۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴
کد خبر: 81635333
T T
۰ نفر

بررسي آخرين تحولات بازار سهام؛ «ددد» برگردد

۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴
کد خبر: 81635333
بررسي آخرين تحولات بازار سهام؛ «ددد» برگردد

تهران - ايرنا- سايت خبري عصر ايران نوشت: بازار سهام هفته نيم بند منتهي به 15 خرداد ماه را نيز با شرايط مشابه هفته و روزهاي گذشته سپري كرد. نوسان اندك قيمت سهام،تابلوي معاملاتي كسالت بار و عموما قرمز،نااميدي از كسب سود در سهام بنيادي و جولان سفته بازها شايد بهترين واژگان و عباراتي باشد كه بتوان در خصوص اين روزهاي بازار سرمايه عنوان كرد.

اين نوشتار به قلم عليرضا باغاني در ادامه مي افزايد: در هفته سپري شده تقريبا روزانه 60 ميليارد تومان سهم در بورس و فرابورس معامله شد كه از اوج رخوت در اين بازارها حكايت دارد و اين متغير مهم و كليدي بازار سرمايه كه در مقايسه با عدد 300 ميليارد تومان سال گذشته تقريبا يك ششم شده ،عمق بي اعتمادي به بورس را روايت مي كند؛اعتمادي كه سال ها زمان برد تا در سال هاي 91 و 92 به شكل حضور عامه مردم در بورس از طريق ابزارها و نهادهاي نوين مالي مثل صندوق هاي سرمايه گذاري مشترك خود را نشان بدهد.

اما اين اعتماد به هر ترتيبي بود از بازار سهام رخت بربست و رفت و معاملات نيم بندي كه اين روزها در بازار سرمايه شاهد آن هستيم يا از سوي حقيقي هايي است كه فعاليتي جزو سهامداري ندارند يا حقوقي هايي كه وظيفه اي جز حضور در بازار سرمايه ندارند.

اما در اين شرايط مديريت بازار سهام نيز همچون دولت تدبير و اميد فقط منتظر گشايش سياسي است و عملا حتي در داخل بازار سهام از طريق برخي اقدامات و مشوق هايي همچون كاهش كارمزدهاي معاملاتي تلاش خاصي براي جذاب شدن خريد سهام ارزان در بورس صورت نمي گيرد.به اميد آن كه توافق هسته اي بتواند بورس را هم تكان دهد!

در هفته معاملاتي گذشته كه فقط چهار روز معاملاتي داشت 685 ميليارد تومان سهم در بازار سهام معامله شد كه تنها 236 ميليارد تومان آن مربوط به معاملات خرد بود.

شاخص بورس تهران هم با تنها 0.17 درصد افت روي عدد 63290 واحد ايستاد تا سكون تالار شيشه اي را به خوبي نشان دهد.شاخص فرابورس موسوم به آيفكس نيز فقط 0.7 درصد افت داشت و روي عدد 710 واحد قرار گرفت.



* وقت بازگشت «ددد» است؟

هفته پيش در خصوص راهكارها و اقداماتي كه مي تواند تا سطح قابل اعتنايي شرايط بازار را تغيير دهد،نوشتيم.به ويژه كاهش كارمزدهاي معاملاتي سازمان بورس و كارگزاران و همچنين كاهش سهم ماليات از معاملات سهام(كاهش كارمزدها در حوزه اختيارات شوراي بورس و سازمان بورس است اما كاهش سهم ماليات از معاملات بورس به تغيير قانون نياز دارد.)اين هفته اما به يكي ديگر از اقداماتي كه مي تواند تغيير دهنده شرايط فعلي بورس باشد مي پردازيم يعني بازگشت معاملات موسوم به «ددد».

«ددد» به معاملات بي نام و گروهي اطلاق مي شود، به اين معني كه در طول ساعت معاملات بازار سهام سبد گردان ها،كارگزاران و حتي اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند سفارش خريد مقدار زيادي از يك يا چند سهم را داده و آن سهام را در كد «ددد» و بي نام خريداري نمايند و پس از تايم معاملات سهام خريداري شده را به نام يك يا چند شخص حقيقي و حقوقي اختصاص دهند.

اين روش هر چند در بازار مثبت فساد برانگيز هم بود و سبب شد برخي از كارگزاران يا معامله گران اصطلاحا سرگروه ، سهام خريداري شده را به دليل صف خريد شدن در پايان ساعت معاملات به كد هاي شخصي خود منتقل كنند و به همين دليل هم در زمان علي صالح آبادي برداشته شد اما اكنون كه بازار منفي است،اين نوع از معاملات مي تواند به صورت موقت به تالار معاملات برگردد.

