۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81641304
T T
۰ نفر
توسعه كشت گلخانه ای از سیاستهای اصلی وزارت جهاد كشاورزی است

مشهد - ایرنا - معاون باغبانی وزارت جهاد كشاورزی گفت: توسعه كشت گلخانه ای از سیاستهای اصلی وزارتخانه می باشد لذا پیگیری تامین تسهیلات و رشد این حوزه با توجه به ارتقا بهره وری و افزایش بازده آب در دست انجام است.

محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در مراسم تقدیر از 50 تولیدكننده نمونه و برتر بخش كشاورزی خراسان رضوی در مشهد توسعه مكانیزاسیون در این بخش را ضروری توصیف و بیان كرد: تاكنون چند هزار میلیارد تومان تسهیلات برای كشت گلخانه ای در نظر گرفته شده كه فرصت خوبی برای توسعه و ورود كشاورزان به این امر است.

وی همچنین با اشاره به بهره وری بالا در بخش كشاورزان نمونه و فاصله زیاد آن با تولید كشاورزان عادی گفت: تولید 180 تن انار در هكتار با تولید 15 تن در هكتار فاصله بسیار دارد و این بیانگر ضرورت ارتقا بخش كشاورزی و افزایش بهره وری است.

معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: این كاهش عملكرد در واحد سطح عملا موجب افزایش هزینه تمام شده محصول و موجب كاهش قدرت رقابت پذیری محصول كشور ما در بازار جهان می شد.

وی ادامه داد: در این راستا موضوع بازسازی و بهسازی باغها با جدیت پیگیری می شود.

طهماسبی در ادامه با تاكید بر ظرفیتهای زیاد خراسان رضوی در حوزه كشاورزی با وجود محدودیت شدید منابع آبی ابراز امیدواری كرد اقدامات اجرا شده در حوزه كاهش و مصرف بهینه آب در بخش كشاورزی سایر استانها در خراسان رضوی نیز اجرایی شوند.

وی همچنین با اشاره به تغییر شرایط جوی و نوع بارشها از برف به باران گفت: باید با تلفیق منابع انسانی در زمینه مهار آبها گامهای جدی برداشته شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: سالها است كه مهاجرت روستاییان به شهرها در سطحی گسترده در حال انجام است.

مجتبی مزروعی افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی در سال 1365 برابر با یك میلیون و 895 هزار نفر بود اما در سال 1390 به یك میلیون و 380 هزار نفر كاهش یافت.

وی گفت: همچنین جمعیت شهری خراسان رضوی از دو میلیون و 192 هزار نفر در سال 1365 به چهار میلیون و 311 هزار نفر در سال 1390 رسید.

رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: این جمعیت مهاجر به مشهد عموما از مناطقی بوده اند كه الگوی كشت نداشته و كشاورزی در آنجا از رونق و آبادانی لازم برخوردار نبوده است.

وی افزود: در واقع طی این سالها اولویت نخست گردشگری بوده در حالی كه این اولویت مختص مشهد است نه استان و اولویت دوم توسعه خراسان رضوی هم صنعت می باشد.

مزروعی گفت: اگر امروز با مشكلی به نام حاشیه نشینی در مشهد مواجهیم به دلیل برنام ریزیهای گذشته در سطح استان بوده بگونه ای كه خراسان رضوی تحت الشعاع محورهای برنامه ریزی شده برای مشهد قرار گرفته و بخش كشاورزی آن با همه ظرفیتها و اولویتهایش مغفول مانده است.

وی بحران آب را در خراسان جدی توصیف اما بیان كرد: نمی توان به این بهانه كشاورزی را به حاشیه راند بلكه باید این بخش به لحاظ فناوری و ارتقا بهره وری آب مورد توجه جدی قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی تاكید كرد: كشاورزی را باید صنعتی كرد اما این اقدام هم باید از مسیر خود انجام شود.

در این مراسم از تولیدكنندگان برتر بخش كشاورزی خراسان رضوی شامل دامداری، زراعت، باغبانی، شیلات، فنی و مهندسی و تعاونیهای كشاورزی و تولیدی قدردانی شد.

1906/1858