۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۱۲
کد خبر: 81646288
T T
۰ نفر

بندرعباس- ایرنا- برای نخستین بار و طی یك عمل جراحی نادر سنگی به اندازه 14 سانتی متر از حالب یك جوان 32 ساله هرمزگانی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خارج شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متخصص كلیه و مجاری اداری بیمارستان شهید محمدی بندرعباس كه عهده دار انجام این عمل جراحی بود، روز یكشنبه در تشریح این جراحی به خبرنگاران گفت: بیمار، جوان 32 ساله ای بود كه با درد پهلو و علائم ادراری به این مركز مراجعه و تحت اقدامات تشخیصی مانند سونوگرافی، عكس رنگی كلیه (IVP) و سی تی اسكن قرار گرفت.

دكتر محمد ناتمی افزود: در بررسی های به عمل آمده تشخیص سنگ حالب دو طرفه برای بیمار مشهود اما نكته حائز اهمیت آن بود كه اندازه یكی از آن سنگ ها كه نمای شاخ گوزنی نیز داشت حدود 14 سانتی متر بود.

وی بیان داشت: با وجود دو طرفه بودن سنگ حالب و نیز اندازه بزرگ و نمای شاخ گوزنی یكی از آنها، به طور معجزه آسایی كاركرد كلیه های بیمار حفظ شده بود.

این متخصص ارولوژی خاطرنشان كرد: با توجه به شرایط بیمار كه دچار تنگی مادرزادی قسمت تحتانی میزراه ادراری نیز بود، عمل جراحی با روش و تكنیك منحصر به فرد تركیبی جراحی باز و بسته (RIRS) انجام شد.

دكتر ناتمی گفت: طی این جراحی كه برای اولین بار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد، جراحی پیوند حالب نیز برای اصلاح نقص مادرزادی بیمار صورت گرفت.

متخصص ارولوژی مركز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس خاطرنشان كرد: تا به حال گزارشی از سنگی به اندازه 14 سانتی متر در جایی منتشر نشده است.

دكتر ناتمی در خصوص علت تشكیل سنگ در حالب گفت: بسیار بعید است سنگ به طور اولیه در مجرای حالب ایجاد شود زیرا به طور دائم ادرار در این لوله در حال حركت است و سنگ به طور معمول به علت توقف ادرار در یك مسیر شكل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما در افرادی كه به طور مادرزادی تنگی حالب داشته باشد به دلیل ركود ادرار ممكن است سنگ از ابتدا در حالب ایجاد شود، اما به طور معمول بیشتر سنگ های ادراری منشاء كلیوی دارند.

این متخصص كلیه و مجاری اداری عمده علت تشكیل سنگ های ادراری را سابقه خانوادگی و كم آبی بدن دانست و گفت: معمولا به دلیل مصرف كم آب و همچنین تعریق در مناطق خاص جغرافیایی و در فصل های گرم سال شیوع این سنگ ها بیشتر می شود.

حالب، مجرایی است برای عبور دادن ادرار از كلیه به سمت مثانه كه گاهی دردهای ناشی از وجود سنگ در آن بروز می‌كند.

تنگ ترین قسمت حالب قسمت انتهایی آن در محل اتصال به مثانه است كه به طور متوسط دو میلیمتر است ولی از آنجا كه امكان انعطاف دارد در 95 درصد موارد می‌تواند سنگ‌هایی به قطر چهار میلیمتر را نیز از خود عبور دهد.

حركت سنگ به شكل دردهای ناگهانی و ناتوان كننده كه به سمت زیر شكم تیر می كشد نمود می كند و اغلب با علائم گوارشی مانند تهوع استفراغ، دل درد، دل پیچه نیز همراه است.

به گفته پزشكان درمان سنگ‌های حالب مانند كلیه است و اگر سنگ كوچك و اندازه آن بین دو تا شش میلیمتر باشد با دارو دفع می‌شود و در غیر این صورت اقدامات تهاجمی تر صورت می گیرد، بدین صورت كه در سنگ های شش میلیمتر تا دو سانتی متر بر اساس محل سنگ ، بیمار تحت عمل سنگ شكنی برون اندامی قرار می گیرند و در سنگ هایی با اندازه دو سانتی متر به بالا عمل جراحی بسته (PCNL) در یك یا چند مرحله انجام می شود.ك/3

7198/6048/1772
۰ نفر