۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81637078
T T
۰ نفر

ونك در محاصره شن

۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81637078
ونك در محاصره شن

بندرعباس -ایرنا- وقتی نامی از ونك می آید همه یاد میدان ونك تهران می افتند كه در راستای خیابان ولی عصر و شمال شهر قرار گرفته و كسی تا به حال به یاد ونك جاسك نیافتاده كه در شن های روان و ریز گردها غوطه ور است.

آنهایی كه هر روز میدان ونك تهران را می بینند بد نیست یك روزی سفری به روستای ونك جاسك داشته باشند تا مشابه اسمی آن دراین منطقه محروم را نیز ببیند و اینهمه از دود و ترافیك نگویند بلكه از شن های روان بگویند كه مانند تلی از كوه در عرض یك شبانه روز دور خانه ها می پیچد و مردم را به محاصره در می آورد.

روستای ونك در شرق جاسك واقع شده و در طول سال شن های روان زندگی مردم این روستا را مختل كرده بطوری كه شب تا صبح بخشی از روستا در زیر شن می رود و فردای آن روز مردم بایستی خود را از زیر تلی از شن بیرون بیاورند.

مردم این روستا بخشی از اوقات خود را صرف جمع آوری شن های روان و دور كردن آنها از خانه های خود می كنند و تاكنون طرحهای بیان زدایی نتوانسته مردم این روستا و روستاهای همجوار و بخشی از سیریك را از این مشكل رها كند.

بسیاری از مردم بواسطه گرمای سوزان و شن های روان و همچنین بی آبی مهاجرت كرده اند.

درگذشته روستای ونك خانوار بیشتری داشته اما در حال حاضر 70 خانوار با 400 نفر جمعیت زندگی می كنند كه عمده خواسته آنان مالچ پاشی و تثبیت شن های روان برای ادامه پیشرفت این شن ها به درون منازل مسكونی است.

شن های رون بدلیل خالی بودن فضا و كفه بودن سطح ساحل و نداشتن مانع برای حركت آن باعث مشكلات زیادی برای مردم بویژه كودكان و افراد مسن شده و به بیماریهای ریوی و تنفسی مواجه شده اند.

درحال حاضر طرحهای بیابان زدایی از قبیل مالچ پاشی كه ارزان ترین راه هم بوده بدلیل گرانی مالچ و خرید از وزارت نفت باز هم به سرانجام نرسیده و روز به روز وضعیت مردم این منطقه بدتر می شود.

از طرحهای دیگر اجرای درخت كاری و بیابان زدایی بوده كه باز هم بواسطه كمبود آب و بالا بردن سرعت شن های روان به سرانجام نرسیده و همچنان در انتظار حمایت های دولت می باشد.

درحال حاضر بیش از 20روستای استان هرمزگان در جاسك و سیریك بویژه روستاهای ساحلی با خطر شن های روان مواجه هستند كه نیازمند توجه جدی برای ادامه حیات در این مناطق می باشند.

رییس شورای اسلامی بخش لیردف از توابع جاسك دراین باره می گوید: شن های روان یكی از عمده مشكلات مردم روستای ونك بوده كه همواره از مسوولان می خواهند فكر اساسی به این موضوع كنند.

ابراهیم شریفی افزود: این شن ها بصورت ریزگرد و بطور مداوم شب تا صبح طومار خانه و كاشانه مردم را در هم می پیچد بطوری كه یك دفعه تمام روستا به تلی از خاك تبدیل شده و پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: مردم با مشكلات زیادی در زمینه زندگی نظیر آب و نوسان برق و جاده و نداشتن مجوز صید و صیادی مواجه هستند كه مسوولان باید برای این مرزداران فكر اساسی كنند.

بنا به اظهار وی ، روستای ونك جاسك به دو قسمت تقسیم شده كه در بخش اول مردمی فقیر دارد كه هنوز دانش آموزان آن مدرسه ندارد و در بخش دیگر آن مدرسه در حال ساخت است.

روستای ونك در 30 كیلومتری بخش لیردف جاسك و سواحل مكران واقع شده و فاصله آن تا بندرعباس مركز استان 450 كیلومتر است .ك/4

6048

از خلیل تنیده رییس مركز هرمزگان