۲۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8165802
T T
۰ نفر
مخالفت ازبکستان با ترانزیت برق ترکمنستان به تاجیکستان .....................................................
دوشنبه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/06/86 خارجی.اقتصادی.سیاسی.تاجیکستان.ازبکستان.ترکمنستان ازبکستان با طرح انتقال یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق ترکمنستان به تاجیکستان از طریق این کشورمخالفت کرد.
اعلام مخالفت ازبکستان با این طرح، روز جمعه در جلسه پایانی شورای شبکه واحد انرژی آسیای مرکزی که درشهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزارشد، توسط نماینده ازبکستان اعلام شد.
به گزارش ایرنا ازشهر دوشنبه، درجلسه شورای شبکه انرژی برق آسیای مرکزی قرار بود موضوع انتقال برق ترکمنستان از طریق ازبکستان به تاجیکستان نهایی شود که با مخالفت ازبکستان، این نشست درباره تاجیکستان بی نتیجه پایان یافت.
اجلاس شورای شبکه واحد انرژی کشورهای آسیای مرکزی، روز پنجشنبه با حضور مقام های شرکت برق شش کشور آسیای مرکزی در شهر دوشنبه آغاز به کار کرد.
دفترمطبوعاتی شرکت دولتی برق تاجیکستان که میزبان جلسه شورای شبکه واحد برق کشورهای آسیای مرکزی نیز هست، اعلام کرد: نماینده ازبکستان به بهانه این که ترکمنستان در پنج سال پیش از شورای هماهنک ساز و شبکه واحد برق آسیای مرکزی خارج شده است، نمی تواند به عنوان یک کشور عضو از این شبکه استفاده کند، با انتقال برق ترکمنستان به تاجیکستان مخالفت کرد.
به اعتقاد نماینده ازبکستان، انتقال یک میلیارد نیروی برق از ترکمنستان به تاجیکستان تنها بعد از بازگشت دوباره ترکمنستان به شبکه واحد انرژی آسیای مرکزی و یا امضای توافقات جدید بر پایه شرایط بین المللی و پرداخت حق ترانزیت، این مقدار نیروی صادراتی به ازبکستان امکان پذیر خواهد بود.
به گفته شرکت برق تاجیک، نماینده ازبکستان همچنین گفته است که ترکمنستان قبل از آغاز انتقال این مقدار برق، باید شبکه فشار قوی تخریب شده در مرز با ازبکستان را بازسازی و ایمنی آن را نیز تضمین کند.
"شریف خان سامع یف" رییس شرکت برق تاجیکستان که هفته گذشته با مقام های ترکمن درمورد انتقال یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق سند امضا کرده بود، تقاضای نماینده ازبکستان را دارای انگیزه های سیاسی دانست.
وی گفت که ازبکستان به عنوان همسایه نزدیک تاجیک ها، مشکل کمبود نیروی برق تاجیکستان را در پاییز و زمستان باید بیشتر از دیگر اعضای شبکه واحد انرژی و برق آسیای مرکزی درک کند و برای اجرای توافقاتی که بین ترکمنستان و تاجیکستان به دست آمده است، همکاری نماید.
رییس شرکت برق تاجیک با ابراز تاسف افزود که ازبکستان به بهانه های مختلف می خواهد، تاجیکستان زمستان آینده را نیز با مشکل برق سپری کند.
رییس شرکت برق تاجیک بازگشت ترکمنستان به نظام سیستم واحد شبکه های برق آسیای مرکزی را یک عمل تدریجی دانست و گفت: امروزمهم عضویت ترکمنستان و آمادگی این کشور برای همکاری با جمع کشورهای منطقه است.
مسوولین شرکتهای برق کشورهای آسیای مرکزی درجلسه شهر دوشنبه برای حل مشکل شبکه فشار قوی انتقال برق در مرز ازبکستان و ترکمنستان که بعد از فروپاشی شوروی سابق و خارج شدن ترکمنستان از این شبکه تخریب شد، یک کمیسیون ویژه تشکیل دادند.
به گزارش ایرنا، در اجلاس شورای مسوولین شبکه برق واحد آسیای مرکزی در دوشنبه، نمایندگان کشورهای قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان شرکت داشتند.
شورای شبکه واحد انرژی برق کشورهای آسیای مرکزی حدود چهل سال پیش در زمانی که این کشورها جزو جمهوریهای اتحاد شوروی سابق بودند، برای تقسیم و انتقال نیروی برق منطقه شکل گرفت.
دفتر مرکزی شبکه واحد انرژی کشورهای آسیای مرکزی درتاشکند است و ریاست آن را به طور دوره ای یکی از کشورهای عضو عهده دار است.
کشورهای آسیای مرکزی بطور عمده از نظر نیروی برق وابسته به همدیگرند.
از جمله تاجیکستان درموسم پاییز و زمستان بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق از ازبکستان و قرقیزستان وارد می کند و در تابستان به ازبکستان نیروی برق می فروشد.
انتظار می رفت که زمینه های اجرای توافقنامه به دست آمده بین عشق آباد و دوشنبه در مورد صادرات یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق ترکمنستان به تاجیکستان نیز در نشست به نتیجه برسد که با مخالفت ازبکستان روبرو شد.
آساق/2151/305/1500/1396 شماره 100 ساعت 16:05 تمام
۰ نفر