۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰
کد خبر: 81658102
T T
۰ نفر
كشف 135 تن انواع مواد مخدر در سه ماه گذشته

تهران - ایرنا - رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: حدود 135 تن انواع مواد مخدر در سه ماه گذشته كشف شده كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته(1393) نزدیك به 25 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار علی مویدی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: عمده این توفیقات در راستای اجرای تدابیر فرمانده نیروی انتظامی در شرق كشور، حاشیه مرز و استان های سیستان وبلوچستان، كرمان و هرمزگان بوده كه بخشی از این مواد در این مسیرها و قبل از ورود به كشور كشف شدند.

وی گفت: در این عملیات ها 10 قاچاقچی مسلح به هلاكت رسیده، 25 نفر زخمی شدند و طی سه ماه گذشته در این راستا 525 عملیات بصورت رزمی در كشور برگزار شد كه این میزان نیز نسبت به مدت سنوات گذشته 41 درصد افزایش داشته است.



** دستگیری 92 هزار قاچاقچی

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: طی سه ماه گذشته بیش از 92 هزار قاچاقچی دستگیر شدند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته و در این راستا 80 هزار پرونده در كشور تشكیل شده كه رشد چهار درصدی را نشان می دهد.



** متلاشی شدن 50 كارخانه تولید شیشه

سردار مویدی گفت: 50 كارگاه تولید شیشه در منازل كه بصورت آشپزخانه ای كار می كردند شناسایی و 650 باند در كشور متلاشی شد.

به گفته وی، دو نفر از ماموران نیروی انتظامی نیز در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند.

سردار مویدی افزود:‌ بیش از 95 درصد كشفیات در سه ماه گذشته، موا مخدر سنتی تریاك، حشیش، هروئین و سایر مواد مخدر بوده است.



** «تمساح خلیج» بزودی مجازات می شود

وی در پاسخ به این سووال كه «تمساح خلیج»(یكی از قاچاقچیان مواد مخدر) از زندان گریخته است، گفت: این موضوع را تكذیب می كنم، او در زندان به سر می برد و بزودی به اشد مجازات می رسد.



** پاكسازی محلات در دستور كار

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پاكسازی محلات در دستور كار است، افزود: چنانچه زیرساخت های لازم برای جمع آوری خرده فروشان در كشور بصورت كلان فراهم شود، به عنوان یكی از نمایندگان زحمت كش نیروی انتظامی قول می دهم كه معتادان از سطح شهر جمع آوری شوند، البته این به آن معنا نیست كه در طول سال هیچ اقدامی صورت نگیرد چنانكه صدها كیلوگرم مواد مخدر از پاكسازی محلات كشف شد.

سردار مویدی گفت: باید فضای مناسب برای نگهداری درازمدت و اثربخش معتادان فراهم شود، همان گونه كه در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است كه دستگاه های موظف هستند تا این فضا را فراهم كنند كه بخشی از آن به تامین بودجه و اعتبار بر می گردد كه دولت باید تامین كند و بخش دیگر نیز به دستگاه های قضایی، بهداشت و درمان و بهزیستی مرتبط است در حالیكه همین مقدار كفایت وضعیت موجود را نكرده و ضرورت دارد دستگاه ها به وظایف خود برگردند.



** تهدید مواد مخدر جدی است

وی تاكید كرد: امروز تهدید مواد مخدر برای خانواده ها یك تهدید جدی است و می طلبد تا كارگزاران نسبت به این تهدید كه تعداد كثیری از سرمایه های كشور را مورد هدف قرار داده، حساس شوند زیرا رشد اعتیاد در كشور بیشتر از رشد اقدامات، زیرساخت ها و بسترهایی است كه انجام می شود.



** قوه قضاییه در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است

سردار مویدی در مورد اقدامات قوه قضاییه در مقابله با مواد مخدر گفت: قوه قضاییه در لایه های مختلف درگیر مبارزه با مواد مخدر است زیرا قضات دلسوز و پای كار در این زمینه فعالیت دارند كه در بسیاری از موارد دلسوزتر و جلوتر از پلیس عمل كرده اند.

وی تصریح كرد: طبیعی است كه در هر دستگاهی از ناجا تا سایر دستگاه ها، ضعف وجود داشته باشد كه نمی توانیم ضعف سایر دستگاه ها در این تریبون بیان كنم زیرا خود می دانند ضعفشان كجاست و از سوی دیگر آنها حوزه های نظارتی دارند كه می توانید آنها را احصاء كرده و از زبان خودشان بشنوید اما مشكلاتی در این فرآیند همانطور كه در دستگاه ها وجود دارد در دستگاه قوه قضاییه نیز وجود دارد اما باید گفت قوه قضاییه یكی از دستگاه هایی است كه همراه با پلیس در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.



