۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۵۱
کد خبر: 81642794
T T
۰ نفر
بايد براي ارتقاي سواد ديجيتالي از همه ظرفيت ها استفاده شود

مشهد - ايرنا - رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بايد از همه ظرفيتها براي ارتقاي فرهنگ و سواد ديجيتالي در فضاي مجازي كشور بهره گرفت.

سيد مرتضي موسويان روز پنجشنبه در همايش هم انديشي فعالان فناوري اطلاعات و مراسم آغاز به كار مجتمع فرهنگ ديجيتال و شوراي فعالان فناوري اطلاعات استان خراسان رضوي افزود: با توجه به رشد روز افزون فضاي مجازي و فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين مردم و جامعه مسوولان و دست اندركاران ذيربط بايد توجه بيشتري به آموزش در اين زمينه داشته باشند.

وي اظهار كرد: هم اكنون ميزان حضور مردم كشورهاي توسعه يافته در فضاي مجازي با حضور در فضاهاي غير مجازي برابري مي كند و در سال 2020 حدود 85 درصد مردم دنيا زيرپوشش اين شبكه ها قرار مي گيرند و از خدمات آنها استفاده مي كنند.

وي ادامه داد: از چند سال گذشته جامعه اطلاعاتي به جامعه شبكه اي تبديل شده و فضاي مجازي بخش غالب اين فضا را به خود اختصاص داده است.

وي گفت: با توجه به توسعه روزافزون فضاي مجازي در آينده نزديك به تدريج همه وسائل و ابزار داراي هوش مصنوعي و كنترل از طريق فضاي مجازي مي شوند.

به گفته وي با توجه به توسعه فناوري و استفاده از تلفن هاي همراه هوشمند آحاد مردم بيشتر از نخبگان از اين سيستم بهره مي گيرند و بايد براي آسان سازي بهره گيري مخاطبان از آن تلاش كرد.

مدير شبكه ملي فرهنگ مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال نيز گفت: توسعه و كاربري فناوري هاي اطلاعات و ارتقاي سواد ديجيتال و ايجاد اشتغال در اين عرصه مورد توجه خاص قرار دارد.

مهدي افراسيابي افزود: هزينه براي ايجاد اشتغال در فضاي مجازي به مراتب كمتر و تاثير گذاري فعاليتهاي آن بيشتر از فضاي غير مجازي است.

وي گفت: 350 خانه فرهنگ ديجيتال در كشور به صورت يكپارچه زيرپوشش اين شبكه ملي قرار دارد.

معاون طرح و برنامه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي هم گفت: مجتمع فرهنگي ديجيتال به عنوان ستاد استاني ساماندهي توليد محتواي سالم در فضاي مجازي اين استان فعاليت خود را آغاز كرد.

محمد كاظم دبيري افزود: مهمترين محورهاي فعاليت و اهداف اين مجتمع ساماندهي سامانه ‌ها و مراكز فرهنگي ديجيتال و انجام فعاليتهاي حمايتي، آموزشي و اطلاع ‌رساني و استفاده بهينه از فناوري ‌هاي ارتباطي براي تحقق اهداف فرهنگي نظام جمهوري اسلامي است.

در اين همايش از چند طرح رايانه اي شامل طرح تابستان ديجيتالي، روبات هوشمند آركان و خبر رسان در شبكه اجتماعي تلگرام بسته نرم افزاري مديريت سايت و سي.ام.اس خبري، سامانه اطلاع رساني شهر مشهد با عنوان 'امروز در شهر' رونمايي شد.

علاقه مندان براي استفاده از خدمات اين طرحهاي ديجيتالي و نرم افزاري مي توانند به سايت www.kh-digital.ir مراجعه كنند.

افتتاح همزمان خانه هاي فرهنگ ديجيتال طوس و مجتمع امام رضا (ع) مشهد ديگر بخشهاي اين برنامه بود.

هم اكنون 500 شركت و دو هزار دانش آموخته فناوري اطلاعات در استان خراسان رضوي فعاليت مي كنند./2

2095/ 6053
۰ نفر