در اين گزارش كه در شماره روز شنبه ششم تير 1394 خورشيدي به قلم هادي غلامحسيني انتشار يافته، مي خوانيم: يك منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود، گفت: متأسفانه برخي از مسافران ايرلاينها فكر ميكنند اگر به مسوولان ايرلاين فشار بياورند و پرواز انجام شود به نوعي هم ايرلاينها را به دليل تأخير در اطلاع رساني جهت انجام نشدن پرواز يا لغو پرواز تنبيه كردهاند و هم اينكه زودتر به مقصد خود ميرسند، اين در حالي است كه تأخير و لغو پرواز بر حسب دستورالعملها و استانداردهاي بينالمللي انجام ميگيرد كه عمل به اين دستورالعملها به نفع خود مسافران است و به خاطر امنيت جاني مسافران و خدمه هواپيما تهيه و تدوين شده است.
وي با بيان اينكه بايد خدمات متنوع و متعددي به مسافران ايرلاينهايي كه پروازشان با تأخير همراه ميشود ارائه داده شود، گفت: مشكل در خدماترساني و اطلاع رساني ايرلاين را نبايد با فشار بر ايرلاينها جهت انجام پرواز تلافي كرد، چراكه اين كار هم برخلاف مقررات بينالمللي است و هم اينكه ريسك جاني همه مسافران و خدمه پرواز را تهديد ميكند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا برخي از ايرلاينها در يك هواي يكسان اقدام به پرواز ميكنند و ايرلاين ديگر خير، گفت: نوع هواپيماهاي شركتهاي هواپيمايي متفاوت است از همين رو برخي از هواپيماها نميتوانند در آب و هواي خاص پرواز كنند و ممكن است چالشهاي قابل ملاحظهاي در پرواز براي هواپيما پيش آيد.
وي گفت: به طور مثال برخي از مسافران ايرلاينها اخيراً با تماس با مقصد مطلع ميشوند كه برخي از شركتهاي هواپيمايي در حال تردد هستند از اين رو به ايرلايني كه پرواز خود را با تأخير انجام ميدهد فشار ميآورند كه چرا پرواز را انجام نميدهند اين در حالي است كه اين مسافران از مباحث فني هواپيماها بيخبرند.
وي گفت: متأسفانه مدتي است كه كمپيني اجتماعي به راه افتاده است تا مسافران هواپيماهايي كه با تأخير يا لغو پرواز مواجه شدهاند را تشويق كند تا به نشانه اعتراض ايرلاين را خالي نكنند يا ايرلاين را براي انجام پرواز تحت فشار قرار دهند كه هر دوي اين كارها اشتباه است زيرا اين كمپين و اين راه و روش براي اعتراض اين پيام را به ساير ايرلاينها ميدهد كه براي فرار از اعتراض مسافران و لطمه به برند شركت هواپيمايي تلاش كنند تا با هر سختي و ريسكي پروازها سر ساعت به انجام رسد.
وي با بيان اينكه بعد از هر پرواز بايد چكهاي متعددي روي هواپيما انجام گيرد و پياده نشدن مسافران معترض به تأخير هزينه قابل ملاحظهاي را به ايرلاين تحميل ميكند، تصريح كرد: متاسفانه مدتي است كه برخي از ايرلاينها از ترس اعتراض مشتريان به تأخير يا لغو پروازها ريسكهاي قابل ملاحظهاي را به جان خدمه و مسافران تحميل ميكنند كه اين كار را بايد بازي با جان انسان ناميد زيرا اتفاق در آسمان مانند زمين نيست كه بتوان آن را به نوعي كنترل كرد و اگر اتفاقي رخ دهد جان همه در خطر خواهد بود.
از سوي ديگر در همين رابطه دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي در گفتوگو با تسنيم با اشاره به وجود ابهاماتي در دستورالعمل رعايت حقوق مسافران گفت: سازمان هواپيمايي كشوري در تدوين دستورالعمل مذكور به برخي موارد از جمله اطلاعرساني ايرلاينها بابت تأخيرات احتمالي توجه نكرده است.
مقصود اسعدي ساماني با اشاره به دستورالعمل رعايت حقوق مسافران اظهار كرد: اين دستورالعمل به شركتهاي هواپيمايي ابلاغ شده و ايرلاينها نظر خود را در اين رابطه ارائه كردهاند.
وي با اشاره به وجود ابهاماتي در اين دستورالعمل تصريح كرد: بخشي از ابهامات دستورالعمل از سوي ايرلاينها مطرح شده و در حال جمعبندي بخش ديگري از آن كه جزو موارد اجرايي است، هستيم.
وي با تأكيد بر اينكه شركتهاي هواپيمايي در حال اجراي دستورالعمل رعايت حقوق مسافر به رغم ابهامات آن هستند در پاسخ به اين پرسش كه اين ابهامات چه مواردي است، بيان كرد: يكي از ابهامات در ارتباط با تأخيرهاي ناشي از عوامل برون سازماني است كه شركتهاي هواپيمايي در آن نقشي ندارند.
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي با بيان اينكه البته در اين زمينه سازمان هواپيمايي كشوري اصلاحاتي را انجام داده است، ادامه داد: يكي ديگر از ابهامات مربوط به تأخيرات عكسالعملي و ناشي از نقص فني است. در برخي موارد، ايرلاينها در خصوص تأخيرات پروازي اطلاعرساني ميكنند كه مثلاً پرواز در چه زماني انجام ميشود، اين در حالي است كه در دستورالعمل توجهي به آن نشده بود.
وي در واكنش به مسئله پياده نشدن برخي مسافران از هواپيما به دليل تأخير نيز اظهار كرد: سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان مرجع حاكميتي كه در صنعت هوايي ايفاي نقش ميكند بايد به اين مسئله ورود كرده و از حقوق شركتهاي هواپيمايي در اين رابطه دفاع كند.
*منبع :روزنامه جوان
**گروه اطلاع رساني**9128**9131
تهران- ايرنا- روزنامه جوان در صفحه ي اقتصاد نوشت: مدتي است كه برخي مسافران هواپيمايي به نشانه اعتراض به تأخيرهاي چند ساعته ايرلاينها از هواپيما پياده نميشوند كه اين امر برند شركت هواپيمايي را خدشهدار ميكند،در اين بين برخي از ايرلاينها براي گرفتار نشدن به اينگونه اعتراضها،با وجود ريسكهاي پروازي اقدام به انجام پرواز سر ساعت ميكنند.