافكندگی مسلمانان شده و انرژی آنان را از بین برده است.

وی با اشاره به این كه تحجر انواع مختلف دارد، اظهارداشت: یك نوع تحجر، همین تروریسمی است كه در منطقه دیده می شود و نوع دیگر عده ای بودند كه در اوایل شروع نهضت امام خمینی (ره) اظهار می داشنند كه ما نیاز به قیام امام نداریم و حضرت مهدی(عج) خودش پس از ظهور با ظلم مبارزه می كند و با استناداتی كه ارائه می كردند مردم را نیز به ادامه این تفكر تشویق می كردند و بیشتر به سكون اعتقاد داشتند تا تحرك.

* عبور ایران از ماجراجویی ها

وی با اشاره به نقش برجسته ولایت فقیه در پیروزی اسلام ناب محمدی گفت: خدا را شاكریم كه ایران اسلامی با قرار دادن ولایت فقیه به عنوان پیشوا و ر هبر از این ماجراجویی ها به خوبی عبور كرد و این افتخار عظیمی برای مردم ما محسوب می شود كه از نعمت رهبری هوشمند و پرهیزگار برخوردار است كه همواره در این دنیا كه مكر و حیله شیوه سیاست گذاری شده است، ما را هدایت می كند.

وی تأكید كرد: یكی از مهمترین اقدامات حضرت امام این بوده كه معنویت را در سیاست قرار داد، سیاست امام در خدمت معنویت بود و ایشان اخلاق را گروكان سیاست نكرد، زمانی كه راه امام را مطالعه كرده و ادبیات امام را دنبال می كنیم درمی یابیم كه ایشان آكنده از وفای به عهد و اخلاق بود و این خط مشی عظمتی بزرگ برای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی گفت: امروز در قدرت های بزرگ جهان این تفكر جا افتاده كه مكر و خدعه فن سیاست است و سیاست مداران بی وفایی را فن كار خود می دانند ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی، وفای به عهد ركن سیاست محسوب می شود.

وی افزود: امام همواره می فرمودند تا زمانی كه پیرو ولایت هستید نگرانی به خود راه ندهید و به این دلیل ما هیچ گاه با داشتن این كشتیبان، نگران ماجراجویی های غرب نیستیم.

وی اظهار داشت: مردم ایران از دوران جنگ تحمیلی، جریانات تجزیه طلبی تا مسئله اخیر هسته ای با راهنمایی های كارگشای امام و مقام معظم رهبری كه با دقت همه ابعاد را رصد می كردند، سربلند و پیروز بیرون آمده اند.

* اقتصاد مقاومتی

وی با تأكید بر اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در كشور گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند كه اگر ما راه های توسعه داخلی و اقتصاد مقاومتی را همواره كنیم و مردم بتوانند بر سرنوشت اقتصادی كشور مسلط باشند، همین زیاده خواهی دشمنان نیز از آنان سلب می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز تا زمانی كه مردم در صحنه حضور نداشتند، پیشرفتی در جریان دفاع حاصل نشد ولی از زمان حضور مردم، صحنه عوض شد، باید زمینه برای حضور مردم در اقتصاد فراهم شود تا شاهد رونق اقتصادی در جامعه باشیم .

وی افزود: این كه امام راحل همواره به برگزاری انتخابات تأكید داشتند به این دلیل بود كه مردم بر سرنوشت خود حاكم بوده و نماینده و رییس جمهوری را خودشان تعیین كنند كه این امر باید در اقتصاد نیز دنبال شود.

وی گفت: اگر برای جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه زمینه كار فراهم شود، شاهد افزایش میزان تولید و رونق اقتصاد در كشور خواهیم بود.

وی اظهار داشت: باید از منابع داخلی كشور استفاده كنیم، اگر مقام معظم رهبری روی اقتصاد مقاومتی تأكید دارد همه باید به وظیفه خود عمل كنند، مردم باید وارد صحنه شوند، نمایندگان باید قانون مناسب تصویب كنند و دولت نیز زمینه این مهم را فراهم كند كه این همان همدلی و همزبانی مد نظر مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به مشكلات اقتصادی كشور گفت: نكته مهم این است كه كشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و مردم با مشكلات معیشتی متنوعی روبرو هستند، وقتی كه در خانواده ای چند نفر بیكار وجود دارد ،انسان غصه می خورد كه چرا نمی توانیم از انرژی جوانان مستعد استفاده كنیم و این امر دردآور است.

وی گفت: باید تلاش كنیم تا با حذف دیوانسالاری اداری زمینه را برای سرمایه گذاری مناسب در كل كشور فراهم كنیم.

تهرام/7254//1871/ 1650
۰ نفر