۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81640513
T T
۰ نفر

دو قاچاقچي چوب در نوشهر دستگير شدند

۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81640513
دو قاچاقچي چوب در نوشهر دستگير شدند

نوشهر - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نوشهر ـ رُويان روز چهارشنبه از دستگيري دو قاچاقچي چوب پس از كمين 12 ساعته ماموران منابع طبيعي در ساعت پنج و نيم بامداد امروز چهارشنبه در روستاي كهنه ده شهرستان نوشهر، خبر داد.

'ايرج شاه‌حسيني' در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: دو قاچاقچي كه با دو خودروي نيسان در حال حمل 9 اصله گرده‌بينه درخت راش با حجم بيش از دو و نيم متر مكعب بودند دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند.

درخت راش، مرغوب‌ترين و صنعتي‌ترين چوب را در بين 90 گونه درختي موجود در جنگل‌هاي هيركاني دارد و گرده‌بينه، قطعه‌اي از تنه يا شاخه قطع شده درختان است كه شكلي كمابيش استوانه‌اي و دست كم 30 سانتي‌متر قطر و دو متر طول دارد و از آن انواع چوب و يا روكش تهيه مي‌شود.

شاه‌حسيني در ادامه با تاكيد به برخورد جدي با قاچاقچيان چوب گفت: خودروهاي توقيف شده، با هماهنگي كلانتري شهرستان نوشهر به توقفگاه منتقل و براي متخلفان، مطابق مواد 42 و 48 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع، پرونده تخلف تنظيم شد.

وي افزود: مطابق ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگ ها و مراتع، تهيه چوب و هيزم و زغال و بريدن و ريشه‌كن كردن درختان و نهال‌ها در منابع ملي شده و متعلق به دولت و همچنين در توده‌هاي جنگلي، ‌بدون اخذ موافقت كتبي ممنوع است و علاوه بر ضبط موارد قاچاق شده به نفع دولت، متخلف به پرداخت جريمه و حبس تأديبي تا شش ماه محكوم خواهد شد.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نوشهر ـ رُويان گفت: بر اساس ماده 48 نيز حمل چوب و هيزم و زغال حاصل از درختان جنگلي در تمام نقاط كشور به‌استثناي داخل شهرها بدون گرفتن پروانه حمل ممنوع است و اگر متخلف، پروانه بهره‌برداري نداشته باشد طبق قانون مجازات مرتكبان قاچاق تعقيب خواهد شد ولي اگر داراي ‌پروانه بهره‌برداري باشد فقط عين مال به سود سازمان جنگل‌ها ضبط مي‌شود.

شاه حسيني يادآور شد: قطع درختان جنگلي بدون اخذ مجوز ممنوع است و حمل آن نيز بايد با دريافت مجوز حمل باشد و اگر كسي در زمين شخصي خود هم درختي جنگلي را قطع كند، براي انتقال آن به شهرهاي ديگر بايد مجوز بگيرد.

حوزهٔ منابع طبيعي نوشهر ـ رويان با 168 هزار هكتار مساحت داراي 90 هزار هكتار جنگل و 35 هزار هكتار مرتع است و مجموع مساحت آبادي‌ها و مستثنيات نيز در حدود 43 هزار هكتار برآورد مي‌شود. ك/3.

7517/1501/6097