۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81653105
T T
۰ نفر

توصيه هاي دارويي در ماه مبارك رمضان را جدي بگيريد

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81653105
توصيه هاي دارويي در ماه مبارك رمضان را جدي بگيريد

همدان-ايرنا-كارشناس تجويز و مصرف منطقي دارو دانشگاه علوم پزشكي همدان به بيماران توصيه كرد:از مصرف و يا قطع خود سرانه داروها به دليل روزه داري در ماه مبارك رمضان پرهيز كنند.

دكتر مجيد حنيفه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:بارداري، شيردهي و بعضي از بيماري‌ها از جمله ديابت، فشار خون، روده تحريك پذير، يبوست، زخم‌هاي سيستم گوارشي، اختلالات كليوي، بيماري هاي اعصاب و روان و آسم از جمله شرايط جسمي است كه بايد قبل از اقدام به روزه داري با پزشك معالج در مورد روزه داري و همچنين نحوه مصرف داروها مشورت كرد.

وي به خطر مصرف خودسرانه داروها اشاره كرد و اظهار داشت: در زمان روزه داري هيچ گاه وعده‌هاي دارويي خود را به زمان ديگري تغيير ندهيد، چه بسا اين عمل باعث اختلال در روند درمان شود.

وي ادامه داد:مصرف بسياري از داروها را مي توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحر يا افطار منتقل كرد.

وي افزود: قطع ناگهاني بعضي از داروها به علت روزه داري بسيار خطرناك است لذا درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارك رمضان بايد با پزشك و يا داروساز خود مشورت كرد.

وي اضافه كرد: بيماراني كه يكبار در روز دارو مصرف مي كنند در ماه رمضان مشكلي ندارند و بهترين زمان مصرف يك ساعت قبل ازسحري يا دو ساعت بعد از افطار است.

وي بيان كرد: بيماراني كه مجبور به دريافت دارو دربيش از يك وعده هستند ممكن است پس از مشورت با پزشك معالج بتوانند داروهاي خود را در فاصله بين افطار تا سحر استفاده كنند و در موارد خاص پزشك با جايگزيني داروها با انواع طولاني اثر آنها يا تعويض دارو بايك داروي مشابه با نيمه عمر طولاني‌تر امكان روزه ‌داري را براي بيماران فراهم كند.

وي مصرف قرص هاي ضد بارداري براي تاخير در سيكل قاعدگي در ماه رمضان را پر خطر بيان كرد و گفت: اين امر باعث لخته شدن خون در مغز مي شود.

كارشناس تجويز ومصرف منطقي دارو دانشگاه علوم پزشكي همدان، انتخاب دارو و راه هاي مناسب مصرف آن را وابسته به هماهنگي پزشك و فتواي مراجع ديني برشمرد.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه مصرف كافي آب و مايعات نقش مهمي در دفع داروها و متابوليت‌هاي ناشي از آنها دارد لازم است كه در فاصله افطار تا سحر به ميزان كافي آب و مايعات به بدن روزه داران به ويژه بيماراني كه دارو مصرف مي كنند برسد.

يكي از دغدغه هاي بيماران در ماه رمضان روزه داري و چگونگي مصرف داروها است، در اين ماه تغييرات بسيار زيادي در فرايندهاي معمولي بدن رخ مي دهد كه اين امر مي تواند بر روي وضعيت بيماري و دارو درماني افراد تاثير بگذارد.

7530/1181