۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81641588
T T
۰ نفر
بحران آب و صرفه جويي برق / استفاده از كولرهاي آبي يا گازي  در يزد

يزد - ايرنا - يزد - ايرنا - استان يزد با قرار گرفتن در دل كوير مركزي ايران اين روزها گرمترين روزهاي سال را تجربه مي كند و هرچه به تابستان نزديك مي شود دماي هوا بالاتر مي رود.

به گزارش ايرنا ، گرم شدن هواد و به تبع آن ضرورت استفاده از وسايل سرمايشي و از طرفي بحران آب و مصرف بالاي برق چالشهايي است كه هموطنان يزدي در تابستان امسال با آن روبرو هستند.

در اين خصوص كارشناس پيش بيني اداره كل هواشناسي استان يزد از حاكم شدن هواي تابستاني طي هفته اينده در سطح اين استان خبر داده است.

محمدرضا شيرغلامي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: گرمتر شدن هواي استان از جمعه اينده آغاز و طي هفته بعد ادامه خواهد داشت.

وي با بيان اينكه دماي هوا در هفته آتي بطور ميانگين بين دو تا سه درجه گرمتر خواهد شد افزود: پيش بيني ها حاكي از اين است كه دماي هوا در تابستان امسال نسبت به ميانگين بلند مدت يك درجه گرم تر خواهد بود.

به طور كلي ، استان يزد در ماه هاي خرداد، تير و مرداد همواره گرمترين روزهاي خود را سپري مي كند و دماي هواي آن در مواقعي به خارج از حد تحمل مي رسد و اين امر مصرف انرژي بويژه آب و برق را افزايش مي دهد.

مديرعامل شركت برق منطقه اي استان يزد در اين زمينه اظهار داشت: سال گذشته در حالي كه ميزان رشد مصرف برق در كل كشور شش درصد بوده است، اين ميزان در استان به 10 درصد افزايش يافته است.

محمدحسن صباغ زادگان بيان كرد: در سال گذشته در روزهاي گرم تابستان و در ساعات اوج مصرف برق، ميزان مصرف به هزار و 180 مگاوات رسيد كه اين ميزان بيش از ميزان توليد برق در استان بوده است.

وي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد تابستان امسال ميزان مصرف، افزايش بيشتري داشته باشد و بر اساس برآوردهاي انجام شده، در روزهاي گرم پيش رو ميزان مصرف برق به هزار و 300 مگاوات خواهد رسيد.

صباغ زادگان تصريح كرد : با توجه به‌پيش رو بودن تابستان 94 پيش‌بيني مي‌شود با رشد 5 تا 6 درصدي ميزان مصرف برق در كشور، به بيش از 50 هزار مگاوات ساعت برسد.

*** در 23 روز از سال مصرف برق بيش از توليد است

روزهاي پرمصرف برق در اين استان با وجودي كه خيلي نيست اما خسارت آن در صورت عدم توجه به صرفه جويي زياد است.

اين روزها در فاصله دو ماه تير و مرداد بوده كه به قول قديمي ها به چله تابستان مشهور است و طاقت را از هر انساني سلب مي كند.

كارشناس دفتر مديريت توزيع برق استان يزد در اين خصوص با بيان اينكه تنها 23 روز از سال ميزان مصرف برق از توليد بيشتر است گفت: تامين برق اين زمان كوتاه، هزينه‌هاي ميلياردي به كشور تحميل مي‌كند.

علي ميرشمسي در همايش تجليل از بانوان برگزيده در مديريت مصرف برق استان يزد با شعار «زنان پيش‌برنده توانمند مديريت مصرف انرژي برق» اظهار داشت: در اين روزها، ميزان مصرف برق از ميزان توليد آن در كشور فراتر مي‌رود كه مردم در سال‌هاي گذشته در چنين شرايطي با خاموشي مواجه مي‌شدند.

وي افزود: براي تامين رفاه مردم و جلوگيري از اين خاموشي‌ها، هزينه‌هاي ميلياردي براي ساخت نيروگاه‌هاي جديد صرف مي‌شود كه در صورت صرفه‌جويي در مصرف برق در اين روزها، مي‌توان اين بودجه را در موارد ديگر به مصرف رساند.

*** امكان صرفه جويي 40درصدي مصرف برق در بخش خانگي

گفته مي شود 35درصد مصرف برق استان در بخش خانگي است در اين زمينه مديرعامل شركت توزيع برق استان گفت: در حال حاضر 35 درصد برق مصرفي در استان يزد مربوط به مشتركان خانگي است و در صورتي كه از شيوه‌هاي صحيح مصرف برق در خانه‌هاي يزد استفاده شود، مي‌توان تا 40 درصد از ميزان مصرف فعلي برق در خانه‌هاي يزد كم كرد ضمن اينكه در زمان اوج مصرف برق در تابستان نيز ميزان مصرف فعلي تا 30 درصد كاهش خواهد يافت.

