۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۷
کد خبر: 81656979
T T
۰ نفر
توصيه هاي دامپزشكي گيلان به روستاييان و دامداران در ارتباط با تب كريمه كنگو

رشت - ايرنا - اداره دامپزشكي استان گيلان با صدور اطلاعيه اي، توصيه هاي لازم بهداشتي به روستاييان و دامداران در ارتباط با بيماري تب كريمه كنگو و ضرورت رعايت موارد بهداشتي را اعلام كرد.

در اين اطلاعيه اي كه نسخه اي از آن روز سه شنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: با توجه به افزايش احتمال شيوع بيماري تب كريمه كنگو در فصل گرم سال و همزمان با فعاليت مخزن بيماري (كنه ها)، ضروري است تمامي افراد به ويژه گروه هاي در معرض خطر شامل دامداران، كاركنان كشتارگاه ها، قصابان، كشاورزان و به ويژه روستائيان و تمامي كساني كه با دام سر و كار دارند؛ موارد ايمني را رعايت كنند.

در اين اطلاعيه افزوده شده: بايد از كشتار دام در خارج از كشتارگاه ها خودداري و اصول بهداشتي و استفاده از وسايل حفاظت فردي توسط كاركنان زنجيره كشتار، انتقال و عرضه كنندگان گوشت رعايت شود.

در اطلاعيه اداره دامپزشكي استان گيلان با تاكيد بر اينكه بايد از خريد گوشت هاي بدون مهر دامپزشكي خودداري شود، از شهروندان خواسته شده گوشت تازه خريداري شده به مدت حداقل 24 ساعت و جگر بايد به مدت حداقل 48 ساعت در يخچال بين دماي صفر تا چهار درجه سانتي گراد نگهداري و سپس مصرف شود.

در بخش ديگري از اين اطلاعيه تصريح شده: استفاده از دستكش هنگام خردكردن گوشت در مراكز عرضه و نيز منازل ضروري است و كودكان و روستائيان و دامداران از بازي و يا ملامسه كنه هاي ماده تخم ريزي كرده، خودداري كنند.

در ادامه اطلاعيه اداره دامپزشكي استان گيلان افزوده شده: در پشم چيني دام ها، بدون استفاده از تجهيزات، لوازم ايمني و حفاظت كننده و نيز از استراحت در مراتع و كوهستان ها بدون استفاده از وسايل ايمني اجتناب شود ضمن اينكه سمپاشي منازل و اصطبل‌هاي روستايي براي كاهش جمعيت كنه‌ها ضروري است.

اداره كل دامپزشكي استان گيلان در خاتمه اين اطلاعيه اضافه كرده از آنجاييكه بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو نشانه درمانگاهي مشهودي در دام هاي آلوده ندارد، اقدامات دامپزشكي صرفاً به منظور تامين بهداشت جمعيت انساني و متعاقب گزارش وقوع بيماري در انسان، آغاز مي شود.

بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو از حيوان به انسان و از حيوان به حيوان منتقل مي شود و يك بيماري خونريزي دهنده تب دار حاد است كه عمدتا به وسيله كنه انتقال مي يابد، به طوري كه ويروس با حمله به عروق هاي كوچك بدن موجب كاهش استحكام و تخريب مويرگ ها شده و با شوك شديد و حاد به سرعت موجب مرگ مي شود.ك/1

6029/2007