۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81650258
T T
۰ نفر

برداشت گيلاس در اشنويه آغاز شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81650258
برداشت گيلاس در اشنويه آغاز شد

مهاباد - ايرنا - برداشت محصول گيلاس از باغ هاي اشنويه كه به شهر گيلاس ايران شهرت دارد، در جنوب آذربايجان غربي آغاز شد .

مدير جهاد كشاورزي اشنويه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سطح زيركشت باغ هاي گيلاس در اشنويه كه بيشتر در مسير جاده اروميه واقع شده اند، 283 هكتار است كه از اين ميزان 132 هكتار بارور و مابقي غير بارور هستند.

سيد انور حسيني ميانگين توليد گيلاس در هر هكتار در باغ هاي اشنويه را هفت تن اعلام كرد و گفت: پيش بيني مي شود امسال بيش از 800 تن از اين محصول در اشنويه برداشت و روانه بازار مصرف شود .

وي مهمترين ارقام كشت گيلاس در اشنويه را از انواع خوشه اي، زرد دانشكده، تكدانه مشهد، صورتي، سفيد و گيلاس معمولي عنوان كرد و گفت: در اين ميان ارقام خوشه اي و تك دانه سياه بيشترين ميزان سطح باغ ها را به خود اختصاص داده اند.

حسيني اضافه كرد: كار برداشت گيلاس از اواخر خردادماه هر سال آغاز شده و به مدت 45 روز تا 2 ماه ادامه مي يابد.

مدير جهادكشاورزي اشنويه افزايش متوسط برداشت از هر هكتار باغ هاي گيلاس را يكي از اهداف اين مديريت عنوان كرد و افزود: با ترويج كاشت نهال ارقام تجاري در آينده ميزان متوسط برداشت گيلاس 10 تا 14 تن در هكتار افزايش پيدا مي كند.

با آغاز فصل برداشت گيلاس، شهر اشنويه همه ساله پذيراي ميهمانان زيادي مي شود كه از دور و نزديك براي خريد اين ميوه بهشتي و تماشاي مناظر چشم نوازش به اين شهر مي آيند و با جعبه هاي پر از گيلاس و آلبالو به ديارشان بازمي گردند.

به سبب ويژگي آب و هوايي و حاصلخيزي خاك، مرغوب ترين و متنوع ترين محصول گيلاس كشور در اين شهر به عمل مي آيد.

شفافيت رنگ، طعم و عطر مطبوع و كيفيت مطلوب گيلاس اشنويه باعث شده تا اين محصول مشتريان زيادي در داخل و خارج از كشور براي خود دست و پا كند.

گيلاس اشنويه طرفداران زيادي در داخل و خارج از كشور دارد كه همه ساله علاوه بر تامين بخشي از بازار مصرف داخلي، قسمتي از آن نيز به كشورهاي آسياي ميانه، عراق، تركيه و ارمنستان صادر مي شود.

در شهرستان اشنويه بيش از هفت هزار و 200 هكتار باغ ميوه وجود دارد كه بيشترين ميزان آن به سيب و گيلاس اختصاص يافته است.

اشنويه در جنوب آذربايجان غربي و 65 كيلومتري مركز استان واقع شده است .

6185/2093