محمدرضا صحتي با اشاره به اينكه در حال حاضر در استان يزد 40 هزار و 132 نفر مشترك برق هستند، عنوان كرد: 35 درصد اين مشتركان را مشتركان خانگي تشكيل مي‌دهند.

*** لزوم صرفه جويي برق در ادارات استان

مديرعامل شركت برق منطقه اي يزد نيز نقش ادارات را در صرفه جويي در مصرف برق اساسي دانست و گفت: 9درصد مصارف برق در بخش عمومي را ادارات و سازمان هاي دولتي مصرف مي كنند كه امكان صرفه جويي دراين مجموعه ها تا 40درصد وجود دارد.

صباغ زادگان با بيان اينكه حدود يك سوم مصرف برق كشور در بخش خانگي، يك سوم در بخش صنعتي است به 9 درصد مصارف عمومي اشاره كرد و افزود: از اين مقدار 3 درصد به مصارف سازمان ها و ادارات دولتي مربوط مي شود.

مشكلي كه اين هواي گرم به دنبال دارد و ناشي از مصرف بالاي مصرف برق است تغيير پيك مصرف از شب به روز است .

در اين خصوص مدير دفتر فني انتقال شركت برق منطقه‌اي يزد رشد نياز مصرف استان در پيك‌بار تابستان 94 نسبت به سال گذشته را بيش از 21 درصد پيش‌بيني كرد .

علي‌محمد فتح‌آبادي افزود: با توجه به افزايش شديد دما در سال‌هاي اخير پيك‌بار مصرف از ساعات شب به‌ روز منتقل‌شده است كه يكي از دلايل انتقال پيك‌بار، استفاده گسترده از وسايل سرمايي است.

بنابر اين يكي از عوامل افزايش مصرف برق و تغيير پيك مصرف از شب به روز استفاده از وسايل سرمازا همچون كولر و پنكه است .

*** كولرهاي آبي و گازي يكي از عوامل افزايش مصرف برق

كولرهاي آبي و گازي كه در مناطق گرم استفاده مي شود عمدتا مصرف بالاي برق دارند منتهي كولرهاي آبي به مصرف آب خانوارها نيز به شدت اضافه مي كند.

حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند، توان كولرهاي آبي در حدود 500 وات و در مورد كولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است.

گرماي هوا در تابستان سرانه مصرف آب شهروندان يزدي را از 142 ليتر در شبانه روز به 242 ليتر افزايش مي دهد كه اين مصرف آب توسط كولرهاي آبي را نشان مي دهد.

مدير دفتر مديريت مصرف شركت آب و فاضلاب يزد درباره تعداد كولرهاي آبي موجود در استان از وجود 400 هزار دستگاه كولر آبي در اين استان خبر داده كه سالانه 16 ميليون متر مكعب آب مصرف مي كنند.

سياوش پاكدل افزود: ميزان مصرف آب در هر كولر آبي در استان 40 متر مكعب برآورد مي شود.

به گفته كارشناسان هر دستگاه كولر آبي در شبانه روز بطور متوسط بين 400 تا 500 ليتر آب مصرف مي كند .

*** كولر آبي يا گازي كدام به صرفه است

از سوي ديگر اين دو كولر در مصرف برق تفاوت هاي اساسي دارند به طوري كه اگر از كولرهاي آبي به طور متوسط در شبانه روز 10 ساعت استفاده كنيد ميزان مصرف برق كولر در طول يك ماه 120 كيلووات ساعت و تنها با استفاده از يك كولر گازي ميزان مصرف برق كولر به 750 كيلو وات ساعت خواهد رسيد .

اگر از كولرهاي آبي به جاي كولرهاي گازي استفاده كنيد و ميزان مصرف برق كولر شما ( با كاركرد 10 ساعت در شبانه روز ) در طول يك ماه به يك ششم كاهش خواهد يافت .

همچنين اگر ميزان مصرف برق شما با رعايت الگوي مصرف 200 كيلووات ساعت در طي ماه ميباشد تنها با جايگزيني يك كولر گازي به جاي كولر آبي ( با كاركرد متوسط 10 ساعت در شبانه روز) هزينه برق مصرفي شما در طول يك ماه 7برابر خواهد شد .

البته با توجه به همين تفاوتها و مصرف بالاي برق رييس گروه مديريت مصرف برق شركت توزيع نيروي برق استان يزد استفاده از كولرهاي گازي را به دليل تاثيرگذاري در افزايش چهار تا هفت برابري مصرف برق و پايين بودن رطوبت نسبي هوا در يزد منطقي نمي داند.

