۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81651943
T T
۰ نفر

تجمع 1500 تروریست در نزدیكی مرزهای تاجیكستان

۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81651943
تجمع 1500 تروریست در نزدیكی مرزهای تاجیكستان

دوشنبه- ایرنا- فرمانده نیروهای مرزبانی تاجیكستان در جلسه شورای فرماندهان نیروهای مرزی اتحاد دولت های مستقل اعلام كرد كه بیش از یك هزار و 500 تروریست درنزدیكی مرزهای این كشور مستقر شده و در حال درگیری با نیروهای افغانستان هستند.

به گزارش ایرنا، جلسه شورای فرماندهان نیروهای مرزی اتحاد دولت های مستقل روز پنجشنبه برای بررسی مسایل مرتبط با تحكیم مرزهای كشورهای عضو این شورا و منطقه آسیای مركزی به ریاست «ولدایمر كلیشف» معاون اول فرمانده نیروهای مرزی سرحد روسیه در شهر دوشنبه آغاز به كار كرد.

براساس اعلام رسانه های تاجیكستان، در این شورا فرماندهان مرزبانی‌ كشور‌های روسیه،‌ جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیكستان، تركمنستان‌، ازبكستان‌ و افغانستان حضور دارند.

در این شورا مسایل مرتبط با تحكیم مرزهای كشورهای اتحاد دولت های مستقل و منطقه آسیای مركزی با توجه به خطر‌های فزاینده از خاك افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در این جلسه نتایج مانور مشترك دو هفته پیش بررسی شد.

ژنرال «رجبعلی رحمان علی» فرمانده نیروهای مرزبانی و معاون اول رئیس كمیته دولتی‌ امنیت ملی تاجیكستان در این جلسه افزود: تروریست های كه در مرز این كشور با افغانستان مستقرند از گروه های طالبان‌، جنبش اسلامی ازبكستان‌، القاعده و جماعت انصارالله تاجیكستان بوده و در نواحی دشت ارچی‌، امام صاحب و قندوز افغانستان تجمع كرده اند.

جماعت انصارالله تاجیكستان وابسته به «جنبش اسلامی ازبكستان» به شمار می رود كه از گروههای تندرو و افراطی وابسته به سازمان تروریستی القاعده شناخته می شوند. دیوان عالی تاجیكستان سه سال پیش فعالیت جماعت انصارالله را ممنوع اعلام كرد.

این برای نخستین بار است كه مقام های تاجیكستان درباره تعداد افراد مسلح و گروه های تروریستی در مرز با افغانستان اظهارنظر می كنند. پیش از این، «رمضان رحیم زاده» وزیر كشور تاجیكستان از تجمع تروریست ها در منطقه مرزی‌ افغانستان‌ خبر داده اما اشاره ای به تعداد آنها نكرده بود.

با شدت گرفتن درگیری میان تروریست ها و نیرو‌های دولتی‌ افغانستان در بهار سال جاری، درباره استقرار این تروریست ها در مرز تاجیكستان خبرهای زیادی منتشر و گفته شده است كه نیروهای طالبان‌ و هم پیمان‌هایشان برخی از مناطق شمال افغانستان در مرز با تاجیكستان‌ را به تصرف خود درآورده اند.

در همین زمینه رسانه ها از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین از پایگاه نظامی روسیه در تاجیكستان بر فراز مناطق بدخشان خبر داده اند.

گفته می شود تهدیدهای امنیتی در منطقه و حضور شمار زیادی از تروریستها در مرز‌های تاجیكستان و افزایش خطرات‌ از سوی داعش، بهانه ای شده تا روسیه نیروهای خود را به تاجیكستان برگرداند.

پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیكیستان از بزرگترین‌ پایگاه نظامی ‌آن كشور در خارج است كه واحد‌های آن در شهرهای دوشنبه، قرغان تپه و كولاب مستقرند‌.

آساق*5*312*
۰ نفر