** هیچ مكانی از مواد مخدر در امان نیست

سردار مویدی تاكید كرد: هیچ مكان، جزیره و فضایی از وجود مواد مخدر در امان نیست اما به لحاظ تركیب جمعیت از آنجا كه تعداد جمعیت در شهرها بیشتر از روستاها است، در شهرها آلودگی به مواد مخدر بیشتر است.



** اعتبارات خاص برای انسداد مرزها

وی در مورد انسداد مرزها گفت: در یك یا دو سال گذشته اعتبارات خاص به این حوزه بویژه در شرق كشور اختصاص یافته و امیدواریم انسداد مرزها تكمیل شود و



** افزایش اعتیاد زنان

سردار مویدی افزود: رشد اعتیاد در زنان نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.



** دستگیری قاچاقچی كه از زندان با وثیقه یك میلیارد تومانی آزاد شد

رییس پلیس مواد مخدر ناجا در مورد دستگیری یكی از قاچاقچیانی كه با وثیقه یك میلیارد تومانی از زندان آزاد و به چرخه توزیع مواد مخدر بازگشت، گفت: فردی 40 ساله و بیسواد كه سابقه طولانی داشته و در گذشته دو یا سه بار در زمینه توزیع مواد مخدر و حمل سلاح دستگیر و به حبس ابد محكوم شده بود با ترفند و دادن وثیقه یك میلیارد تومانی از زندان آزاد و به چرخه حمل، ترانزیت و توزیع مواد مخدر وارد شد.

سردار مویدی ادامه داد: طی چند روز گذشته این فرد با 115 كیلوگرم هروئین در تهران به همراه برادرش دستگیر شد.

وی افزود: این فرد اموال قابل توجهی در تهران داشته، بگونه ای كه چهار منزل در نقاط بالای شهر و چندین باغ در مناطق خوش آب و هوای تهران و چند دستگاه خودروی مدل بالا و یك دستگاه خودروی خارجی كه قیمت بسیار بالایی دارد را خریداری كرده بود.

سردار مویدی گفت: در مرحله آخر وی در زمینه توزیع هروئین و نیز در جرایم سابقش به ترتیب به جرم ترانزیت و توزیع هروئین، تریاك، جعل و كلاهبرداری و سلاح دستگیر شد.



** آیین دادرسی كیفری جدید راه فرار از مجازات را برای قاچاقچیان فراهم می كند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آیین دادرسی كیفری جدید كه از اول تیر ماه اجرایی شده، گفت: این آیین نامه فرصتی برای قاچاقچیان فراهم می كند تا به راحتی از مجازات و قوانین فرار كرده و قدرت مانور بیشتری داشته باشند و از این طریق قانون را تمكین نكرده و بن بستی برای آنها وجود نداشته باشد.

سردار مویدی با اشاره به ارایه هشدارهای لازم در حوزه مواد مخدر با اجرایی شدن این آیین نامه افزود: این آیین نامه برابر خواسته مردم كه تشدید مبارزه با مواد مخدر است و همچنین اسناد بالادستی و سیاست های كلی نظام نیست و در بخش مبارزه با مواد مخدر دارای اشكالات اساسی است كه نگرانی فراوانی برای قضات دلسوز و پلیس كه روزانه با این پدیده دست و پنجه نرم می كند، فراهم می آورد.

وی با بیان اینكه مسوولان باید هر چه زودتر این مساله را جمع بندی و تجدید نظر كنند، گفت: این آیین نامه نه تنها به عزم پلیس در مبارزه با مواد مخدر كمك نمی كند بلكه مانع و چالش بزرگی برای مبارزه با مواد مخدر خواهد بود زیرا در طول 35 سال گذشته كه از انقلاب اسلامی گذشته، چنین فرصتی برای قاچاقچیان فراهم نشده است.

سردار مویدی افزود: شما خبرنگاران می توانید به حوزه های قضایی پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان و شهرستان ها مراجعه كنید و اشكالات آیین نامه را ملاحظه كرده و ببینید چگونه مسیر مبارزه با مواد مخدر را عوض و قدرت مانور بیشتری برای قاچاقچیان فراهم می كند.

وی ضمن اشاره به ماده 32 مبارزه با مواد مخدر كه در آیین نامه دادرسی كیفری حذف شده، گفت: مسیر رسیدگی به جرایم در حوزه مبارزه با مواد مخدر با وجود این ماده قانونی متمركز انجام می شد اما اكنون این رسیدگی توزیع شده، به این ترتیب طی یك سال آینده با اجرای این آیین نامه به هشدارهایی ارایه شده، خواهیم رسید.



