۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵
کد خبر: 81656580
T T
۰ نفر
ایران به روند تكمیل تونل انزاب تاجیكستان سرعت داد

دوشنبه - ایرنا - وزارت حمل و نقل تاجیكستان اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران عملیات تكمیل و رفع نواقص پرو‍ژه تونل استقلال (انزاب) تاجیكستان را سرعت داده است.

به گزارش ایرنا ، براساس گزارش روز سه شنبه این وزارتخانه ، به دنبال تاكید 'حمید چیت چیان' وزیر نیروی ایران در سفر اخیرش به دوشنبه - پایتخت تاجیكستان- برای تكمیل تونل استقلال، شركت ایرانی صابر، عملیات تكمیل این تونل كه بخش مركزی و شمال تاجیكستان را به هم متصل می كند، با سرعت بیشتری انجام می دهد.

بر همین اساس، به منظور تسهیل در انجام عملیات تكمیلی از روز جاری (سه شنبه) تردد خودروها تا اطلاع ثانوی از ساعت 6 تا 22 از این تونل ممنوع شده است.

به گزارش این وزارتخانه ؛ براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تكمیل این تونل مهم و راهبردی تا پایان سال جاری به پایان برسد.

'حجت الله فغانی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان نیز اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود كه با تامین اعتبار، تجهیز كارگاه و استقرار مدیران و متخصصان و با هماهنگی و همكاری مسئولین تاجیكستان مراحل تكمیل و رفع نواقص این تونل تا پایان سال جاری میلادی به انجام خواهد رسید.

تونل استقلال (انزاب) در سال 2006 (1385) به دست شركت ایرانی درحالی توسط رئیس جمهوری وقت به بهره برداری رسید كه همچنان نیاز به عملیات تكمیلی داشت.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دایمی در تابستان و زمستان مسیر جاده 'دوشنبه' به 'خجند' را حدود 60 كیلومتر كوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیكستان را به هم متصل می كند.

قرارداد حفاری این تونل در سال 2003 میلادی بین وزارت حمل و نقل تاجیكستان و شركت صابر از ایران به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسید.

این تونل كه پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا 10 كیلومتر و 400 متر طول دارد از مهمترین پروژه های ایران در تاجیكستان است.

این تونل در 72 كیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیكستان، از كوه های بلند 'فان' می گذرد و این شهر را به استان سغد در شمال این كشور و مركز آن شهر تاریخی خجند پیوند می دهد.

آساق*1*312*1663**1392