۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۲۳:۱۶
کد خبر: 81651863
T T
۰ نفر
شهروندان خاش رنج تشنگی و بی آبی را به سختی تحمل می كنند

زاهدان - ایرنا - مشكلات كم آبی و بی آبی دامنگیر شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان شده و ساكنان شهری، روستایی و عشایری این شهرستان رنج تشنگی و بی آبی را به سختی تحمل می كنند.

به گزارش ایرنا با فرارسیدن فصل گرما و ماه مبارك رمضان نگرانی مردم خاش برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روزانه دو چندان شده است.

شماری از شهروندان خاشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه دسترسی به آب آشامیدنی برای آنان با مشقتهای زیادی همراه است، اظهار داشتند: تهیه و تامین آب آشامیدنی در این فصل از سال همواره یكی از دغدغه مهم مردم این شهرستان بوده است.

بهزاد شهنوازی از ساكنان محله ولی آباد خاش معتقد است: این محله نیاز به تقویت شبكه آبرسانی دارد و با وجودی كه مسوولان اداره آب و فاضلاب شهری خاش تلاشها و اقدامات ارزشمندی را برای رفع مشكلات كم آبی انجام داده اند، اما هنوز مشكلات برطرف نشده و نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: شبكه آبرسانی این محله 30 سال پیش برای تامین نیازهای جمعیت اندك آن زمان ایجاد شده و اكنون با توجه به فرسوده شدن شبكه و گستردگی و افزایش جمعیت آن و بالا رفتن مصرف، این شبكه فرسوده و كوچك جوابگوی نیاز ساكنان نیست.

اسماعیل قلندرزهی ازساكنان روستای تل گزی نیز بیان می كند: ساكنان این روستا همانگونه كه سن شان افزایش پیدا كرده نیازهایشان نیز ارتقا یافته و برای كمترین احتیاجات شان نیاز به كمك و مساعدت دارند.

وی افزود: نیاز اصلی مردم این روستا آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است كه اكنون با كمبود و سختی گذران می كنند.

اسحق خاشی از ساكنان منطقه عشایری شوگه نیز گفت: روستای محل سكونت ما از خدمات آب، برق و خدمات زیربنایی و كشاورزی محروم است و اینك در فصل گرما و ماه رمضان ایجاب می كند كه مسوولان ادارات عشایری و آبفار خاش نسبت به تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خانوارهای ساكن در این منطقه عشایری اقدام كنند.

وی افزود: بروز خشكسالی و كاهش بارندگی ها سبب تحلیل ذخیره آب چشمه ها و چاهها شده و هم اكنون ساكنان با مشقت فراوان آب را از دوردست بر دوش خود حمل می كنند.

این شهروند روستایی خاش اظهار داشت: اگر ادارات آبفار و امور عشایری حداقل در دو هفته یكبار كار آبرسانی در مناطق شوگه، خان بی بی و تل گزی را انجام دهند بخش زیادی از مشكلات ما رفع می شود.

بخشدار مركزی خاش نیز با اشاره به اینكه كمبود آب آشامیدنی بعنوان یك معضل و عامل جدی برای شیوع بیماریها و تهدید سلامت افراد جامعه محسوب می شود، اظهار داشت: بسیاری از ساكنان روستایی و عشایری به ارائه خدمات مطلوب در حوزه آبرسانی نیاز دارند.

مجتبی شجاعی افزود: دولت در زمینه آب روستایی نگاه بلندی دارد و اعتبارات ویژه ای به این مقوله تخصیص یافته است.

به گفته وی امسال آبرسانی در 14 روستای این بخش انجام می شود.

وی ادامه داد: پروژه ساخت موتورخانه در روستای چاه زمان خاش با اعتبار 880 میلیون ریال و ساخت مخزن 50 متر مكعبی از محل اعتبارات ماده 180 با اعتبار 600 میلیون ریال، پروژه رفع مشكل آب روستای افتخار آباد شامل ساخت كلگی با اعتبار 300 میلیون ریال و لوله گذاری به طول هفت هزار متر از محل اعتبارات ماده 12، انجام مطالعات در روستاهای خسرو آباد و لال محمد سنگان، تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار برای حفر چاه آب روستاهای سبزگز و دشت موزن از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا است.