** انهدام شبكه بزرگ مافیایی مواد مخدر با همكاری پلیس امارات

رییس پلیس مواد مخدر از انهدام شبكه بزرگ ترانزیت مواد مخدر با همكاری پلیس ایران و امارات متحده عربی خبر داد و گفت: در عرصه بین الملل پلیس ایران با رویكرد تعامل با كشورهای همجوار فعالیت خود را برای مبارزه تشدید كرده و در این راستا با كشورهای همجوار ارتباط تنگاتنگی دارد.

سردار مویدی افزود: در این راستا چند سالی متوجه فعالیت شبكه ای از مواد مخدر شدیم كه با عناوین جعلی، اسامی متعدد و با گذرنامه های جعلی بین كشورهای ایران و امارات سفر كرده و سرشبكه این باند كه فردی 34 ساله به نام «ر.ح» است در یك ماه گذشته در حالیكه مسلح بود در كرج دستگیر شد.

وی گفت: در حین دستگیری از این فرد 21 تن انواع مواد مخدر كشف شد، علاوه بر این اموال زیادی نیز از وی شناسایی و كشف شد كه گردش مالی وی به دهها میلیارد تومان می رسد.

سردار مویدی با بیان اینكه این فرد سوابقی در وزارت اطلاعات دارد، افزود: پرونده وی در وزارت اطلاعات در حال رسیدگی است زیرا این فرد برای دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی كشور، فردی حرفه ای در ترانزیت مواد مخدر در منطقه به شمار می رود كه بیش از یكصد تن انواع مواد مخدر را در منطقه ترانزیت كرده است.

وی ادامه داد: قبل از دستگیری، خانواده وی 100 میلیون تومان از حساب بانكی بیرون كشیده اند و در حین دستگیری از وی، یك چك 200 میلیارد تومانی به اسم خودش به دست آمد.

به گفته سردار مویدی این فرد به اتهام قتل تحت پیگرد بود كه با وثیقه از زندان از زندان آزاد شد و طی چند سال گذشته 7 تا 8 نفر از افراد مرتبط به وی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر این شركتی در امارات ایجاد كرده و اموال زیادی در این كشور و كشورهای همجوار تملك كرده كه از مرتبطین وی چند قبضه سلاح كشف شد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: این شبكه، شكبه ای كاملا مافیایی و بین المللی بوده كه علاوه بر ترانزیت مواد مخدر به حمل سلاح و مهمات نیز مبادرت كرده است.

وی افزود: این فرد در كشورهای امارات، پاكستان، افغانستان و ایران فعالیت داشته و عوامل فرا منطقه ای وی نیر در حال شناسایی و معرفی به كشورها هستند.

سردار مویدی ادامه داد: شبكه مواد مخدر دیگری كه در ایران و قطر فعالیت داشت، شناسایی و كشف شد، پرونده این شبكه در كشور قطر در دست بررسی است، البته پلیس ایران نیز پرونده هایی در این زمینه دارد .

وی گفت: كشور تركیه در راستای همكاری بین المللی در حال تكمیل پرونده دیگری است.



** اولویت های سه گانه ناجا در مبارزه با مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سه اولویت نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر، نخستین اولویت را مبارزه با مواد مخدر و تمركز در مرزهای شرقی كشور عنوان كرد و افزود: شرق كشور درگاه ورودی مواد مخدر سنتی است كه با استقرار نیروهای كیفی، متخصص و یگان های رزمی در راستای این مبارزه گام بر می دارد.

وی برخورد و جمع آوری خرده فروشان در محلات، شهرها و روستاها را از دیگر اولویت های نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر برشمرد و گفت: جمع آوری معتادان در سطح كلانشهرها از جمله شهر تهران مشروط به فراهم كردن فضای مناسب توسط دستگاه های ذیربط، از دیگر اولویت های نیروی انتظامی است كه البته گام های خوبی در این راستا از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای فعال سازی دستگاه ها از جمله شهرداری برداشته شده است.

سردار مویدی گفت: در این راستا مكانی از سوی شهرداری برای نگهداری معتادان در حال تكمیل است كه اگر این مكان تكمیل شود مشكلات تهران بزرگ در این زمینه تا حدودی رفع می شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انجام فعالیت های اجتماعی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: حوزه های اجتماعی نیروی انتظامی برای اطلاع رسانی به مردم، آگاه سازی و ارتقای سطح شناخت مردم به موضوع مواد مخدر، برنامه های در دست اجرا دارد.

اجتمام ** 9105 ** د.ت ** 1071
۰ نفر