۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81647111
T T
۰ نفر
توسعه ورزش معلولین نیازمند عزم و مشاركت ملی است

تهران - ایرنا - نایب رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین گفت :توسعه ورزش معلولین نیازمند عزم و مشاركت ملی است و با توجه به جمعیت چهارمیلیونی آنان ، تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها باید به این امر كمك كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا صفارزاده امروز ( دوشنبه ) در جمع خبرنگاران از تصویب آیین نامه ترویج فرهنگ حضور خبر داد و افزود : شورای فرهنگ عمومی كشور این آیین‌نامه‌ را حدود یك ماه قبل به تصویب رساند تا در زمینه حضور معلولان و جانبازان در جامعه وظایف دستگاه‌های مختلف را مشخص كرده باشد.

وی در این نشست پس از ارایه آمارهایی درخصوص جمعیت معلولین ایران، رشته های ورزش جانبازان و معلولین و فدراسیون های فعال در این امر، به تشریح دستاوردهای تصویب آیین‌نامه ترویج فرهنگ حضور و حمایت از سلامتی، نشاط، توانمندسازی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان پرداخت .

وی در این زمینه گفت: متاسفانه بسیاری از سازمان‌های ما توجهی به معلولان ندارند و از طرفی بسیاری از اماكن ورزشی قابلیت استفاده توسط معلولان را ندارند كه با هزینه جزئی می‌توان آنها را مناسب‌سازی كرد. بالا بودن هزینه، كمبود امكانات و ضعف فرهنگ‌سازی از عوامل مهمی است كه مانع توسعه ورزش در این قشر از جامعه شده است.

صفارزاده با بیان این كه باید نگرش جامعه نسبت به معلولین تغییر كند، گفت: جامعه باید بداند كه معلولان هم مانند سایر اعضای آن توانایی افتخارآفرینی در تمام زمینه‌ها را دارند و از طرفی نگرش خود معلولان هم باید نسبت به توانمندی‌های خودشان تغییر كند و بدانند كه به عنوان مثال می‌توانند قوی‌ترین مرد جهان شوند. معلولان نیازی به ترحم ندارند بلكه نیازمند توجه هستند.

نایب‌رییس فدراسیون‌ ورزش‌های جانبازان و معلولین خاطرنشان كرد: باید در جامعه به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود كه اگر فردی دست، پا یا چشم و یا نقص عضوی دارد این مانعی برای آن فرد نیست بلكه باید به تقویت سایر توانمندی‌هایش بپردازد.

وی افزود : باید حضور معلولان در جامعه و توانمندسازی آنها به فرهنگ تبدیل شود و به همین دلیل با كمك شورای فرهنگ عمومی آیین‌نامه‌ای را برای مشاركت بیشتر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تصویب كردیم. در این آیین‌نامه تاكید شده است كه تمام نهادها از جمله باشگاه‌های دولتی باید انجمن ورزش‌های معلولان را را‌ه‌اندازی كنند. همچنین در كنار فعالیت‌های مشتركی كه برای سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شده بخشی به عنوان فعالیت‌های اختصاصی لحاظ شده است كه در آیین‌نامه آمده و تصویب شده است.

صفارزاده یاداور شد : سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری باید اعتبارات و پشتیبانی لازم را به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های تصویب شده در این آیین‌نامه به منظور حمایت از ورزش جانبازان و معلولین و تخصیص ردیف بودجه مشخص را فراهم كند.

وی گفت: تصویب این آیین‌نامه كار بزرگی بود و باید از اعضا و ریاست شورای فرهنگ عمومی كشور تشكر كرد. با تصویب این آیین‌نامه نیمی از راه را طی كرده‌ایم و حالا برای ادامه كار باید پیگیر اجرای موفق آن باشیم كه امیدوارم با همكاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین رسانه‌ها بتوانیم خدمتی بزرگ به جامعه معلولین كشور داشته باشیم.

ورزشی **1581
۰ نفر