وی انتخاب پیمانكار برای حفر چاه دروك سنگان با اعتبار 350 میلیون ریال، اجرای حصاركشی و ساخت موتورخانه و اجرای خط برق در روستای دوربن با اعتبار 800 میلیون ریال، اجرای خط برق چاه شماره سه كلچات و لوله‌گذاری به طول هزار متر، اجرای موتورخانه و حصاركشی چاه شماره دو روستای نورآباد سرتلاپ در دشت آبخوان با اعتبار 530 میلیون ریال و حصاركشی چاه شماره یك با اعتبار 980 میلیون ریال را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا و یا آماده اجرای این بخش عنوان كرد.

بخشدار مركزی خاش ادامه داد: در سال‌جاری رفع مشكل آب كارواندر و مناطقی از پشت كوه و منطقه گزو نیز جزو اولویت‌های اجرایی حوزه آبفار است و با آغاز فصل گرما و كمبود منابع آب، نیاز است مردم ضمن رعایت مصرف آب از هدررفت این مایه حیات جلوگیری و برای كمك به رفع بحران كم‌آبی كه متوجه كل كشور است به توصیه‌های وزارت نیرو در بخش آب دقت كنند.



مدیر آبفای شهری خاش با اذعان به وجود مشكلاتی در تامین آب آشامیدنی نقاط حاشیه شهر و بویژه محدوده مسكن مهر بیان كرد: بزودی با نصب لوله حجیم و جذب آب مشكل تامین آب آشامیدنی محله ولی آباد و محدوده مسكن مهر مرتفع می شود.

فرامرز شاكری كمبود اعتبارات را از مهمترین مشكلات در حوزه عملكردی این اداره عنوان كرد.

مدیر آب و فاضلاب شهری خاش افزود: كار انتقال آب از كارواندر به خاش با حمایت و مساعدت ویژه دولت و انتخاب یك پیمانكار قوی برای انجام این كار آغاز شده كه امیدواریم با بهره برداری از این طرح مشكل تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خاش مرتفع شود.



كرم ریگی مدیر آبفار (آب و فاضلاب روستایی) خاش نیز گفت: هم اكنون كار آبرسانی به 77 روستای خاش با تانكر انجام می شود و با توجه به گرم شدن هوا و كاهش آب سفره های زیرزمینی و تحلیل رفتن آب چاهها و چشمه ها علاوه بر روستاهای یادشده، افزون بر 200 خانوار روستایی دیگر نیاز به آب آشامیدنی دارند.



فرماندار خاش نیز تامین آب آشامیدنی در مناطق شهری، روستایی و عشایری را از اولویتهای مهم دولت می داند.

محمداكبر چاكرزهی نیاز به استفاده از آب آشامیدنی را از دغدغه های عمده مردم و مسوولان عنوان كرد و اظهار داشت: خرید تانكرهای جدید آبرسانی برای برآورده كردن نیازهای آبی مردم از ضرورتهای مهم و برنامه های اولویت دار دستگاههای دست اندر كار است.

وی با بیان اینكه هم اكنون تامین آب آشامیدنی 77 روستای این شهرستان با جمعیتی افزون بر 600 خانوار انجام می شود گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و نیاز شدید به آب و احتمال شیوع انواع بیماری ها تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم یك ضرورت بسیار مهم به شمار می رود.

به گفته فرماندار خاش مشكلات ناشی از خشكسالی ها و كمبود آب بسیاری از روستاها را خالی از سكنه كرده است.

چاكرزهی با بیان اینكه دولت تدبیر و امید كار آبرسانی به شهر خاش از محور كارواندر را مصوب و اجرایی كرده است گفت: بعد از گذشت چهار دهه انتظار و قولهای مسوولان و نمایندگان مختلف برای عملیاتی كردن این پروژه، دولت یازدهم وعده خود را محقق ساخت و عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی با اعتبار كلان افزون بر 400 میلیارد ریال برای خط انتقال آب از كارواندر به خاش آغاز شده است.

وی اظهار داشت: در كنار ساخت سد كارواندر و خط انتقال آب از كارواندر به خاش اهداف مهمی شامل تقویت صنعت گردشگری، تامین آب آشامیدنی شهروندان خاش و ساكنان روستایی مسیر انتقال خط لوله و نیز تامین بخشی از آب كشاورزی واقع در محور یادشده مدنظر دولت است.

خاش در 185 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

7310 / 6081