۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸
کد خبر: 81637834
T T
۰ نفر
نانوحاملي پليمري با كارايي افزايش اثربخشي داروهاي ضدسرطان

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه لرستان به بررسي اثر استفاده از نوعي پليمر، به عنوان حامل داروهاي ضدسرطان پرداخته‌اند كه قادر به بارگيري انواع مولكول‌هاي دارويي است.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو ،استفاده از اين پليمر، مي‌تواند در كاهش عوارض جانبي داروها و افزايش اثرات درماني آن‌ها مؤثر واقع شود.مكانيسم اثر اكثر داروهاي مورد استفاده در شيمي درماني، مقابله با رشد و تقسيم سلولي بالا و غير عادي در بافت‌هاي سلولي سرطاني است.

از سوي ديگر تعدادي از بافت‌هاي سالم نيز(نظير سلول‌هاي خوني، سلول‌هاي فوليكول مو، و بسياري از سلول‌هاي بافت‌هاي تشكيل دهنده‌ي سيستم گوارش) در مقايسه با ديگر بافت‌ها، رشد و تقسيم سلولي سريع دارند. به همين جهت، اين بافت‌ها نيز به همراه بافت‌هاي توموري مورد حمله‌ي داروها قرار مي‌گيرند و اثرات جانبي شيمي درماني در بدن بيمار ظاهر مي‌شود.

به گفته دكتر هما غيبي، در طول دهه‌ اخير، نانوساختارهاي پليمري به عنوان حامل‌هاي مناسب در رهاسازي كنترل شده‌ي دارو مطرح شده‌اند.

در اين سيستم‌ها، داروي مورد نظر از طريق شيميايي به ساختار پليمري متصل شده و يا به صورت فيزيكي در ماتريس پليمر بارگيري مي‌شود.

از ميان حامل‌هاي پليمري، دندريمرها به علت خصوصيات منحصر به فرد، به عنوان يكي از مناسب‌ترين حامل‌هاي نانوساختار دارويي مطرح شده‌اند.

در اين طرح، نتايج مطالعات انجام يافته در خصوص نانوساختارهاي خطي– دندريمري حامل داروهاي ضدسرطان، خصوصيات و ميزان اثربخشي آن‌ها بر انواع سلول‌هاي سرطاني در سيستم‌هاي آزمايشگاهي و موجود زنده بررسي شده است. اثرات جانبي احتمالي اين نانوحامل‌ها از ديگر موارد مطالعه شده در اين طرح است.

طبق نتايج، استفاده از سيستم‌هاي كوپليمري خطي-دندريمري، بهبود رهاسازي دارو در بافت‌هاي هدف، جلوگيري از ورود دارو در بافت‌هاي سالم، و در نتيجه كاهش اثرات جانبي و افزايش اثربخشي در دوزهاي پايين را به دنبال خواهد داشت.

نتايج اين تحقيقات در مجله POLYMER CHEMISTRY منتشر شده است.

علمي **1354**1440
۰ نفر