از سازمان بورس و اوراق بهادار اين انتظار مي رود همان طوري كه در بازار پر رونق سال 92 مرتبا اقداماتي داشت تا كسي بي خود و بي جهت در بورس سود نكند مثل حذف «ددد» يا اخراج ناگهاني 14 نماد به بازار توافقي يا تماس هاي دائمي با كارگزاران و معامله گران براي بازخواست در خصوص اين كه چرا فلان سهم را خريده اند؛اكنون هم تحركي از خود نشان دهد.در حال حاضر براي افزايش دامنه نوسان يا تعديل حجم مبنا كمي دير شده و در بورسي كه در خوش بينانه ترين حالت شما درجا مي زنيد و اساسا سودي در كار نيست،فقط اين قبيل اقدامات كار ساز نيست.

بنابراين اگر «ددد» برگردد با نظارت هاي دقيق و مستمر حداقل مي توان در بخش حرفه اي بازار تحرك ايجاد كرد و اگر شاخص فقط مهم نباشد،مي توان ارزش معاملات بازار سهام را كه يك ششم سال گذشته شده را نيز كمي رونق بخشيد.

اميدواريم سكوت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مسئول بازار اين معني را نداشته باشد كه خواسته بازار براي اين دستگاه نظارتي وابسته به دولت مهم نيست،بلكه فرض بر اين است كه اين پيشنهادها و البته مطالبات بررسي مي شود تا در آينده اي نزديك تصميمات منطقي از دل اين بررسي ها اتخاذ شود.



* اينجا مي توانيد حداقل 23 درصد سود كنيد

هر چند خريد و فروش سهام اين روزها طرفدار زيادي ندارد اما به لطف قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي مصوب سال 89 در بازار سهام انواع اوراق مشاركت و صكوك با سود ثابت و تضمين شده قابل معامله است.سازمان بورس و اوراق بهادار هم مي تواند حداقل 2 درصد بالاتر از نرخ سود بانكي مجوز انتشار و معامله اوراق مالي مزبور را صادر كند.

در همين راستا،بازار سوم فرابورس از شنبه تا دوشنبه اين هفته شاهد عرضه يك ETF جديد با نرخ سود انتظاري سالانه 26.5 درصدي خواهد بود.

پذيره نويسي واحدهاي صندوق گنجينه آينده روشن بر اساس مجوز شماره 308203/121 مورخه 18 فروردين امسال ، با سود تضميني 23 درصدي و سود پيش بيني شده و قابل انتظار 26.5درصدي آپشن جذابي را به بازار مي آورد.

فردين آقا بزرگي ،مدير عامل كارگزاري بانك آينده با اعلام اين موارد گفته كه كارگزاري بانك آينده عرضه كننده واحد هاي اين صندوق است و بازارگرداني آن بر عهده تامين سرمايه آرمان است.ارزش اسمي اين صندوق براي 3 روز اول پذيره نويسي 5 تا 50 ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه امكان افزايش سقف آن با توجه به تقاضاي نهايي و مجوز سازمان بورس وجود دارد.اين صندوق با نماد «صايند»وارد بازار سوم فرابورس مي شود.

به گفته وي ،بر اساس شرايط خريد واحدهاي اين صندوق ،حداكثر حجم هر سفارش نامحدود بوده و در مقابل حداقل تعداد واحدهاي قابل خريد در هر سفارش 10 واحد است. حداكثر تعداد واحدهاي قابل خريداري عادي نيز 49 ميليون عنوان شده است.همچنين مراحل تسويه واحدها در اين صندوق مشابه معاملات اوراق با درآمد ثابت در نظر گرفته شده است.سهامداران براي خريد اين واحدها مستلزم داشتن كد معاملاتي فعال در سيستم سپرده گذاري مركزي هستند.

به گفته آقا بزرگي، ارزش اسمي هر واحد اين صندوق قابل معامله هزار تومان است كه تعداد واحدهاي سرمايه گذاري ممتاز پذيره نويسي شده آن 1 ميليون است كه 900 هزار واحد آن متعلق به شركت كارگزاري بانك آينده و100 هزار ديگر هم متعلق به شركت سرمايه گذاري اقتصاد گستر دنا است. گفته شده دامنه نوسان آن روزانه 5 درصد و دامنه مظنه 1 درصد خواهد بود.تعهد شده روزانه 5 ميليون واحد از اين صندوق مورد معامله قرار گيرد.اعلام شده اين صندوق فاقد پرداخت سود دوره اي خواهد بود و سرمايه گذاران مي توانند از محل فروش بخشي از واحدهاي سرمايه گذاري خود ،سود مورد نياز خود را دريافت دارند.خريداران در طول دوره پذيره نويسي امكان فروش ندارند . در زمان فروش معادل نرخ پيش بيني شده هم به صورت روزشمار و انباشته سود تعلق خواهد گرفت.

به گفته آقا بزرگي،همچنين از پذيره نويسان كارمزدي دريافت نخواهد شد و مدير صندوق اين هزينه را تقبل كرده است،اما كارمزد كارگزاران در هنگام خريد و فروش 0.0008(8ده هزارم ) خواهد بود كه حداكثر مبلغ 20 ميليون تومان براي اين كار در نظر گرفته شده است.

* منبع: سايت عصر ايران

** اول ** 1337
۰ نفر