محمد ميرشمس با بيان اينكه كولرهاي گازي مهمترين نقش در افزايش قيمت قبوض برق مصرفي مشتركين يزدي را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: توان مصرفي كولرهاي گازي استاندارد، حدود چهار برابر كولرهاي آبي است و اين امر باتوجه به جداول تعرفه قيمت برق، مي تواند موجب افزايش هزينه هاي برق مصرفي تا هفت برابر شود.

وي افزود: مشتركان يزدي به اين نكته توجه كنند كه استفاده از كولرهاي گازي در مناطقي با رطوبت نسبي بالا مناسب است.

رييس گروه مديريت مصرف برق شركت توزيع نيروي برق استان ،استفاده از كولرهاي گازي در يزد را به علت پايين بودن رطوبت نسبي هوا ، غيرمنطقي برشمرد وخاطرنشان كرد: استفاده از اين نوع خنك كننده ها به دليل پايين بودن رطوبت نسبي، بالاتر بودن ميزان تعرفه برق نسبت به اقليم هاي گرم و مرطوب و در نتيجه افزايش هزينه هاي مرتبط با آن مناسب نيست.

ميرشمس يادآور شد: استفاده از كولرهاي گازي معتدل در مناطق گرمسيري، ضمن افزايش مصرف برق، سرمادهي و عمر كولر را نيز بسيار كاهش مي دهد.

با توجه به شرايط خاص استان يزد صرفه جويي در مصرف برق و آب براي اين استان امري ضروري و اجتناب ناپذير است كه بخشي برمي گردد به رعايت نكاتي درباره استفاده از وسايل سرمازا همچون كولر.

كارشناس دفتر مديريت توزيع برق استان يزد خاطر نشان كرد: صرفه‌جويي و قناعت علاوه بر اينكه بار مالي قابل توجهي را هم از دوش خانواده‌ها و هم از كشور بر مي‌دارد و توصيه اكيد مقام معظم رهبري و بزرگان دين، صرفه‌جويي و قناعتي در مصرف است.

ميرشمسي همچنين با اشاره به اينكه تفاوت ميان كشورهاي ثروتمند و فقير از تفاوت در رفتارهايي است كه در طول سال‌ها، فرهنگ و دانش نام گرفته، افزود: بسياري از كشورها كه از عمر آنها كمتر از 150 سال مي‌گذرد، از كشورهايي مانند مصر كه قدمتي چند هزار ساله دارند، ثروتمندتر هستند زيرا مديريت مصرف، فرهنگ و دانش آنها متفاوت است.

وي همچنين با اشاره به اينكه يزدي‌ها نيز در بسياري از فرهنگ‌ها پيشرو و نامي هستند، خاطر نشان كرد: يزدي‌ها در سراسر كشور به قناعت شناخته مي‌شوند و اميدواريم بتوانيم اين فرهنگ را با اصلاح الگوهاي مصرف براي آيندگان حفظ كنيم.

در اين ميان مهمترين نقش مديريت مصرف برق و آب بر دوش بانوان است كه در واقع مديريت خانه و خانواده را بر عهده دارند به گونه اي كه سال گذشته

مديرعامل شركت توزيع برق استان يزد درباره نقش برجسته بانوان يزدي با اشاره به اينكه نبض مديريت اقتصاد خانواده در دست زنان است، گفت: زنان با مديريت مصرف انرژي در خانواده علاوه بر كاهش هزينه‌ خانوار به اقتصاد ملي نيز كمك مي كنند.

صحتي در همايش تجليل از بانوان برگزيده در مديريت مصرف برق استان يزد اظهار داشت: بانوان فرهنگ قناعت و صرفه جويي را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي كنند و در واقع مربي و فرهنگ ساز نسل آينده در الگوهاي مصرف هستند.

وي با بيان اينكه زنان ايراني به ويژه زنان يزدي، نبوغ بالايي در مديريت دارند، عنوان كرد: بخشي از مديريت اقتصاد به مديريت مصرف انرژي باز مي گردد كه خوشبختانه زنان استان يزد در اين زمينه از الگوهاي شاخص به شمار مي روند و در تمام كشور از يزديها به ويژه زنان يزدي به عنوان انسانهاي قانع، سختكوش و صرفه جو ياد مي شود.

در كنار مديريت بانوان در اين بخش ، كارهاي خوبي همچون كاهش 25 درصدي تعرفه برق استان در قبض هاي دو ماهه تير و مرداد انجام شده و درمرحله بعد ضمن فرهنگسازي درباره صرفه جويي بايد به معماري خانه ها و استفاده از حوض آب و بادگير در ساختمانها توجه جدي كرد. ك/4

1968/8068