۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81660061
T T
۰ نفر

هوای استان ایلام در وضعیت هشدار قرار گرفت

۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81660061
هوای استان ایلام در وضعیت هشدار قرار گرفت

ایلام- ایرنا- كارشناس اداره آزمایشگاه اداره كل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی و گرد و غبار، هوای مناطق مختلف این استان اكنون در وضعیت هشدار قرار دارد.

عطاالله ویسی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: وضعیت هوای شهر ایلام هم اكنون با 313 میكروگرم ذرات معلق در هر مترمكعب، میزان آلاینده ها سه برابر حد مجاز و در وضعیت هشدار و دارای روند كاهشی است.

وی افزود: هوای شهرستان ایوان نیز با 440 میكروگرم ذرات معلق در هر متر مكعب در شرایط هشدار، دارای وضعیت كاهشی و میزان آلاینده ها نیز دو برابر حد مجاز است.

وی ادامه داد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای شهرستان سرابله نیز 101 پی ام 2.5 سه برابر حد مجاز و در وضعیت هشدار و كاهشی است ضمن اینكه ارتباط با دو مركز سنجش آلودگی هوا در شهرستان های دره شهر و دهلران قطع است.

وی یادآور شد: روز گذشته نیز هوای این مناطق در وضعیت هشدار قرار داشت ولی از عصر دیروز وضعیت بتدریج بهتر شد ولی اوج گرد و غبار ثبت شده در آسمان استان برای شهرستان ایلام با یك هزار و 311 میكروگرم در متر مكعب در چهارشنبه شب گذشته تاكنون بوده است.

ویسی گفت: با توجه به وزش باد امكان ناپداری هوا و بهبود شرایط جوی در آسمان مناطق مختلف استان ایلام پیش بینی می شود ضمن اینكه براساس اعلام هواشناسی این وضعیت تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

توده جدید گرد و غبار كه از عصر چهارشنبه گذشته آسمان شهرستان های استان ایلام را فرا گرفته است از تشكیل توده خاك در بیایان های شمال عراق وارد استان شده و بر اساس پیش بینی هواشناسی تا عصر امروز این روند ادامه دارد.



* دید افقی ناشی از گرد و غبار در مهران به چهار هزار متر كاهش یافت

رییس اداره هواشناسی مهران گفت: با ورود سامانه ناپایدار و یك جبهه هوای غبارآلود به آسمان این شهرستان مرزی، دید افقی به چهار هزار متر كاهش یافت.

علی محمدیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: هم اكنون میزان دید افقی ناشی از گرد و غبار در مهران شش هزار متر از حد استاندارد یك هوای سالم كه 10 هزار متر، كمتر است.

وی با اشاره به اینكه مردم دیروز و امروز هوای آلوده و پر از گرد و خاك تنفس می كنند، افزود: دمای فعلی هوای مهران 35 درجه سلسیوس بالای صفر و رطوبت موجود در هوا نیز 24 درصد است.

محمدیان با بیان اینكه این وضعیت جوی از عصر روز چهارشنبه آغاز شده است، تاكید كرد: براساس نقشه های هواشناسی، آلودگی هوای مهران تا 24 ساعت آینده ادامه دارد.

شبكه بهداشت و درمان مهران نیز همانند گذشته با صدور اطلاعیه ای از شهروندان بویژه افراد مسن، كودكان و بیماران قلبی و تنفسی خواست به علت آلودگی هوا و وجود ریزگردها در آسمان شهر از ورود به فضای باز و آزاد خودداری كرده و در صورت لزوم از ماسك استفاده كنند.

گرد و غبار موجود در هوای كشورمان بویژه نواحی مرزی غرب و جنوب كشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است كه پس از مدتی بصورت گرد و خاك وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای كشور می شود.

بر اساس اطلاعات ایستگاه های سنجش آلودگی و گرد و غبار، هوای شهرهای شمالی استان ایلام در 24 ساعت گذشته در وضعیت هشدار قرار داشته است.

شهرستان مرزی مهران در جنوب غرب استان ایلام با بیش از 30 هزار نفر جمعیت با عراق 220 كیلومتر مرز مشترك دارد كه در چند سال اخیر روزهای زیادی را درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است.

7170/9002/1772
۰ نفر